Sfinks Polska wdraża kompleksowy program poprawy efektywności i jakości w sieciach restauracji oraz centrali. Jeszcze w tym roku zostaną wprowadzone centralne zakupy dla wszystkich restauracji, zmienią się też zasady współpracy z franczyzobiorcami.
Nowe umowy franczyzowe określą szczegółowe procedury w zakresie prowadzenia restauracji, jakości obsługi i oferty. Wprowadzony zostanie także inny sposób rozliczeń między spółką a franczyzobiorcami. Zmiany w Sfinksie dotyczą również struktury organizacyjnej i zasad nadzoru nad działaniem sieci. Ponadto, w IV kwartale tego roku spółka planuje emisję akcji z prawem poboru skierowaną do akcjonariuszy.
Centralne dostawy obejmą większość towarów i usług kupowanych przez sieci, w tym produkty spożywcze, środki chemiczne, media i usługi bankowe, a także produkty biurowe, sprzęt kuchenny i wyposażenie wnętrz. Do tej pory restauracje zamawiały większość produktów indywidualnie. Nowy model docelowo ma przyczynić się do usprawnienia pracy i optymalizacji kosztów w skali całej grupy. Obecnie trwają rozmowy z dostawcami. Sfinks spodziewa się, że pierwsze umowy centralne zaczną obowiązywać w IV kwartale tego roku.
– Ważną zmianą, jaka wejdzie w Sfinksie w życie jeszcze w tym roku, będą nowe zasady współpracy z franczyzobiorcami. Ich wprowadzenie jest konieczne z uwagi na niedopasowanie obecnych umów do warunków rynkowych i rozmiarów sieci, a także niejednoznaczność części zapisów. W efekcie pod jedną marką łączyło się wiele różnych stylów zarządzania, co utrudniało z jednej strony nadzór operacyjny, a z drugiej dalszy spójny rozwój sieci. Nowe umowy precyzyjnie określą obowiązki i prawa obu stron, zmienią sposób rozliczeń oraz wprowadzą nowe zasady prowadzenia restauracji. Nacisk będzie położony na ujednolicenie procedur oraz podniesienie jakości oferty i obsługi – wyjaśnia Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska.
W ramach ujednolicania procedur oraz poprawy jakości nowa umowa wprowadzi m.in. szczegółowy podręcznik operacyjny zawierający zestaw zasad oraz norm dla restauracji, określi także jeden standard szkoleń, nadzorowany przez centralę. Realizacja zadań będzie kontrolowana za pomocą okresowych audytów i badań typu mystery shopping. Nad nadzorem działalności sieci oraz bieżącą współpracą spółki z franczyzobiorcami będzie czuwać siedmiu dyrektorów regionalnych.
Nowa umowa franczyzowa zmieni zasady rozliczeń między spółką i franczyzobiorcami. Dla osób rozpoczynających współpracę ze Sfinksem wprowadzona zostanie opłata wstępna tytułem inwestycji w lokal. Będzie ona zależna od marki restauracji, jej wielkości i lokalizacji, przy czym restauratorzy już działający w sieci będą wnosić opłatę wstępną w ograniczonej wysokości. W ramach nowego sposobu rozliczeń franczyzobiorcy będą uiszczać miesięczne opłaty.
– Dalszy rozwój sieci będziemy realizować w oparciu o model mieszany, w którym istotną rolę będą pełnić restauracje własne. Są one bardzo ważne dla sprawnego funkcjonowania sieci franczyzowych, bo wyznaczają standardy i mogą pełnić funkcje centrów szkoleniowych – mówi Sylwester Cacek.
– Zakładamy, że wprowadzane zmiany przełożą się na wyniki dopiero w 2010 r. Zbyt wiele szkody wyrządzono spółce w ostatnich miesiącach ubiegłego roku i na początku obecnego, by można było to odrobić w ciągu kilku miesięcy, ale jesteśmy na dobrej drodze. W najbliższym czasie przedstawimy długoterminową strategię, która określi założenia przyszłego rozwoju. Sfinks i nasze marki mają duży potencjał i zmierzamy go wykorzystać – dodaje Sylwester Cacek.
Ponadto, w czwartym kwartale tego roku spółka planuje emisję do 6.867.904 akcji serii H z prawem poboru skierowaną do akcjonariuszy. Cena emisyjna wyniesie co najmniej 9 zł za akcję. Powodzenie emisji jest zagwarantowane przez akcjonariusza dominującego – Sylwestra Cacka. Złożenie prospektu do KNF nastąpiło w lipcu 2009 r.
Źródło: Sfinks Polska S.A.