Coraz więcej Polaków wyraża optymizm w kwestii finansów osobistych. Chociaż nadal większość konsumentów spodziewa się wzrostu cen najczęściej kupowanych produktów, to jednocześnie już 50% Polaków deklaruje posiadanie pieniędzy na koniec miesiąca. Sezon letni to dla większości z nas okres wyjazdów wypoczynkowych. Czterech na dziesięciu uczestników badania “Consumer Signals” firmy doradczej Deloitte planuje w trakcie urlopu pobyt w hotelu, a połowa ankietowanych na wakacje zamierza pojechać pociągiem.
Miesiące letnie to dla Polaków tradycyjnie czas urlopu wypoczynkowego. Co istotne, w tym roku znacząco zmniejszył się odsetek rezygnujących z wypoczynku ze względów finansowych. Jednocześnie coraz więcej osób środki, jakie wydałoby na urlop, planuje przeznaczyć na inne cele, np. wakacyjny remont. Może to oznaczać, że część polskich konsumentów wakacje planuje poza szczytowym sezonem – mówi dr Aleksander Łaszek, starszy menadżer, zespół ds. analiz ekonomicznych, Deloitte.
Rosnący optymizm Polaków, choć niepokój jest nadal mocno widoczny
Poprawiający się wskaźnik optymizmu polskich konsumentów w kwestii finansów osobistych z pewnością stanowi dobrą wiadomość dla branży turystycznej i szerzej dla branży konsumenckiej. Spadający odsetek osób obawiających się o zdolność do regulowania bieżących płatności może sugerować, że polscy konsumenci mogą w najbliższym czasie nieco luźniej podchodzić do kwestii wydatków, np. podczas wakacji. Z drugiej strony niemal trzy czwarte badanych jest świadomych możliwego wzrostu cen w restauracjach. Polscy turyści wiedzą więc, że wakacyjna wizyta w lokalu gastronomicznym może stanowić niemały wydatek – mówi Anna Rączkowska, partner w dziale Doradztwa Podatkowego, Deloitte.
źródło: Deloitte