Nowy sposób na gęsinę w restauracji Concordia Taste

Newsy

Nowy sposób na gęsinę w restauracji Concordia Taste

06 listopada 2013

Już po raz piąty w Polsce rozpoczyna się akcja „Gęsina na św. Marcina” organizowana przez Slow Food Polska. Do  akcji zostało zakwalifikowanych 55 restauracji z całej Polski, w tym restauracja Concordia Taste z Poznania, znajdująca się w Concordia Design – centrum designu, innowacyjności i kreatywności . Od 8 listopada do 1 grudnia serwowane będzie specjalne autorskie menu na bazie gęsiny, przygotowane przez szefa kuchni  Tomasza Trąbskiego. W czasie trwania akcji dostępne będzie specjalne Wino Świętomarcińskie z Winnicy Srebrna Góra.

Podobnie jak i w latach poprzednich, przede wszystkim na współpracy z restauratorami opiera się slowfoodowa akcja „Gęsina na św. Marcina”. W tym roku 55 najlepszych polskich restauracji z  całej Polsce będzie od 8 listopada do 1 grudnia serwować gęsinę w wydaniu autorskim. Najsilniej reprezentowane są takie regiony i województwa jak: Wielkopolska, Mazowieckie, Małopolska, Pomorze, Zachodnio-Pomorskie i Śląsk. W każdej z rekomendowanych przez Slow Food restauracji będą w tym okresie serwowane przynajmniej 3 dania na bazie gęsiny.

– Zdecydowalismy się po raz kolejny na udział w akcji “Gęsina na św. Marcina” przed wszystkim dlatego, żeby zwrócić uwagę na walory smakowe i zdrowotne gęsiny. Zależy nam, żeby  przywrócić tradycję domowego pieczenia i przyrządzania tego mięsa, które było koronnym daniem podawanym podczas Święta Niepodległości 11 listopada. Wraz z szefem kuchni Concordia Taste przygotowaliśmy specjalne menu z gęsiną w roli głównej, żeby dać możliwość poznaniakom odkryć na nowo dania z jej  wykorzystaniem – podkresla Leszek Józefowski, manager restauracji Concordia Taste.

– W zeszłym roku ogromne zainteresowanie kartą z gęsiną utwierdziło nas w przekonaniu, że jest ogromna potrzeba na reaktywowanie i pokazywanie nowych spoób jej przyrządzania. W tym roku zaproponujemy w naszej karcie między innymi: udko gęsi confi z modrą kapustą i pure z karmelizowanej dyni piżmowej z ziemniaczanym rosti i sosem korzennym, a także plastry podwędzanej gęsi z galaretką buraczaną, chutney z ananasa i chilli i sosem mandarynkowym – dodaje Leszek Józefowski.

Pięć lat temu, o gęsinie nikt nie mówił, nie była obecna w polskich restauracjach, zniknęła też z wiejskich zagród nie wspominając o wygasłym zwyczaju rodzinnego pieczenia gęsi. Dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej.

Co prawda, ciągle gęsinę w ponad 90% eksportujemy do Niemiec, jednak nikt już sobie nie wyobraża Święta Niepodległości bez pieczenia gęsi. W pewnym sensie temat gęsiny w listopadzie, to nowa/stara świecka tradycja. Spożycie tego mięsa od początku realizowania akcji wzrosło trzykrotnie i dzisiaj około 2000 ton gęsiny zjadają sami Polacy. Nie jest to imponująca ilość wobec 20000 ton eksportu do Niemiec, ale tendencja jest pozytywna. Ogółem w Polsce hoduje się rocznie ponad 7 mln sztuk gęsi, co stawia nasz kraj w pozycji europejskiego lidera. Do tego dochodzi ogromne zainteresowanie gęsiną przez najlepszych szefów kuchni w Polsce, żeby tylko wspomnieć Wojtka Modesta Amaro (Atelier Amaro),  czy Tomasz Trąbskiego (Concordia Taste). *

* Dane pochodzą od organizacji Slow Food Poland

Ważnym elementem akcji “Gęsina na św. Marcina” jest wino przygotowywane na tą specjalną okazję. W przeszłości, nie tylko w Czachach, ale również i u nas w Polsce, jesiennej zabawie towarzyszyło młode wino, które w dzień św. Marcina otwierano, by uczcić pamięć hojnego świętego, nazywając je „Winem Świętomarcińskim”. Od najdawniejszych czasów w tym dniu odbywała się pierwsza degustacja młodego wina. Mówiono wówczas „spuszczaj wino na św. Marcina i pij je przez cały rok”. Wszyscy święcie wówczas wierzyli, że wino św. Marcina miało szczególne właściwości, dodawało sił i urody. Jednakże, znane też było określenie „dolegliwości świętomarcińskie”, powstałe na skutek przedawkowania trunków. Nawiązując do tych zwyczajów, w tym roku Winnica Srebrna Góra z Krakowa przygotuje po wielu dziesięcioleciach przerwy, pierwszego polskiego „Wina Świętomarcińskiego”. Wina są już po fermentacji i przechodzą ostatnią enologiczną obróbkę. Pierwsze butelki zostaną otwarte w restauracjach w piątek 8 listopada. Będzie to zarówno „Czerwone Świętomarcińskie”, jak również „Białe Świętomarcińskie”. Warto dodać,  że św. Marcin, poza skojarzeniem z gęsiami, jest również patronem winiarzy.

Więcej informacji o akcji na www.gesina.pl