47% polskich „zetek” woli wydawać pieniądze na przeżycia, np. koncerty, podróże, wyjścia do restauracji niż na rzeczy materialne, ponieważ wspomnienia są dla nich ważniejsze. 58% respondentów między 18. a 24. r.ż. zamierza więcej podróżować i zwiedzać. Takie wyniki przynosi badanie firmy Mastercard, przeprowadzone m.in. wśród przedstawicieli pokolenia Z w Europie.
Materialne prezenty postrzegane są tylko jako środek do osiągnięcia ważniejszego celu. A są nim doświadczenia, przeżycia i emocje.
Według generacji Z najlepsze prezenty to takie, które dostarczają emocjonalnych przeżyć. W Europie ponad 60% „zetek” zwiększyło w tym roku swoje wydatki na doświadczenia. Spośród wszystkich grup wiekowych to właśnie reprezentanci tego pokolenia najwięcej wydają na doświadczenia. Jeśli chodzi o Polskę, 97% ankietowanych między 18. a 24. r.ż. zamierzało w 2024 r. część swojego budżetu przeznaczyć na emocjonalne doświadczanie.
Ponad 70% respondentów uważa, że wydawanie pieniędzy na przeżycia jest wartościową inwestycją. Z kolei 36% przyznało, że oszczędzali wcześniej po to, aby w tym roku nadwyżkę budżetową rozdysponować na aktywności, które dostarczą im wyjątkowych emocji.
Na co polskie „zetki” najchętniej przeznaczają pieniądze?
- 58% ankietowanych część swojego budżetu na 2024 r. zamierzało rozdysponować na podróżowanie
- 45% z nich odwiedza miejsca, które ich pasjonują. Jednocześnie 16% przyznaje, że inspiracje turystyczne czerpie z mediów społecznościowych
- 37% respondentów była skłonna wydać pieniądze na wydarzenia muzyczne na żywo
- 34% na doświadczenia na świeżym powietrzu, np. wędrówki, jazdę na rowerze czy aktywności z obszaru wellness, spa i fitness (32%)
- 29% ankietowanych deklarowało wydawanie pieniędzy na doznania kulinarne
- 26% na przeżycia filmowe, takie jak premiery kinowe czy festiwale filmowe
Młodzi Europejczycy najbardziej cenią przeżycia i emocje związane z podróżami
68% z nich chciałoby odwiedzić miejsca ze swojej listy życzeń. Ponad połowa marzy o tym, aby zobaczyć występ ulubionego artysty na żywo (53%). Znaczna część respondentów doceniłaby kolację w wymarzonej restauracji (42%) oraz pobyt w ekskluzywnym hotelu (41%).
Młodzi Polacy szukają unikatowych przeżyć
Duże wrażenie zrobiłoby na nich:
- Doświadczenie zjawisk naturalnych na żywo, np. obejrzenie zorzy polarnej lub deszczu meteorytów – tak przyznało ponad 90% ankietowanych polskich „zetek”.
- Zobaczenie światowej sławy punktu turystycznego, np. Opery w Sydney (83%).
- Udział w immersyjnym i interaktywnym przedstawieniu teatralnym (63%).
Pozytywne emocje wśród młodych wywołują również widowiska sportowe. Podróż do światowej sławy ośrodka sportowego, np. na Stade Roland Garros w Paryżu czy na stadion Wembley w Londynie, miałaby znaczenie dla 78% respondentów. Możliwość oglądania swojej ulubionej drużyny sportowej lub sportowca zdobywającego trofeum ma dużą wartość dla ponad połowy ankietowanych (53%). 15% stwierdziło, że takie doświadczenie odmieniłoby ich życie.
Polskie „zetki” chcą doświadczać zarówno spektakularnych przeżyć, jak i tych bardziej kameralnych czy lokalnych
Blisko 60% przedstawicieli tego pokolenia jest zainteresowanych udziałem w koncertach gwiazd światowej rangi. Jednocześnie 35% z nich czerpie równie dużą radość z występów polskich artystów. Ponad połowa ankietowanych z Polski (55%) doceniłaby wyjście na kolację do ekskluzywnej restauracji z gwiazdką Michelin. Dla 42% atrakcją będzie jednak również spotkanie w lokalnej rodzinnej restauracji.
O badaniu
W badaniu przeprowadzonym przez Vitreous Worldwide dla Mastercard wzięło udział:
- 14 125 respondentów (powyżej 18. roku życia) z 20 rynków europejskich (Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Włochy, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Grecja, Irlandia, Holandia, Portugalia, Rumunia, Serbia, Szwecja, Szwajcaria),
- 2016 respondentów z Australii, Brazylii, Chin i USA.
Badanie terenowe odbyło się między 2 a 9 stycznia 2024 r. Pokolenie Z stawia na przeżycia i emocje – badanie Mastercard