Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Gdańsku we współpracy z hiszpańską instytucją Europroyectos Leonardo da Vinci po raz drugi realizuje projekt Leonardo da Vinci IVT w ramach programu Komisji Europejskiej „Uczenie się przez całe życie”.
Tym razem projekt jest realizowany pod tytułem „Hiszpańskie Smaki, Polska Gościnność – Spanish Tastes, Polish Hospitality”, a wartość jego dofinansowania wynosi 102 026,00 Euro.
Uczestnikami projektu jest łącznie 34 uczniów z klas II technikum hotelarskiego, technikum żywienia i organizacji usług gastronomicznych i zasadniczej szkoły zawodowej o profilu kucharz. Uczestnicy projektu odbywają miesięczne praktyki zawodowe (staże) w hotelach i zakładach gastronomicznych w Grenadzie na południu Hiszpanii, w regionie Andaluzja.
Pierwsza grupa 17 uczestników projektu wraz z dwoma nauczycielami (28 kwietnia br.) wyjechała do Grenady, gdzie od następnego dnia uczniowie rozpoczęli swoje staże. Oprócz realizacji programu praktyk zagranicznych uczniowie realizują program kulturoznawczy poznając lokalną kulturę, historię i tradycję, a także mają okazję kształcić swoje umiejętności językowe zarówno w środowisku pracy jak i w sytuacjach życia codziennego.
Celem projektu jest wsparcie stażystów w zdobywaniu nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych; poznaniu nowego zawodowego języka obcego w stopniu umożliwiającym podstawową komunikację, a także kultury, tradycji i metod organizacji pracy kraju przyjmującego, jakim jest Hiszpania, oraz wsparcie mobilności młodych pracowników na rynku pracy. Program stażu kładzie nacisk na naukę umiejętności pracy zespołowej, poprawne kontakty z klientem, a także rozwój osobisty – nabycie pewności siebie i otwartości w kontaktach interpersonalnych oraz umiejętność pokonywania własnych słabości. Uczniowie będą mogli przyjrzeć się jak funkcjonują hotele i restauracje o różnym charakterze oraz zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie technologii produkcji potraw typowych dla kuchni hiszpańskiej, obsługi gościa w hotelu i w sali konsumenckiej. kulturoznawczy poznając lokalną kulturę, historię i tradycję, a także mają okazję kształcić swoje umiejętności językowe zarówno w środowisku pracy jak i w sytuacjach życia codziennego.
Celem projektu jest wsparcie stażystów w zdobywaniu nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych; poznaniu nowego zawodowego języka obcego w stopniu umożliwiającym podstawową komunikację, a także kultury, tradycji i metod organizacji pracy kraju przyjmującego, jakim jest Hiszpania, oraz wsparcie mobilności młodych pracowników na rynku pracy. Program stażu kładzie nacisk na naukę umiejętności pracy zespołowej, poprawne kontakty z klientem, a także rozwój osobisty – nabycie pewności siebie i otwartości w kontaktach interpersonalnych oraz umiejętność pokonywania własnych słabości. Uczniowie będą mogli przyjrzeć się jak funkcjonują hotele i restauracje o różnym charakterze oraz zdobyć praktyczne umiejętności w zakresie technologii produkcji potraw typowych dla kuchni hiszpańskiej, obsługi gościa w hotelu i w sali konsumenckiej. kulturoznawczy poznając lokalną kulturę, historię i tradycję, a także mają okazję kształcić swoje umiejętności językowe zarówno w środowisku pracy jak i w sytuacjach życia codziennego.
Ponadto uczniowie uczęszczali na warsztaty z zakresu kulturoznawstwa, psychologii i odbyli dodatkowe szkolenie z języka angielskiego zawodowego.
Uczestnicy projektu odbywają swoje staże w hotelach i restauracjach o różnych standardach i specjalizacjach. Wśród hoteli dominują hotele butikowe nastawione na turystę szukającego hoteli o niepowtarzalnym charakterze, przyciągającym wyjątkowym wystrojem wnętrz, ciekawą lokalizacją, gdzie goście mogą rozkoszować się klimatem intymnego luksusu za rozsądną cenę. Ale są tam też, hostele przeznaczone dla młodych turystów, o mniejszej zasobności portfela, ale ciekawych świata i innych kultur, odznaczające się wyjątkowym designem oraz atmosferą.
Restauracje specjalizują się w tradycyjnej kuchni andaluzyjskiej, opartej na lokalnych produktach, gdzie uczestnicy uczą się nowych technologii sporządzania potraw, przede wszystkim przekąsek tapas i mają dostęp do produktów powszechnie występujących w kuchni hiszpańskiej. Obecnie realizowany projekt, tak samo jak ubiegłoroczny, powstał dzięki współpracy z naszym zagranicznym partnerem – firmą Europroyectos LdV posiadająca duże doświadczenie w organizacji praktyk realizowanych w ramach projektów realizowanych z funduszy Komisji Europejskiej.
Ubiegłoroczne, wspólnie zdobyte doświadczenie zaowocowało dalszą współpracą i uczniowie naszej szkoły mogą zdobywać doświadczenie zawodowe w środowisku międzynarodowym.
W naszych działaniach na rzecz rozwoju zawodowego uczniów i promocji rezultatów projektów wspiera nas współpracujące z nami Stowarzyszenie Kucharzy Polskich. Dzięki tej współpracy nasi uczniowie mogą prezentować swoje nowe umiejętności zawodowe w lokalnym środowisku branżowym i brać udział w ważnych wydarzeniach kulinarnych.
Natomiast za pośrednictwem portali branżowych możemy informować środowisko branżowe o naszych działaniach.
Udział w projekcie umożliwi uczniom zdobycie dokumentów potwierdzających odbyty staż i zdobycie nowych umiejętności zawodowych – uczniowie otrzymają dokument Europass Mobilność, certyfikat uczestnictwa w stażu, referencje z zakładu pracy. Mamy nadzieję, że udział w projekcie pozwoli naszym uczniom w przyszłości stanowić konkurencję na rynku pracy. Wypowiedzi uczestników potwierdzają, że projekt już spełnił swoje założenia w zakresie rozwoju nie tylko zawodowego, ale również umiejętności interpersonalnych i językowych.
Źródło: Anna Pawelec – koordynator projektu w ZSGH