W drugim kwartale 2009 podaż hoteli sieciowych w Polsce zwiększyła się o 5 nowych cztero i pięciogwiazdkowych obiektów. Na rynku inwestycyjnym wydarzeniem była pierwsza w tym roku transakcja sprzedaży prestiżowego hotelu w Polsce. Przedmiotem transakcji był pięciogwiazdkowy Hotel Radisson Blu w Krakowie działający na rynku od 5 lat. Wykorzystanie pokoi w hotelach wzrosło w stosunku do pierwszego kwartału, czego można było się spodziewać, ponieważ maj i czerwiec są zwykle najlepszymi miesiącami pierwszej połowy roku dla obiektów hotelowych. Kryteria przyznawania przez banki środków na finansowanie inwestycji hotelowych nie uległy zmianie, banki nadal nie rezygnują z wysokich wymogów stawianych potencjalnym kredytobiorcom. Ważnym wydarzeniem, mogącym mieć niebagatelny wpływ na rozwój turystyki w naszym kraju, było zaklasyfikowanie się Wielkich Jezior Mazurskich i Puszczy Białowieskiej do finału konkursu na Siedem Nowych Cudów Natury w kategorii krajobraz. W pierwszej fazie konkursu Mazury zajęły pierwsze miejsce.
Podaż
We Wrocławiu otwarty został stylowy 121 pokojowy Hotel Monopol (sieć Likus) i jest to dopiero trzeci – po Hotelu Sofiteli Radisson Blu – pięciogwiazdkowiec w tym mieście. Łódź natomiast doczekała się pierwszego hotelu czterogwiazdkowego, 278-pokojowego Hotelu Andels zlokalizowanego na terenie centrum Manufaktura. Warto dodać, że jest to czwarty hotel zarządzany przez VienneInternational pod marką Andels, w tym drugi w Polsce (po Krakowie). Gdańsk wzbogacił się o dwa hotele – pięciogwiazdkowy, 134-pokojowy Hotel Radisson Blu (piąty obiekt tej marki w Polsce) i czterogwiazdkowy hotel Qubus ze 110 pokojami. W Krakowie otwarto pierwszy Hotel Park Inn w Polsce należący, podobnie jak marka Radisson Blu, do grupy Rezidor. Krakowski Park Inn oferuje 152 pokoje o standardzie 4-gwiazdkowym.Wszystkie wymienione hotele poza wysokim standardem wyróżniają się bardzo interesująca architekturą i w znakomity sposób podnoszą jakość podaży miejsc noclegowych w głównych miastach Polski. Pod względem nowo oddawanych inwestycji hotelowych w tyle pozostaje Poznań, szczególnie w kontekście rozgrywania meczów Euro 2012 w tym mieście.
Trendy w II kw. 2009
- Zainteresowanie hotelami ekonomicznymi wśród inwestorów (niska podaż hoteli jedno i dwugwiazdkowych, relatywnie niskie koszty budowy, wysoki popyt na usługi w/w obiektów)
- Poszukiwanie działek pod budowę hoteli przy lotniskach i dworcach kolejowych
- Zainteresowanie międzynarodowych operatorów hotelowych projektami w największych miastach Polski
- Problemy z finansowaniem inwestycji hotelowych
- Obniżony popyt ze strony Klientów z sektora MICE (Meetings, Incentive, Conference, Events – Spotkania, Integracja, Konferencje, Imprezy)
- Ograniczanie wydatków firm na podróże służbowe.
źródło: CUSHMAN & WAKEFIELD