Poznań Whisky Show

Wydarzenia

Poznań Whisky Show

25 kwietnia 2017

W miniony weekend odbyła się na Międzynarodowych Targach Poznańskich druga edycja Poznań Whisky Show.  Imprezę odwiedziło ponad 4.000 miłośników whisky, whiskey i burbonów. Przez dwa dni uczestnicy mieli okazję poznać bliżej tajniki produkcji, o których opowiadały światowe autorytety z branży whisky.

W ubiegłym roku Poznań Whisky Show odwiedziło prawie półtora tysiąca mniej osób niż podczas tegorocznej edycji. Tak duży wzrost zainteresowania imprezą świadczy o olbrzymiej popularności whisky w naszym kraju. Wartość szkockiej whisky eksportowanej do Polski w 2016 roku wyniosła 62 miliony funtów – to wzrost aż o 18,4 proc. w stosunku do 2015. Z kolei wielkość eksportu do Polski zbliżyła się do 8 milionów litrów czystego alkoholu, co dało ponad 15 proc. wzrostu w porównaniu z ubiegłym rokiem. 

Polacy coraz chętniej sięgają po whisky, co potwierdza ostatni raport KPMG dotyczący rynku dóbr luksusowych w Polsce. Według raportu rynek ekskluzywnych alkoholi rośnie stabilnie w tempie ponad 5 procent rocznie. Jednak dużą uwagę zwraca tu wzrost sprzedaży whisky, która rośnie w tempie powyżej 10 procent. KPMG prognozuje nawet, że tempo wzrostu sprzedaży samych single maltów ma w 2020 roku zbliżyć się do aż 19 procent w skali roku – mówi Colin Hampden-White, dyrektor Stilnovisti , organizatora festiwalu – Frekwencja na Poznań Whisky Show potwierdza ten trend. Polacy chętnie sięgają po whisky. Rośnie ich wiedza na temat sposobów destylacji, produkcji oraz całej filozofii związanej z tym szlachetnym trunkiem. – dodaje. 

Uczestnicy festiwalu mieli okazję spróbować ponad 500 rodzajów whisky. Zostało przeprowadzonych kilkanaście ekskluzywnych degustacji masterclasses, które prowadzili zagraniczni goście m.in. Colin Hampden-White, Ronnie Routledge, Henry Matson, a także Blair Bowman. Chętni mogli także nauczyć się robić drinki na bazie whisky. Warsztaty barmańskie prowadził Mikołaj Rzeźnik. Główną atrakcją obu festiwalowych dni był Whisky Fight Night. Wśród gości specjalnych obecny był Charles MacLean – autor kilkudziesięciu książek związanych z whisky oraz Ian Millar, global ambasador marki Glenfiddich.

Pojedynek na słowa i smak whisky stoczyła Georgie Bell Global Ambasador marki Bacardi oraz przedstawiciel brandu Glenfiddich – Mark Thomson. Zwycięzcę pojedynku wskazała publiczność. Wszystkie środki uzyskane podczas kwesty towarzyszącej temu wydarzeniu, zostaną przekazane małej wojowniczce Zosi Nowak, podopiecznej Fundacji „Kawałek Nieba”.

Ważnym elementem tegorocznej edycji festiwalu była także kuchnia. Kucharze z poznańskiej restauracji Oskoma pokazali z jakimi potrawami najlepiej łączyć whisky. Adam Adamczak przygotował autorską kartę dań, których bazą były różnorodne rodzaje whisky dostępne na festiwalu. Adamczak to laureat wielu nagród kulinarnych, był także finalistą programu Top Chef.