Innowacyjne rozwiązania gastronomiczne, pojawiające się w większych miastach Polski, cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów. Choć Polacy coraz częściej odwiedzają food trucki czy targi śniadaniowe, ich numerem jeden pozostają niezmiennie pizzerie – pokazują wyniki raportu Polska na Talerzu 2017, przygotowanego przez sieć hurtowni Makro Polska.
Wyniki przeprowadzonego badania potwierdzają, że Polacy coraz częściej korzystają z punktów gastronomicznych. Ilość respondentów, deklarujących stołowanie się na mieście przynajmniej raz w tygodniu, wzrosła o ponad 3% w porównaniu do roku ubiegłego.
Polacy szukają także innowacyjnych rozwiązań i otwierają się na nowe koncepcje w gastronomii. Respondenci najczęściej odwiedzali kompleksy składające się z zespołów restauracji i barów (43%), food trucki (32%) oraz targi śniadaniowe (16%).
Polscy konsumenci cenią sobie wysoką jakość dań (62% respondentów), przystępne ceny (52% respondentów) oraz dogodną lokalizację (29% respondentów). To właśnie te trzy czynniki miały największy wpływ na decyzję dotyczącą ponownego odwiedzenia lokalu. Choć ,,obsługa” uplasowała się w tym roku dopiero na czwartym miejscu (27% respondentów), aż 89% przebadanych potrafiła wskazać zachowania personelu, które są dla nich nieakceptowalne. Brak zainteresowania klientem ze strony obsługi to problem, który przebadani ocenili jako najbardziej uciążliwy – aż 70% irytuje długi czas oczekiwania na kelnera, danie, bądź rachunek. Drugim istotnym problemem, dla ponad połowy przebadanych, jest nieutrzymywanie czystości w lokalu.
Choć jakość polskiej gastronomii rośnie z każdym rokiem, w wielu lokalach wciąż zauważalny jest brak rozwiązań istotnych dla klientów. Wśród tych najczęściej powtarzających się znalazły się brak możliwości zamiany składników w potrawach (42% respondentów), brak dostępności sieci Wi-Fi (28% respondentów) oraz brak rozwiązań dla dzieci, np. kącika zabaw czy przewijaka (25% respondentów).
Największą popularnością wśród Polaków cieszą się pizzerie – aż 76% wskazało ten rodzaj lokalu jako najczęściej odwiedzany. Respondenci chętnie jadają również w sieciowych fast foodach (65% przebadanych) oraz restauracjach, np. polskich (52% przebadanych). Na naszych talerzach prym wiodą dania włoskie, za którymi opowiedziało się 81% respondentów, polskie – 80% respondentów i amerykańskie – 63% respondentów.
Głównym powodem, dla którego jada się ,,na mieście”, jest wygoda. Badani często wskazywali również na oszczędność czasu i chęć spotkania ze znajomymi czy zamiłowanie do jadania poza domem.
Przy tak dużej różnorodności i szerokiej ofercie nie lada wyzwaniem jest wybór lokalu i podjęcie decyzji, w które miejsce warto się udać. Gdzie zatem najczęściej szuka się informacji o lokalach i jakie źródła są dla konsumentów wiarygodne? Jak podaje raport, najpopularniejszym sposobem pozyskiwania informacji są rekomendacje znajomych oraz rodziny, wskazane przez 62% respondentów. Na drugim miejscu uplasowały się serwisy społecznościowe – 37% respondentów, odnotowując ogromny wzrost w porównaniu do roku poprzedniego (o 12%).
Wyniki raportu potwierdzają, że z każdym rokiem Polacy wydają coraz więcej na posiłki ,,na mieście”. Kwota zostawiana w lokalach, zarówno w ciągu tygodnia, jak i podczas weekendowych wyjść, oscyluje zazwyczaj od 10 do 30 zł, co zadeklarowało 32% respondentów.
Z badania wynika, że ponad połowa respondentów nie zabiera ze sobą niezjedzonej części dania z lokalu na wynos. Zauważalną barierą jest skrępowanie i poczucie, że sytuacja taka może być negatywnie odebrana przez personel restauracji. W odpowiedzi na ten problem Makro Polska prowadzi akcję „Nie marnuję, pakuję”, skierowaną do właścicieli restauracji i konsumentów. Poprzez materiały i działania edukacyjne zachęca do pakowania oraz zabierania z lokalu niezjedzonej części dania do domu, by ograniczyć marnowanie żywności.
Raport ,,Polska na Talerzu 2017” przygotowano na podstawie badania opinii publicznej, przeprowadzonego w lutym 2017 przez IQS na zlecenie sieci hurtowni Makro Polska, metodą CAWI (wywiad internetowy wspomagany komputerowo z wykorzystaniem techniki Real Time Sampling na reprezentatywnej próbie 1000 polskich internautów powyżej 18. roku życia).