Blisko połowa Polaków w restauracji do posiłku zamawia wodę. Jak wynika z badania, przeprowadzonego przez ARC na zlecenie Kingi Pienińskiej, woda jest jednym z trzech napojów najczęściej towarzyszących nam w lokalach gastronomicznych, wyprzedza ją tylko sok. Głównym powodem wyboru wody, wskazanym przez 83% badanych, są względy zdrowotne, ale aż 69% respondentów dostrzega jej walory smakowe.
Woda jest napojem, który Polacy bardzo często zamawiają w restauracjach (46%), chętniej do posiłku zamawiany jest tylko sok (63%). Jak wskazuje badanie Kingi Pienińskiej, „O czym Polacy rozmawiają przy stole” na wodę częściej decydują się kobiety niż mężczyźni, a także seniorzy i osoby z wykształceniem wyższym i średnim. Wskazuje to, że im większa świadomość i motywacja do dbania o zdrowie, tym częściej sięgamy po wodę, którą postrzegamy jako zdrowe rozwiązanie. Takie przekonanie dominuje wśród osób w wieku 25-34 lata (92%). W drugiej kolejności decyduje smak, a dalej oszczędność – dla 48 proc. z tej grupy badanych woda jest opcją ekonomiczną. Wśród młodszych (18-24) ten powód wskazało 54 proc.
Sztuka smakowania wody
Wśród trzech najchętniej zamawianych wód w restauracji znalazła się Kinga Pienińska. Ankietowani jako największe zalety wody tej marki wymieniają jej smak oraz zawartość minerałów. Okazuje się, że coraz częściej doceniamy sztukę smakowania wody i neutralną bazę, jaką stanowi ona dla podawanych dań. Aż 69 proc. respondentów dobiera wodę do posiłku kierując się walorami smakowymi. Odpowiednio dobrana woda wydobędzie kompozycję potraw i odświeży kubki smakowe. Do tego celu najlepiej sprawdzą się wody o średniej zawartości minerałów i wysokiej jakości, najlepiej potwierdzonej certyfikatami.
„Dzięki niezwykłej delikatności, Kinga Pienińska subtelnie podkreśla smak potraw i win, nie dominując ich. Sprzyja temu średni stopień mineralizacji oraz właściwości, uzyskane za sprawą naturalnego pochodzenia Kingi Pienińskiej, czerpanej z głębin Pienińskiego Parku Narodowego. Tamtejsza budowa geologiczna działa jak naturalny filtr, nadając wodzie delikatny smak i zdrowotne właściwości” – mówi Monika Bielka-Vescovi, ekspert z zakresu sztuki sommelierskiej w Polsce.
Polak w restauracji liczy na wsparcie doświadczonej obsługi
W doborze odpowiedniego napoju podkreślającego smak potrawy w ¼ wypadków pomaga nam kelner. Polegając w tej kwestii na obsłudze, pragniemy jak najlepiej skomponować nasz posiłek. Spośród respondentów. deklarujących korzystanie z pomocy przy wyborze napoju, niemal 40 proc. wskazuje, że poszukuje wiedzy eksperckiej, zaś co czwarty badany chce w ten sposób poznać szczegóły dotyczące produktu oraz składu. Dla 21 proc. kelner jest doradcą, gdy nie wiadomo na co się zdecydować. Ale też po prostu lubimy być obsługiwani (6%). Nic więc dziwnego, że czterech na dziesięciu badanych chętnie korzysta z pomocy załogi restauracji przede wszystkim przy wyborze dania. Potwierdza to znaczenie personelu dla udanej wizyty w restauracji. Stąd wniosek dla restauratorów, że warto dbać o wysoki poziom wiedzy obsługi, np. przez szkolenia i warsztaty z zakresu hydrosommelierstwa, czy też informowanie o certyfikatach, potwierdzających jakość oferowanych produktów.
fot. pixabay.com.pl