Polacy coraz chętniej odwiedzają kawiarnie, najczęściej aby spotkać się z przyjaciółmi lub po prostu odpocząć. Zazwyczaj wybierają te tuż za rogiem lub cukiernie, w których oferowane są również ciastka. Potwierdzają to wyniki badania „Polska na talerzu 2012″, które przeprowadziło MAKRO Cash & Carry.
Statystyczny Polak odwiedza kawiarnię 11 razy w roku. W porównaniu z rokiem 2010 istotnie spadł odsetek osób, które nigdy nie bywają w kawiarni. – Rynek kawiarni to bardzo perspektywiczny i jeden z najdynamiczniej rozwijających się segmentów gastronomicznych w Polsce. Coraz więcej z nas docenia możliwość wypicia kawy poza domem. Najczęściej są to osoby z wyższym wykształceniem, do 30 roku życia, mieszkańcy miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców – argumentuje Ewelina Rzedkowska, Menedżer ds. klientów HoReCa MAKRO. Najchętniej odwiedzamy kawiarnię, aby po prostu spotkać się ze znajomymi (53%). Wzrosła jednak częstość wymieniania powodów bardziej osobistych związanych z zaspokajaniem indywidualnych potrzeb takich jak picie dobrej kawy (23%) czy spędzenie chwili w spokoju, tylko dla siebie (10%).
– Co ciekawe, Polacy najchętniej odwiedzają lokalne kawiarnie albo cukiernie w których podaje się kawę. Wybiera je kolejno 55% i 23% respondentów – komentuje Ewelina Rzedkowska. – Rośnie też popularność klubokawiarni. Jeszcze dwa lata temu w ogóle nie pojawiły się w naszym zestawieniu. Dziś wymienia je aż 7% respondentów – zauważa Rzedkowska.
Prócz kawy, w kawiarniach najchętniej zamawiamy ciastka, napoje alkoholowe lub herbatę i sok. Podczas jednorazowego wyjścia wydajemy średnio 12 złotych.
Badanie „Polska na Talerzu 2012″ na zlecenie MAKRO Cash & Carry przeprowadził instytut badania opinii społecznej TNS OBOP, na próbie N= 1000.