PMR: HoReCa rośnie w siłę – do wartości 23 mld zł

Newsy

PMR: HoReCa rośnie w siłę – do wartości 23 mld zł

09 maja 2013

Rok 2012 przyniósł dalszą poprawę koniunktury na rynku branży gastronomicznej. Wzrost jest spowodowany jednorazowymi wydarzeniami takimi jak Euro 2012, rozwojem dwóch największych graczy na rynku, a także ogólnym trendem częstszej konsumpcji poza domem – wynika z raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2013. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2013-2015″ przygotowanego przez PMR.

Kryzys na światowych rynkach finansowych odcisnął piętno na rynku HoReCa, ponieważ są to usługi, z których klienci mogą zrezygnować, albo w prosty sposób zastępują je tańszymi. Dopiero rok 2011 był czasem, kiedy ten rynek delikatnie się odbił. Dalszy wzrost rynku został także odnotowany w zeszłym roku, na poziomie poniżej 2%, ale do wartości prawie 23 mld zł. Wzrost ten nastąpił m.in. dzięki mistrzostwom Euro 2012, które stymulowały ruch hotelowy oraz przyczyniły się do zwiększonych obrotów barów alkoholowych i placówek transmitujących mecze lub znajdujących się w sąsiedztwie stref kibica. Co więcej, wydarzenie to miało także pozytywny wpływ na postrzeganie Polski jako kraju wartego odwiedzin, co wraz z negatywnymi wydarzeniami na Bliskim Wschodzie miało bezpośredni wpływ na większą liczbę turystów zagranicznych. 

Segment restauracyjny odnotował lepszą dynamikę wzrostu w zeszłym roku niż w roku poprzednim i osiągnął wartość ok. 18,5 mld zł.

Mistrzostwa Europy w piłce nożnej Euro 2012 były największą imprezą sportową zorganizowaną w najnowszej historii Polski. Cała branża HoReCa mogła więc słusznie spodziewać się pozytywnego wpływu imprezy na poziom obrotów. Jednak zaledwie jedna trzecia z nich odczuła wpływ Euro 2012 na poziom obrotów, a jedynie w co czwartym lokalu to wydarzenie pozytywnie wpłynęło na poziom sprzedaży. Dlaczego? Wpływ miały lokalizacja lokalu – daleko od stref kibica, a także przyzwyczajenie rodaków, którzy wolę oglądać mecze piłki nożnej w domu niż w lokalu. Poza tym wyraźnie widać, że klienci szczególnie ostrożnie podchodzą do wydawania pieniędzy. Pozytywnym aspektem dla gastronomii jest to, że dla coraz większej liczby klientów jadanie poza domem staje się codziennością. Wszystkie te czynniki sprawiają, że w ostatnich latach spadki na rynku nie były głębokie, ale także i odnotowane wzrosty były nieduże.

W 2013 roku rynek raczej pozostanie w stagnacji, a jego wartość uzależniona będzie od drugiej połowy roku. Wtedy to powinno nastąpić polepszenie koniunktury gospodarczej. Od roku 2014 prognozowana jest wyraźniejsza poprawa sytuacji.

Badanie wśród placówek gastronomicznych (600 wywiadów) zrealizowano w lutym 2013 r. przez PMR na potrzeby raportu „Rynek HoReCa w Polsce 2013″.

źródło: PMR

ż