Pyszne.pl uruchomiło dostawy jedzenia dronami

Delivery

Pyszne.pl uruchomiło dostawy jedzenia dronami

W 2024 r. aż do 16 mln wzrośnie liczba Polaków korzystających z platform do zamawiania jedzenia online – wynika z Impact Report 2023 przygotowanego przez Pyszne.pl i Kantar. To ponad 2 razy więcej niż 5 lat temu, a prognozy pokazują, że ta liczba będzie jeszcze rosnąć[1].

Rozwija się nie tylko grupa fanów zamawiania ulubionych potraw z dostawą pod drzwi, ale także same platformy food delivery, w tym Pyszne.pl. Firma operuje już w ponad 2 tys. polskich miast i miasteczek, oferując dania z blisko 16 tys. restauracji. Coraz mocniej zaznacza swoją obecność w sektorze convenience, m.in. dzięki współpracy z sieciami Cukiernia Sowa czy Duży Ben. Poszukuje także nowych rozwiązań, aby jak najefektywniej docierać do milionów swoich użytkowników, wykorzystując także nowe technologie. Jednym z nich są dostawy dronowe, których pilotażowy program Pyszne.pl właśnie uruchomiło we współpracy z Farada Group – polską firmą zajmującą się projektowaniem, wytwarzaniem i wdrażaniem bezzałogowych statków powietrznych dla różnych sektorów.

Podniebne przesyłki

Premierowa dostawa dronem odbyła się 23 sierpnia br. Na specjalnie przygotowane nad Jeziorem Zegrzyńskim lądowisko drogą powietrzną dostarczono pizze z restauracji Habanero. Lot włoskiej specjalności nad popularnym podwarszawskim akwenem trwał 6 minut. Cały proces koordynowany był zarówno przez pilotów dronów z Farada Group, jak i kurierów Pyszne.pl, którzy przygotowali przesyłkę do „podróży” kilkadziesiąt metrów nad ziemią oraz przyjęli ją w punkcie odbioru zlokalizowanym na terenie klubu żeglarskiego KS Spójnia Warszawa.

Chociaż jesteśmy na rynku już prawie 15 lat i mamy na nim silną pozycję, to nie osiadamy na laurach i ciągle szukamy nowych możliwości rozwoju, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych użytkowników – mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl. – Oczekują oni szerokiej oferty, ale także szybkich dostaw. Te nie zawsze są możliwe, jeśli jesteśmy w trudno dostępnych miejscach. Rozwiązaniem mogą być właśnie dostawy dronowe. Wierzymy, że w niedalekiej przyszłości będą z nich mogli korzystać użytkownicy np. wypoczywający nad Bałtykiem.

O tym, jak funkcjonują takie dostawy, mogą się już teraz przekonać użytkownicy serwisu wypoczywający nad Zalewem. W piątek 23 sierpnia i w weekend 24-25 sierpnia będą mogli samodzielnie odebrać złożone w ten sposób zamówienia w specjalnie przygotowanym punkcie lub wybrać opcję z dowozem do miejsca, w którym się znajdują – wówczas dron dostarczy pizzę do punktu, a kurier na rowerze pokona z przesyłką ostatni odcinek.

Lot ku przyszłości dostaw

Dronową dostawę przeprowadziły wielotygodniowe przygotowania i testy. Wszystko po to, aby mieć pewność, że lot przebiegnie w maksymalnie bezpieczny sposób, a sam transport nie zaszkodzi jakości dostarczanych produktów. Kluczową rolę na tym etapie odegrał zaufany partner technologiczny, czyli Farada Group, która od kilku lat z sukcesami produkuje bezzałogowe statki powietrzne średniego i dalekiego zasięgu oraz wdraża je w kolejnych branżach. Firma zapewniła zarówno najwyższej jakości sprzęt dostosowany do tego rodzaju misji i spełniający wymogi regulacyjne, jak i zadbała o lotniczą stronę przedsięwzięcia – od wykwalifikowanych pilotów, techników naziemnych, po zapewnienie zgodność przeprowadzanych operacji z przepisami lotniczymi. Finalnie na niebie nad Jeziorem Zegrzyńskim pojawił się wielowirnikowy dron, który może przewozić ładunki o wadze do 5 kg na odległość nawet 20 kilometrów.

Drony są nie tylko świetnym narzędziem do uwieczniania wakacji czy wesel, ale realnie zmieniają oblicze wielu sektorów, w tym logistyki, doskonale uzupełniając dotychczasowe, tradycyjne metody dostaw, oraz w wielu aspektach stanowią odpowiedź na wyzwania, z jakimi zmaga się ta branża – mówi Joanna Rutkowska, dyrektor operacyjna Farada Group. – Jak każdy sektor innowacyjny zmagamy się z szeregiem wyzwań, przede wszystkim tych regulacyjnych. Z tego i innych powodów cieszy nas partnerstwo z Pyszne.pl – ponieważ pozwala napisać kolejny rozdział w komercyjnych wdrożeniach dronów w Polsce, dając impuls do rozwoju całej branży.

W wykorzystaniu dostaw dronowych drzemie ogromny potencjał, szczególnie poza miastami w miejscach trudno dostępnych lub oddalonych punktów usługowych. W takiej sytuacji tego typu funkcjonalność okazuje się być uzupełnieniem tradycyjnej logistyki, która dobrze funkcjonuje w warunkach miejskich, ale niekoniecznie sprawdzi się z różnych względów poza nimi. Poszukiwanie nowych możliwości dostarczania zamówień jest o tyle ważne, że – jak pokazują dane z Impact Report 2023 – wartość rynku food delivery do 2027 r. wzrośnie do 6,65 mln zł[2], a to będzie wiązało się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na dostawy. Dostawy, które mają być przede wszystkim szybkie – według raportu „Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” właśnie ten aspekt jest najważniejszy dla 42 proc. Polaków[3]. Na to oczekiwanie użytkowników na pewno będą chciały odpowiedzieć platformy do zamawiania jedzenia online, poszukując sposobów na skrócenie czasu dostarczania zamówień. Pyszne.pl i Farada Group właśnie zaprezentowały jeden z nich.

[1] Impact Report 2023, 53642-1703005579-Pyszne.pl & Kantar impact-20e6a5.pdf (d21buns5ku92am.cloudfront.net).

[2] Tamże.

[3] [Badanie] E-commerce coraz popularniejsze wśród Polaków