PIOTR KRUSZYŃSKI, CEO PIZZAPORTAL.PL
W ciągu ostatniego tygodnia nie zauważyliśmy zwiększonego zainteresowania dostawami jedzenia. W weekendy nie notujemy już większej liczby zamówień – we wszystkie dni te są na podobnym poziomie. Zmiany zaszły w wielkości koszyka, który w ostatnim czas wzrósł o 5%, co oznacza, że zamawiający wydają nieco więcej na dania czy napoje.
Odnotowaliśmy natomiast spadek zamówień do biurowców w porze lunchowej. Zauważamy, że przesunęły się godziny zamówień posiłków. Wcześniej była to głównie godzina 19, a dziś wzmożony ruch obserwujemy od godzin porannych. Nadal najchętniej wybieranym daniem jest pizza. To danie podzielne i stosunkowo tanie.
Restauracje, z którymi współpracujemy wprowadziły również dostawy bezdotykowe. Wystarczy, że podczas zamawiania dania klient w odpowiednim okienku wpisze komentarz z prośbą o dostawę bezdotykową.
GRZEGORZ AKSAMIT, WICEPREZES STAVA
Sytuacja jest bardzo dynamiczna. Konsumenci zmieniają swoje przyzwyczajenia. W pierwszych dniach po zamknięciu restauracji i placówek oświatowych obserwowaliśmy spadek ilości zamówień sięgający 30%. Z realizacji dowozów wyłączone zostały restauracje w galeriach handlowych, choć nie taka była intencja rozporządzenia Ministerstwa Zdrowia. To już się jednak zmieniło – w myśl nowego rozporządzenia, restauracje w galeriach handlowych mogą znowu realizować dowozy. W tej chwili z naszego punktu widzenia liczba dostaw wraca do poprzednich poziomów.
Wiemy, że wielu restauratorom spadła ilość zamówień. Jest to spowodowane dużym zainteresowaniem dowozami ze strony przedsiębiorców, którzy do tej pory nie realizowali tej usługi. Dostajemy każdego dnia wiele zapytań ze strony restauracji. To sprawia, że popyt ze strony konsumentów dzieli się na większą liczbę lokali niż przed kryzysem.
Na rynku dowozów w ostatnich dniach zmieniło się bardzo wiele. Wprawdzie szczyty zamówień nadal w tygodniu przypadają na przedział między godz. 12 a 13 oraz między godz. 17 a 19. Nie są jednak tak wyraźne jak wcześniej. Ponieważ wiele osób przestało przemieszczać się z pracy do domu w okolicach godz. 16 to zamówienia w ciągu dnia spływają bardziej równomiernie. Wzrosły również odległości pokonywane przez kierowców do klientów, ponieważ ludzie przestali zamawiać do biur w centrach miast a zamawiają więcej do domów i osiedli na obrzeżach. A także liczba zamówień płatnych online, ale wciąż połowa zamówień jest opłacana przez klientów kartą lub gotówką przy odbiorze posiłku.
Obserwujemy znacząco większe zainteresowanie usługami dowozu ze strony restauratorów, którzy do tej pory ich nie realizowali. W każdym oddziale mamy od kilku do kilkunastu nowych zapytań dziennie. Z tego względu maksymalnie uprościliśmy procedury uruchamiania nowych klientów, tak żeby jak najszybciej mogli zacząć generować przychody.
Zalecenia dla kurierów i restauracji? Przede wszystkim trzeba zadbać o bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w dostawy posiłków – konsumentów, obsługi restauracji i kurierów. Współpracujemy blisko ze wszystkimi restauratorami nad zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa. Pomagamy restauratorom tworzyć strefy bezkontaktowego odbioru zamówienia z lokalu i ściśle przestrzegamy najwyższych norm sanitarnych, kontrolujemy stan zdrowia kurierów, skrupulatnie i regularnie dezynfekujemy cały sprzęt kurierski. Promujemy restauracje realizujące dowozy i pomagamy im przetrwać ten specyficzny i trudny czas.
Płatności online to w tej chwili najbezpieczniejsza, z sanitarnego punktu widzenia, metoda opłacania zamówień jedzenia z restauracji. Udostępniliśmy dla restauratorów darmową metodę opłacania zamówień.
Dzięki temu rozwiązaniu, restauratorzy mogą wprowadzić formę płatności online w kanałach sprzedaży, które do tej pory nie oferowały takiej możliwości.
Skupiamy się też na edukacji konsumentów i całego rynku gastronomicznego w zakresie bezpieczeństwa dowozów. Dzielmy się naszą wiedzą i doświadczeniami. Na stronie bezpiecznedowozy.pl udostępniliśmy bezpłatnie wypracowane przez naszych ekspertów procedury sanitarne oraz kodeks dobrych praktyk bezpiecznych dowozów. Zależy nam na jak najszerszym zasięgu tej akcji edukacyjnej, więc działamy z różnymi partnerami, m. in. Związkiem Pracodawców HoReCa czy PosBistro.
ANNA BIELECKA, MANAGER PR PYSZNE.PL
Do tej pory nie zaobserwowaliśmy znaczącego wpływu zaistniałej sytuacji na liczbę zamówień. Nie analizowaliśmy jeszcze danych dotyczących ewentualnych zmian najpopularniejszych godzin zamawiania. Nie zanotowaliśmy wydłużonego czasu dostaw – wynosi on standardowo około 30 minut dla dostaw własnych i przeważnie 30-90 min. dla dostaw świadczonych przez restauracje.
W ubiegłym tygodniu do współpracy zgłosiło się około 800 nowych restauracji. Firma dokłada wszelkich starań, aby jak najszybciej uruchomić je w systemie oraz zatrudni dodatkowych pracowników, aby przyspieszyć rozpatrywanie wniosków.
Serwis wprowadza także dodatkowe rozwiązanie z myślą o restauracjach, które nie chcą lub nie mają zasobów, aby oferować dostawy, natomiast chciałyby jak najszybciej rozpocząć sprzedaż na wynos. Rejestracja jest obecnie otwarta także dla nich, ułatwiając natychmiastowe przestawienie się z opcji „w lokalu” na opcję „na wynos”. Klient zamawia w aplikacji lub za pośrednictwem strony internetowej, płaci online, a zamówienie odbiera w restauracji bez konieczności oczekiwania w kolejce. W związku z prośbami polskich restauratorów podjęliśmy decyzję o obniżeniu prowizji za zamówienia odbierane przez klientów w restauracji do 0%. Decyzja ma skutek natychmiastowy i obowiązuje do odwołania.
Choć nie każda restauracja jest w równym stopniu dotknięta kryzysem, część z nich w sposób szczególnie trudny doświadcza skutków obecnej sytuacji. W grupie tej znalazły się przede wszystkim lokale, dla których dostawy jedzenia stanowią tylko niewielką część biznesu. Restauracje znajdujące się w najcięższym położeniu mogą wnioskować do nas o odroczenie płatności prowizji. Potrzebne będzie wykazanie, że poniosły szczególnie wysokie straty. Szacujemy, że tym wyjątkowym środkiem wsparcia objętych zostanie około 20% restauracji partnerskich.
Jako szczególny środek bezpieczeństwa, które jest teraz dla klientów najważniejsze, wprowadziliśmy bezdotykowe dostawy jedzenia. Dostawcy są instruowani, aby dzwonić do drzwi klientów i zostawiać torbę z jedzeniem przed drzwiami. Instrukcje zostały przesłane do wszystkich restauracji partnerskich.
PIOTR KRZESIŃSKI, ACCOUNT MANAGER BIURO PRASOWE UBER EATS
Bezpieczeństwo jest kluczowe dla nas i leży u podstaw wszystkiego, co robimy. W odpowiedzi na postępujące rozprzestrzenianie się koronawirusa, przypomnieliśmy naszym użytkownikom o możliwości dodania uwag do zamówienia, aby dostawy były pozostawione przed drzwiami. Jednocześnie pracujemy nad nowymi funkcjami produktu, które sprawią, że proces ten będzie jeszcze bardziej płynny, co mamy nadzieję będzie pomocne dla wszystkich użytkowników platformy w nadchodzących tygodniach.
Dla restauracji, które dopiero dołączają do platformy znieśliśmy opłaty aktywacyjne do końca kwietnia. Dzięki skróceniu procesu mogą oni dołączyć do platformy już w ciągu 48 h po podpisaniu umowy. Istnieje też możliwość zmiany systemu rozliczania płatności z tygodniowych na dzienne.
Ponadto zapewniamy kody promocyjne dla wolontariuszy organizacji pozarządowych wspierających różne społeczności w tym trudnym czasie.
W ubiegłym tygodniu, Dara Khosrowshahi, dyrektor generalny firmy Uber, wysłał informacje i wskazówki do pasażerów, kierowców, a także klientów i dostawców na całym świecie. W wiadomości zostały zawarte porady dotyczące obecnej sytuacji, jak również szczegóły działań, które podejmujemy. Informacje dostępne są na stronie internetowej.
Uber posiada specjalną jednostkę (LERT – Law Enforcement Response Team) dedykowaną m.in. współpracy z organizacjami zdrowia publicznego na całym świecie, w celu natychmiastowego reagowania w sytuacjach kryzysowych. Jesteśmy w regularnym kontakcie z lokalnymi inspekcjami i organizacjami ochrony zdrowia w regionach, w których działamy i mogą one kontaktować się z nami 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu za pośrednictwem naszej strony.
Na wniosek odpowiednich służb możemy tymczasowo zawiesić konta pasażerów lub kierowców, którzy potwierdzili, że mają kontakt lub byli narażeni na kontakt z COVID-19.
Konsultujemy się również z epidemiologiem, aby upewnić się, że nasze wysiłki jako firmy są oparte na właściwych, medycznych przesłankach.
IZABELA GRZELAK, PR MANAGER BIURO PRASOWE GLOVO
Nieustannie monitorujemy rozwój sytuacji w kontekście rozprzestrzeniania się choroby COVID-19 oraz przestrzega porad i wytycznych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), wdrażając je odpowiednio w swoje działania biznesowe.
Najwyższym priorytetem firmy jest zdrowie, bezpieczeństwo oraz dobre samopoczucie klientów, kurierów i partnerów. Z tego powodu wdrożyliśmy opcję „bezkontaktowej” dostawy, aby klienci mogli odebrać swoje zamówienie z wybranego miejsca (spod drzwi, przy bramie) bez kontaktu z kurierem.
Biorąc pod uwagę utrzymującą się niepewność dotyczącą COVID-19, już wcześniej zrezygnowaliśmy z konieczności zostawiania podpisu przez klientów u dostawcy. Firma uważa, iż te praktyki przyczynią się do zmniejszenia kontaktu między zamawiającym a kurierem, sprawiając, że dostawa staje się bezpieczniejszą dla obu stron.
Zalecamy również, aby partnerzy aplikacji przestrzegali zasad higieny, takich jak dezynfekcja toreb przed przekazaniem ich kurierom, unikanie dotykania uchwytów toreb i trzymanie za boki podczas przenoszenia. Jak do tej pory, aplikacja nadal będzie współpracować z lokalnymi biznesami i restauracjami, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie sektora, tak aby mógł on zaspokoić potrzeby wszystkich grup.
Nasza firma dzieli się oficjalnymi zaleceniami zarówno z kurierami, jak i partnerami we wszystkich miastach, w których działa. Przypomina wszystkim swoim pracownikom i współpracownikom, aby wszelkie oznaki choroby traktowali poważnie i w razie potrzeby zwrócili się o pomoc medyczną.