Raport „Polska na Talerzu 2023”: W branży HoReCa panuje umiarkowany optymizm

Aktualności

Raport „Polska na Talerzu 2023”: W branży HoReCa panuje umiarkowany optymizm

Z najnowszej edycji raportu „Polska na Talerzu” wynika, że mimo licznych wyzwań związanych między innymi z inflacją, problemami z personelem czy zmianą zachowań konsumentów, w branży HoReCa panuje umiarkowany optymizm. Jakie inne wnioski płyną z raportu?

To jedenasta edycja badania przygotowanego na zlecenie sieci hurtowni Makro Polska przez firmę Kantar. Głównym celem publikacji jest analiza aktualnej sytuacji na rynku branży gastronomicznej.

Polska na Talerzu” jest swoistym barometrem nastrojów panujących wśród przedstawicieli HoReCa – mówi Magdalena Figurna, Manager ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej w Makro Polska. – Tegoroczna edycja została wzbogacona o komentarze i wywiady z ekspertami. Czytelnik znajdzie więc nie tylko informacje na temat aktualnej sytuacji w branży, ale także inspiracje i porady.

Ciekawym aspektem wynikającym z badania jest fakt, że mimo trudnej sytuacji na rynku restauratorzy zachowują umiarkowany optymizm. Aż 61% respondentów ocenia ryzyko zamknięcia lokalu jako niskie. Ta obawa dotyczy jednak 11% restauratorów. Wśród głównych wyzwań, podobnie jak w zeszłym roku, przedstawiciele branży HoReCa wymieniają podwyżki cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów.

Jak wskazuje Paweł Koperek, Manager ds. klientów HoReCa w Makro Polska: Zmiana zachowań klientów jest widoczna także w liczbie paragonów. Wśród gości bez wątpienia wzrasta zainteresowanie produktami convenience bądź on the go, dostępnymi w sklepach spożywczych. 

Restauratorzy wskazują również trudności związane z obszarem zarządzania zasobami ludzkimi. W odróżnieniu od zeszłorocznych wyników mówią przede wszystkim o wzroście kosztów płacy minimalnej. Zdaniem blisko 80% respondentów zespół ma zbyt niski poziom kompetencji, z kolei 77% mówi o braku personelu.

Według Jakuba Kowalczyka, szefa kuchni Akademii Inspiracji Makro w Krakowie: Rozwój pracownika jest kluczowy w tej branży. Znalezienie specjalisty stanowi znaczne wyzwanie, dlatego tak ważne jest zapewnienie dostępu do szkoleń – dodaje.

Wśród pytań o aktualną sytuację pojawiły się również te dotyczące przyszłości. O jakich trendach mówią restauratorzy? Przede wszystkim o daniach sezonowych, lokalnych i regionalnych produktach oraz zapewnieniu możliwości dostawy. W przeciwieństwie do ubiegłego roku ponad połowa respondentów planuje wdrożyć rozwiązania z zakresu zrównoważonego rozwoju, a wśród nich działania zmniejszające zużycie prądu i wody czy ograniczające zjawisko marnowania żywności. Na znaczeniu zyskuje również digitalizacja. Blisko 90% restauratorów prowadzi własną stronę w mediach społecznościowych, a 16% umieszcza kody QR na menu papierowym i umożliwia rezerwację stolików online.

Badanie „Polska na Talerzu 2023″ zostało zrealizowane w okresie 15.03 – 11.04.2023 przez firmę Kantar na zlecenie Makro Polska. Uczestnikami była grupa osób zawodowo związanych z gastronomią, w tym pracujących m.in. w restauracjach, firmach cateringowych, barach i pubach, kawiarniach punktach fast food i street food. W badaniu użyto metody wywiadów telefonicznych.

raport_polska_na_talerzu_2023

 

Ryzyko zamknięcia lokalu ocenione zostało jako niskie, choć warunki gospodarcze, w tym rosnące ceny prądu i gazu, mniejszy popyt czy problemy personalne, nie sprzyjają prowadzeniu biznesu.

Największym wyzwaniem jest wzrost kosztów pracy, na który wskazało blisko 90% restauratorów. Kolejne to niska kompetencja kadry. Z kolei rzadziej niż w ubiegłym roku pracownicy porzucają prace/rezygnują z niej.