Produkty regionalne podbijają serca szefów kuchni

Newsy

Produkty regionalne podbijają serca szefów kuchni

29 listopada 2010

25 listopada br. w Centrum Szkoleń Kulinarnych we Wrocławiu odbyło się spotkanie członków Dolnośląskiej Loży Kulinarnej poświęcone produktom regionalnym, lokalnym i ekologicznym. Na spotkanie przybyli goście specjalni, reprezentujący Partnerów stowarzyszenia – Marta Kamińska z Lokalnej Grupy Działania „Partnerstwo dla Doliny Baryczy” oraz Tomasz Kulik, właściciel wrocławskiego sklepu „Irena”.

W trakcie prezentacji Tomasz Kulik przekonywał, że produkcja ekologiczna wcale nie musi być droga. W ofercie sklepu „Irena” znaleźć można wiele produktów regionalnych, tradycyjnych i ekologicznych produkowanych między innymi przez Lokalne Grupy Działania z Sobótki, Milicza czy też Śląska Opolskiego. Warto tu wymienić tłoczony na zimno „Olej Głubczycki”, ogórki ślężańskie, „Bombę aroniową”, ser domowy z kminkiem (zdobywca „Perły” na Polagrze), miody (na przykład akacjowe z dodatkiem majeranku, róży, jałowca lub mięty) oraz ręcznie robione makarony, konfitury, wędzone pstrągi i szeroki wybór ekologicznych warzyw. Dzięki przygotowanej degustacji obecni na spotkaniu Szefowie Kuchni oraz Restauratorzy z Wrocławia i Karpacza mieli okazję przekonać się o wysokich walorach smakowych tych produktów.

W drugiej części spotkania Marta Kamińska opowiadała o produktach wyróżnionych znakiem „Dolina Baryczy Poleca”. Znak ten przyznawany jest od 2008 roku produktom spożywczym, rzemieślniczym oraz usługom turystycznym spełniającym wymogi programu. Co roku zgłoszone do konkursu produkty i usługi ocenia specjalna kapituła a kryteriami są: jakość, wyjątkowość, dostępność, przyjazność dla środowiska oraz współpraca z innymi producentami z Doliny Baryczy. Producentem danego produktu musi być podmiot miejscowy, mający silny związek z regionem, spełniający standardy prawne i normy ochrony środowiska oraz postępujący zgodnie z zasadami etycznego biznesu. Aktualnie użytkownikami znaku „Dolina Baryczy Poleca” jest 47 podmiotów a „flagowym” produktem jest oczywiście karp – król milickich stawów. W hodowli karpia używa się wyłącznie naturalnych pasz zbożowych. Dzięki produkcji nastawionej na jakość a nie ilość, mięso karpia bogate jest w substancje odżywcze (białko) i sole mineralne, a dzięki przechowywaniu karpi po odłowieniu w tzw. płuczce, pozbawione jest posmaku i zapachu mułu. W ofercie produktów z Doliny Baryczy znajdziemy również karpia wędzonego ciepłym dymem (na drewnie olchowym, bukowym, brzozowym lub owocowym) oraz sumy, liny, szczupaki i okonie. Kolejne, wyjątkowe w smaku produkty to: kiełbasy i wędliny z mięsa mangalicy (prymitywna świnia węgierska), wyroby z mleka koziego, jaja kur zielononóżek kuropatwianych (z bardzo niską zawartością cholesterolu), pomidory z Sułowa, tradycyjne pieczywo (np. Komyśniak – chleb żytnio-pszenny na naturalnym zakwasie chlebowym), soki owocowe oraz maliny i przetwory z malin. Warto wspomnieć, że Dolina Baryczy to unikalne dzieło człowieka i przyrody – największy w Europie kompleks stawów (ok. 7000 ha), 700 lat ekstensywnej gospodarki rybackiej, rezerwat ornitologiczny, Park Krajobrazowy oraz wiele form ochrony przyrody.

W trakcie spotkania Szefowie Kuchni Dolnośląskiej Loży Kulinarnej (Zbigniew Koźlik z Hotelu Plaza oraz Grzegorz Pomietło z Art Hotelu) przygotowywali ze zgromadzonych produktów dania do degustacji. Skuteczna promocja wartościowych produktów – regionalnych, lokalnych i ekologicznych jest dla Dolnośląskiej Loży Kulinarnej jednym z kluczowych obszarów działania. W celu popularyzacji tych produktów Szefowie Kuchni zrzeszeni w organizacji planują ich wprowadzenie do menu swoich restauracji i hoteli. A już 18 grudnia Dolnośląska Loża Kulinarna, LGD „Partnerstwo dla Doliny Baryczy” oraz Sklep „Irena” zapraszają na kulinarne pokazy dań wigilijnych z karpiem milickim w roli głównej. Pokazy w wykonaniu wrocławskich Szefów Kuchni odbędą się w Empiku w C.H. „Renoma” w sobotę 18 grudnia w godzinach 15:00-18:00.