Rynek cateringu dietetycznego rośnie z miesiąca na miesiąc – analiza danych

Delivery

Rynek cateringu dietetycznego rośnie z miesiąca na miesiąc – analiza danych

Polacy korzystający z diet pudełkowych najczęściej wybierają diety z kalorycznością między 1800 kcal a 2500 kcal (35%). Zdecydowanie najpopularniejszą dietą jest dieta optymalna, tworzona w oparciu o podstawowe założenia zdrowego żywienia – wybiera ją co trzeci korzystający z cateringu dietetycznego, co oznacza, że priorytetem nie jest odchudzanie, a wygoda i zdrowie. Średnia dzienna cena diety to 59,7 zł, przy czym najtańsze są diety office oraz rodzinne, najdroższe zaś m.in. diety sportowe – tak wynika z danych Cateromarket.pl – wyszukiwarki cateringów dietetycznych.

Z analizy danych kilku tysięcy transakcji zakupu diet pudełkowych wynika, że głównym powodem decyzji o korzystaniu z oferty cateringu dietetycznego nie jest utrata wagi, a chęć zdrowego odżywiania połączona z wygodą i oszczędnością czasu. O tym świadczy rodzaj najpopularniejszych diet.

Najpopularniejszych, czyli jakich?

Najczęściej wybieraną przez klientów dietą jest zbilansowana dieta standardowa o różnej kaloryczności. Na drugim miejscu są diety, których celem jest odchudzanie, na trzecim zaś dieta ketogeniczna. Łącznie 16,4% klientów wybiera diety „vege” (wegetariańska: 7,8%, wegetariańska plus ryby: 7,3%, wegańska: 1,3%), co potwierdza coraz częstszą rezygnację z jedzenia mięsa. Warto podkreślić, że poza pierwszą dziesiątką najpopularniejszych diet znalazły się diety odpowiadające na konkretne problemy zdrowotne w tym związane z nietolerancjami pokarmowymi, na przykład dieta bez laktozy czy bez glutenu.

Zdecydowanie najrzadziej wybieranymi dietami są te skierowane do osób z dużą aktywnością fizyczną, czyli powyżej 2500 kcal.

Z wyborów Polaków widać, że zdecydowanie zależy im na zbilansowanej, zdrowej diecie. Oczywiście może ona mieć też cel odchudzający, gdyż zbilansowane diety są dostępne w różnych kalorycznościach, również 1200 kcal i 1500 kcal. Warto jednak podkreślić, że niemal czterokrotnie mniej klientów wybiera diety, które z założenia mają odchudzać. To pokazuje, że do świadomości społecznej przebił się od dawna głoszony przekaz, że w dłuższym okresie warto stosować dietę dostarczającą wszystkie niezbędne składniki w odpowiednich proporcjach. Diety eliminacyjne, oczyszczające są wybierane rzadziej, gdyż po pierwsze – krótszy zazwyczaj jest czas ich stosowania, po drugie – bardzo często kojarzą się z wyrzeczeniami i trudem wytrwania w takiej diecie. Dlatego dieta zbilansowana, nawet o niższej kaloryczności, wydaje się być łatwiejsza – komentuje dietetyk Magdalena Koropatwa (Projektanci Diet, Cateromarket).

Długość zamówienia

Patrząc na długość zamówienia, na najdłuższy okres zamawiane są diety: zbilansowana dieta standardowa, dieta wegetariańska i dieta dla diabetyków. Z kolei na najkrótszy okres czasu zamawiane są diety dr Dąbrowskiej, ketogeniczna oraz sirt.

Rynek cateringu dietetycznego rośnie z miesiąca na miesiąc. Jest to podyktowane wieloma czynnikami. Pierwszy z nich to z pewnością większa dbałość o posiłki – coraz częściej Polakom zależy, aby były one zbilansowane i różnorodne. Drugi to oszczędność czasu – i to nie tylko na przygotowanie posiłków, lecz również na robienie zakupów. Wyliczyliśmy w Cateromarket, że każdego miesiąca czas na czynności „około-kulinarne” takiej jak: planowanie posiłków, logistyka zakupów, gotowanie i sprzątanie po posiłkach poświęcamy 1,5 dnia. To oznacza, że rocznie tych dni wychodzi 18, a w perspektywie 20 lat – cały rok. Rośnie liczba osób, które chciałyby ten czas wykorzystać na inne aktywności i, tak jak np. zatrudniają osobę do sprzątania mieszkania, tak zatrudniają „swojego” kucharza i osobę od zakupów w jednym – w postaci firmy cateringu dietetycznego. Jest to zdecydowanie element smart living. Trzeci powód to coraz bogatsza oferta cateringowa. W związku z pandemią wielu restauratorów decyduje się na otwarcie swoich marek cateringu dietetycznego. Im więcej podmiotów na rynku, tym większy wybór – zarówno cenowy jak i jakościowy dla klientów. Co więcej, branża wychodzi naprzeciw różnym potrzebom klientów – coraz częściej firmy cateringu dietetycznego oferują diety skierowane do kobiet w ciąży, diety dla dzieci i młodzieży czy diety dla seniorów. Patrząc na firmy, które są obecne w naszej wyszukiwarce każdy klient znajdzie dla siebie odpowiednią ofertę. Co więcej, cateringi dietetyczne objęły już całą Polskę, również mniejsze miejscowości, w których jeszcze jakiś czas temu taka usługa nie była dostępna – komentuje Łukasz Sot, współzałożyciel Cateromarket.pl oraz Stowarzyszenia Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

Dane pochodzą z porównywarki Cateromarket.pl, w której dostępna jest oferta kilkuset cateringów dietetycznych. Analiza i wnioski pochodzą z danych z transakcji przeprowadzonych na platformie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy.

źródło: Stowarzyszenie Przedsiębiorców Branży Cateringu Dietetycznego.

oprac. red.

fot. pixabay.com.pl