6 marca br. już po raz jedenasty odbył się Małopolski Konkurs Szkół Gastronomicznych tym razem pod hasłem „Polskie inspiracje kulinarne”. W szranki stanęli kucharze, kelnerzy i barmani – ogółem 78 uczniów szkół gastronomicznych i hotelarskich z Polski i ze Słowacji. Uczestników oceniało jury, w skład którego wchodzili zawodowcy oraz nauczyciele. W konkursie kucharzy jury przewodniczył Zbigniew Kurleto, członek Klubu Szefów Kuchni, w konkursie barmanów – Piotr Dziadkowiec, Wiceprezes Stowarzyszenia Polskich Barmanów, a w zmaganiach kelnerów – Jerzy Poznański, przedstawiciel restauratorów krakowskich. Startujący kucharze musieli przygotować przystawkę oraz deser. W tej kategorii zwyciężył Mateusz Mazurkiewicz z Zespołu Szkół Gastronomicznych nr 1 w Krakowie, który zaproponował na przystawkę „Staropolski przekładaniec z polędwiczek ubarwiony zapiekanymi pomidorami z grillowanym oscypkiem orzeźwiony sosem ziołowym”, a na deser „Polski twarożek na biszkopcie kokosowo-makowym z ponczem wiśniowym muśnięty sosem leśnym udekorowany kandyzowanymi owocami”. W kategorii kelnerów najlepsi okazali się uczniowie z Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich z Iwonicza-Zdroju, Agnieszka Torba i Kamil Aszklar, a w gronie barmanów, którzy startowali w konkurencji short i coffee drink, zwyciężyła Dorota Nalepa z Zespołu Szkół Gastronomicznych i Handlowych w Bielsku-Białej.
W między czasie odbywały się pokazy m.in. sztuki barmańskiej oraz bezpiecznego pakowania żywności zgodnie z wymogami HACCP. Konkurs zorganizowany został we współpracy ze Stowarzyszeniem Małopolskich Kucharzy i Cukierników, Stowarzyszeniem Polskich Barmanów Okręg Południowy oraz Krakowską Kongregacją Kupiecką. Patronat honorowy sprawował Wojewoda Małopolski, Stanisław Kracik, Marszałek Województwa Małopolskiego, Marek Nawara, Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski i Małopolski Kurator Oświaty, Aleksander Palczewski.
Celem imprezy było propagowanie różnorodności potraw i napojów oraz tradycji kulinarnych, ocena własnych umiejętności zawodowych, integracja szkół o tym samym profilu kształcenia, rozwijanie zawodowych zainteresowań uczniów, rozbudzanie pomysłowości i inicjatywy i wyrabianie poczucia estetyki i piękna.
(Źródło:www.zsg1.pl)