Oznakowanie V-Label w restauracjach IKEA

Wydarzenia

Oznakowanie V-Label w restauracjach IKEA

08 września 2017

Od 1 września Swissweg, szwajcarski oddział V-Label, europejskiego oznaczenia dla wegetarian i wegan, przyznał certyfikaty wybranym daniom we wszystkich restauracjach IKEA w Szwajcarii. Symbol V-Label gwarantuje, że dany produkt lub potrawa zostało sprawdzone pod kątem obecności substancji pochodzenia zwierzęcego na każdym etapie produkcji. IKEA w Szwajcarii jest pierwszym oddziałem, który wprowadza w swoich restauracjach certyfikację V-Label licząc, że docelowo obejmie ona wszystkie kraje, w których dostępne są salony szwedzkiej firmy meblowej.

V-Label dla IKEA

Od 1 września br. dziewięciu restauracjom IKEA w Szwajcarii nadano certyfikaty V-Label.

Od dziś fani kuchni roślinnej znajdą w nich co najmniej jedno danie wegańskie i dwa dania wegetariańskie. Oferta wegańska będzie również uzupełniona o desery. Wszystkie będą oznakowane grafiką V-Label.

Żywność wegańska to społeczny mega trend, który staje się coraz popularniejszy. Cieszymy się, że IKEA, firma której wizją jest tworzenie lepszego życia wielu ludziom oraz zwracająca uwagę na ekologię i aspekty społeczne poszerza menu w swoim restauracjach o dania wegańskie. Mamy nadzieję, że za przykładem oddziału szwajcarskiego pójdą też inne rynki, w tym Polska. – mówi Przemysław Chojnicki koordynator ds. przyznawania praw licencyjnych do posługiwania się znakiem V-Label na terenie Polski.

V-Label – idea

V-Label to rozpoznawalny i uznany na świecie symbol certyfikujący produkty i usługi przeznaczone dla wegetarian i wegan. Po raz pierwszy został zastosowany ponad 20 lat temu w Szwajcarii. Certyfikacji podlegają produkty spożywcze, kosmetyki, usługi oraz punkty gastronomiczne. Istnieją dwa rodzaje etykiet – V-Label VEGETARIAN, obejmująca produkty mogące zawierać mleko i jego pochodne, miód oraz jaja (z wyłączaniem jaj z chodu klatkowego), i V-Label VEGAN – dla produktów niezawierających żadnych składników zwierzęcych, w tym również mleka.

Obecnie oznaczenie V-Label wykorzystywane jest na ok. 10 tys. produktach w 39 krajach, m.in. w: Austrii, Niemczech, Szwajcarii, Belgii, Francji, Holandii i we Włoszech. Na terenie Europy V-Label przyznaje Europejska Unia Wegetariańska (EVU). Od września 2016 roku o certyfikację tym międzynarodowym znakiem towarowym ubiegają się polscy przedsiębiorcy z branży spożywczej, a od kwietnia br. – producenci kosmetyków oraz produktów higienicznych. W maju tego roku ruszyła certyfikacja usług oraz punktów gastronomicznych.

Moc certyfikatu V-Label

Znak V-Label to gwarancja, że dany produkt lub dania serwowane w punkcie gastronomicznym zostaną sprawdzone pod kątem obecności substancji pochodzenia zwierzęcego nie tylko w składzie produktu czy dań, lecz także w zastosowanych dodatkach, substancjach pomocniczych i składnikach wykorzystywanych na wszystkich etapach produkcji. Kryteria dotyczące braku obecności substancji zwierzęcych w przypadku tego symbolu dotyczą więc przede wszystkich ogniw w łańcuchu produkcji danego wyrobu – od dostawcy surowców do dystrybutorów finalnych produktów. Ponadto w trakcie trwania licencji producent lub właściciel lokalu gastronomicznego jest zobowiązany do poinformowania jednostki certyfikującej o każdej zmianie receptury lub procesu technologicznego. Producenci i właściciele placówek gastronomicznych muszą również zagwarantować, że zmiana ta nie będzie miała wpływu na czystość produktu i dań pod względem występowania substancji pochodzenia zwierzęcego. Dodatkowo, certyfikat V-Label potwierdza, że produkty i ich składniki wykorzystywane w daniach są wolne od GMO.

Licencja V-Label wydawana jest na rok. Po roku produkty lub usługi nią objęte podlegają kolejnej weryfikacji.

V-Label – wyróżnik dla lokalu

Wybór lokali oznaczonych grafiką V-Label daje klientowi pewność, że serwowane w nich dania mają najwyższą jakość, są zgodne z ich potrzebami oraz posiadają deklarowane właściwości.