Art Food to edukacyjny projekt, który już po raz trzeci współorganizowany jest przez Polskie Fabryki Porcelany „Ćmielów” i „Chodzież” S.A. z Instytutem Adama Mickiewicza w Warszawie i Modus Design. Pozwala studentom uczelni wzorniczych sprawdzić swoje umiejętności podczas warsztatów projektowych w Ćmielów Design Studio. Tam, pod okiem Marka Cecuły – kuratora projektu, studenci trzech uczelni wzorniczych: gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, londyńskiego Central Saint Martins oraz Pratt Institute z Nowego Jorku, tworzą naczynia inspirowane formą i strukturą jedzenia w oparciu o najnowsze trendy z zakresu food designu. Efekty pracy studentów w ramach trzeciej edycji Art Food były prezentowane już na wystawie w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku oraz podczas „British Ceramic Biennale” w Londynie. Podsumowaniem projektu jest wystawa trwająca od 9-11 listopada w Pratt Institute w Nowym Jorku.
Funkcjonalność nieoczywista
Art Food jest wyjątkowym projektem edukacyjnym, który studentom uczelni wzorniczych umożliwia realizację swoich pomysłów w konfrontacji z praktycznym myśleniem przemysłowym. Ideą jest stworzenie międzynarodowego środowiska projektantów, które poprzez wymianę inspiracji oraz doświadczeń, przez trzy tygodnie współpracuje z sobą na warsztatach w Ćmielów Design Studio (ĆDS), które jest najmłodszą marką Polskich Fabryk Porcelany i innowacyjnym studiem projektowym, które działa przy fabryce w Ćmielowie. W ramach projektu studenci tworzą ceramiczne naczynia łączące sztukę i rozległą wiedzę humanistyczną. W trakcie warsztatów projektowych oraz kulinarnych sprawdzają, jakie są kulturowe aspekty spożywania posiłków oraz jak smak i sposób przyrządzania potraw wpływają na formy ich podawania. Tworzone prace znajdują swoje miejsce w przestrzeni między sztuką, a wzornictwem i choć są „wolne” od typowej funkcjonalności, ich formy są ściśle dopasowane do możliwości masowej produkcji. Uczestnicy projektu zostali zrekrutowani z trzech uczelni projektowych: Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, Central Saint Martins w Londynie oraz Pratt Institute w Nowym Jorku. Zwycięskie projekty-prototypy spośród nadesłanych zgłoszeń wybrano w czerwcu. Tegoroczne rozwiązania wypracowane podczas warsztatów mają stanowić propozycje przeznaczone w szczególności dla szefów kuchni oraz restauracji. Część z projektów ma szansę na późniejsze wdrożenie do produkcji.
Projekt rozgrywany na wszystkich zmysłach
Podczas spotkań trzeciej edycji projektu Art Food studenci wraz z Dyrektorem Artystycznym ĆDS i liderem projektu – Markiem Cecułą tworzą porcelanowe naczynia, które swoją formą i charakterem podkreślają estetyczne walory jedzenia, jego smak, fakturę, kształt. Art Food to zatem projekt rozgrywany na wszystkich zmysłach – próbując je uchwycić i zamknąć w porcelanowo-kulinarnej formie uczestnicy projektują zaskakujące i ciekawe naczynia, podkreślając zarazem nierozerwalny związek porcelany z tym, co i jak na niej podajemy. Także codzienna praca w ĆDS to tworzenie odważnych, współczesnych propozycji, implikowanie nowego, świeżego podejścia do projektowania i produkowania porcelany. – Formuła działania Ćmielów Design Studio opiera się m.in. na edukacji z zakresu porcelanowego wzornictwa, procesu produkcyjnego oraz na wdrażaniu odważnych projektów, które zmieniają stylistykę aranżowania polskich stołów. Dlatego właśnie współorganizowanie projektu Art Food jest dla nas co roku naturalną decyzją. Ćmielów Design Studio to idealna przestrzeń do twórczych poszukiwań, dzięki którym wciąż ewoluuje i zmienia się ćmielowskie podejście do projektowania. Fabryka, choć w tym roku kończy 225 lat, także w ten sposób poszerza swoją ofertę o nieoczywiste i śmiałe przedmioty – komentuje Inga Kamińska – Prezes Polskich Fabryk Porcelany.
Siorbanie, przyrządy browarnicze i puzzle – zaskakujące projekty III edycji Art Food
Tegoroczne projekty bazowały w szczególności na wydobyciu z formy naczynia funkcjonalności poszczególnych zmysłów. – Tegoroczna edycja przyniosła wiele jeszcze śmielszych, niż dotychczas rozwiązań i form. To niezwykle konstruktywne, że młodzi projektanci starają się wyjść poza znane i oswojone formy poszukując inspiracji nie w materialnych przedmiotach, ale we własnych zmysłach. To szczególnie trudne zadanie, które w tym roku przyniosło zaskakujące dla wszystkich efekty – podsumowuje Marek Cecuła – kurator i opiekun projektu Art Food .