Od 18 listopada Polski Fundusz Rozwoju (PFR) wspólnie z bankami rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Przedsiębiorcy rozliczają subwencję za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia.
18 listopada to termin rozpoczęcia całego procesu i zdecydowana większość banków od tego dnia udostępni klientom formularze rozliczeń, ale w niektórych bankach ta data może być nieco późniejsza. W celu ustalenia terminu rozpoczęcia procesu rozliczenia dla konkretnego beneficjenta można skontaktować się ze swoim bankiem.
Cały proces składania oświadczeń przez MSP trwa niemal dwa miesiące (do 15 stycznia 2022 r.), a termin wydania decyzji umorzeniowych przez PFR nie zależy od momentu złożenia oświadczenia. Nie można przekroczyć jednak 15 stycznia. Beneficjent może złożyć oświadczenie w dowolnym momencie w czasie trwania procesu rozliczenia i nie wpłynie to na termin otrzymania odpowiedzi.
Przypominamy, że rozliczenia mikrofirm rozpoczną się 19 stycznia i potrwają do 28 lutego 2022 r. a w kwietniu 2022 r. PFR wyda wszystkim firmom jedną z trzech decyzji, tj.:
- określenie kwoty subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu (w tym o całkowitym umorzeniu),
- wezwanie do zwrotu całej subwencji albo
- informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu. Wówczas PFR poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.
Regulamin oraz niezbędne informacje o procesie rozliczania i umarzania subwencji dostępne będą na stronie www.pfrsa.pl.
PFR zaprasza przedsiębiorców, którzy otrzymali subwencję jako MŚP na bezpłatne szkolenia online dotyczące zasad ich rozliczania.
W razie pytań lub wątpliwości można też dzwonić na infolinię PFR pod numerem +48 22 703 43 00 (czynna od poniedziałku do piątku od 8.00 do 17.00, opłata zgodnie z cennikiem operatora).