Nowe trendy w hotelach

Hotele

Nowe trendy w hotelach

09 września 2022

Obłożenie hoteli w dużych miastach jest satysfakcjonujące i sięga ponad 60 %. Potwierdzają to przedstawiciele lokalnych jednostek Polskiej Izby Turystyki. Hotelarze nie mają powodów do narzekań. Sezon wakacyjny 2022 r. przyniósł jednak nowe trendy: goście rezerwują krótsze pobyty, najczęściej czyniąc to na ostatnią chwilę. Przyczyna? Wyższe ceny pokoi i galopująca inflacja.

Sieci hotelowe i pozostała część branży noclegowej nie miała wątpliwości, że do odrobienia strat poniesionych w czasie pandemii droga będzie raczej daleka i nastąpi to w 2024. Rok 2022 okazał się jednak miłą niespodzianką. Średnie miesięczne obłożenie hoteli w dużych miastach nie spadało poniżej 60 %. Potwierdzeniem optymistycznych prognoz dla hotelarstwa są także poczynione inwestycje w Gdańsku, Szczecnie, Lublinie, Krakowie czy Wrocławiu. W ostatnich kilku miesiącach sieci otworzyły tam swoje obiekty albo zapowiedziały ich budowę.

WOJNA TO NIE JEDYNY CZYNNIK WZROSTU

Oczywiście, rację mają ci, którzy wskazują, że to wojna w Ukrainie przyczyniła się do podniesienia liczby zajętości pokoi w pierwszym i drugim kwartale roku. Duże miasta zawierały umowy z hotelarzami, dotyczące udostępniania łóżek uciekinierom wojennym, a także umowy kompleksowe – również w sprawie finansowania wyżywienia gości zza wschodniej granicy.

Kolejne miesiące pokazały jednak, że choć Ukraińców z hoteli ubywa, to jednak liczba rezerwacji nie spada. Polacy po pandemii złaknieni byli podróży. Ich ulubionymi destynacjami były przede wszystkim duże miasta, w których życie kulturalne, sportowe i rozrywkowe szybko wraca do rytmu sprzed marca 2020 r. (moment wprowadzenia obostrzeń związanych z Covid-19).

ROZRYWKA, KULTURA I SPORT PRZYCIĄGAJĄ TURYSTÓW

Wydarzenia kulturalne i sportowe przyciągają turystów do Wrocławia, Gdańska, Krakowa, Warszawy i Poznania. Do kurortów natomiast Polacy wybrali się, by odpocząć i się zrelaksować. Tym samym przyczynili się do powrotu optymizmu w hotelach i wiary, że ten rok będzie lepszy niż zakładano jeszcze kilka miesięcy temu.

Jeżeli chodzi o topowe lokalizacje w Polsce, to w górach są to: Zakopane, Białka Tatrzańska, Szklarska Poręba, Karpacz czy Szczyrk. Natomiast nad morzem największą popularnością cieszą się: Kołobrzeg, Międzyzdroje, Sopot, Jastarnia i Łeba – wylicza Grzegorz Kaleta, szef działu zarządzania nieruchomościami hotelowymi w CBRE (Coldwell Banker Richard Ellis, amerykańskiej firmie doradczo-inwestycyjnej na rynku nieruchomości komercyjnych). – W przypadku miast wielka piątka to Wrocław, Gdańsk, Kraków, Warszawa, do której ostatnio dołączył Toruń.

„Wielkiej piątce” towarzyszy także Poznań. – Liczne wydarzenia na Międzynarodowych Targach Poznańskich przyciągają turystów z całej Polski. Tego lata szczytowe obłożenie, zarówno nasz hotel, jak i miasto, osiągnęło w czerwcowy weekend, podczas którego odbyły się między innymi Festiwal Fantastyki Pyrkon oraz Zawody Pucharu Świata w wioślarstwie – zaznacza Magdalena Eliasz, General Manager Sheraton Poznan Hotel. I dodaje, że także w późniejszych miesiącach obłożenie hotelu było co najmniej satysfakcjonujące. – W samym lipcu osiągnęło 64 % i ten pozytywny trend w porównaniu do poprzednich dwóch lat był także odzwierciedlony w całkowitym obłożeniu osiągniętym przez hotel – mówi „Poradnikowi Restauratora”.

ZADOWALAJĄCE OBŁOŻENIE

Magdalena Eliasz wskazała także, że pomimo braku turystyki zorganizowanej, przez co Sheraton Poznan Hotel doświadczył ogromnych anulacji z uwagi na atak Rosji na Ukrainę, śmiało można mówić o powrocie do obłożenia osiąganego przed okresem pandemii. W osiągnięciu tego wyniku jeszcze trochę brakuje siostrzanemu
hotelowi w Krakowie.

Obłożenie w Hotelu Sheraton Grand Krakow systematycznie rośnie od początku roku i w wakacje przekraczało już średnio 75 %. Jest to poziom znacznie wyższy od ostatnich dwóch lat, ale do poziomu sprzed pandemii brakuje jeszcze kilku punktów procentowych – mówi Paweł Mroziak, Director of Sales & Marketing Sheraton Grand Krakow. I wskazuje, że do stolicy Małopolski turyści ściągają na kilka dni, by zwiedzić nie tylko miasto oraz skorzystać z oferty kulturalnej. – Większość gości decyduje się na pobyt kilkudniowy, aby zapoznać się ze wszystkim atrakcjami Krakowa i okolic. Przyciąga ich także odradzająca się po pandemii oferta kulturalno-festiwalowa miasta m.in. z Festiwalem Kultury Żydowskiej czy Kraków Live Festiwal. W październiku zapraszamy na międzynarodowy festiwal Krakowskie Zaduszki Jazzowe, którego Hotel jest dumnym partnerem.

Jeszcze korzystniej zniesienie obostrzeń covidowych wpłynęło na funkcjonowanie hoteli w Warszawie. – W porównaniu do okresu sprzed COVID, hotel osiąga praktycznie takie same poziomy ilościowe, przy jednoczesnym wzroście średniej ceny pokoju – zaznacza Kamil Dębski, Head of Revenue & Reservation Department Warsaw Marriott Hotel. – W porównaniu do ostatnich dwóch lat jest to bardzo duży wzrost ilości rezerwacji – do 400 % w okresie wakacyjnym.

Kamil Dębski zwraca także uwagę na magnetyzm wydarzeń sportowych i kulturalnych, których w stolicy Polski w tym roku jest dużo więcej. – Ten rok to wiele wydarzeń, w tym dużych koncertów znanych wykonawców, które ściągnęły do Warszawy rzesze fanów, co miało bardzo pozytywne odbicie w ilości rezerwacji – podkreśla rozmówca „Poradnika Restauratora”. – Proszę wziąć tylko pod uwagę, iż koncert Eda Sheerana w tym roku odbędzie się w ciągu dwóch dni, ponieważ tak świetnie sprzedały się nie tak tanie bilety…Ten fakt świadczy o tym, że nasi goście są spragnieni takich atrakcji, i będą po nie sięgać tak często, jak tylko będą organizowane – z przekonaniem mówi Kamil Dębski.

KRÓTSZE POBYTY

Wszyscy nasi rozmówcy podkreślają, że w ostatnich miesiącach obserwują, iż rezerwacje robione są „na ostatnią chwilę”, a średnia długość pobytu skróciła się do 3-4 dni. Przyczyn takiego stanu rzeczy upatrywać należy we wzroście cen najmu pokoi oraz wzroście kosztów podróży i pobytu w dużym mieście.

Teraz standardowy wyjazd to ok. 3-4 dni, podczas gdy w latach 2020-2021 było to średnio ok. 7 dni. Widać zatem, że goście zaczynają oszczędzać. Kolejnym trendem jest też rezerwowanie wyjazdów na ostatnią chwilę. Może być to pokłosie doświadczeń pandemii i jej nieprzewidywalności, jak i niepewnej pogody. Standardem staje się rezerwowanie pobytu na 2-3 dni przed wyjazdem – mówi Grzegorz Kaleta z CBRE.

WRACAJĄ GOŚCIE Z ZAGRANICY

Zarządcy obiektów hotelowych zauważają także, że w niektórych destynacjach zmniejszyła się liczba gości z zagranicy, zapewne ze względu na międzynarodową sytuację polityczną, a lukę tę wypełniają rodacy.

Dominują turyści polscy oraz niemieccy i bardzo często są to krótkie pobyty (1-3 doby), które stanowią jeden z elementów dłuższej podróży po Polsce. Pomimo okresu urlopowego, najchętniej wybieranym czasem na pobyt są weekendy i dni, podczas których odbywają się wydarzenia kulturalne w mieście – przyznaje Magdalena Eliasz z Sheraton Poznan Hotel.

Stolica Małopolski dostrzega powolny powrót gości ze świata. – W wakacje Kraków odwiedzali przede wszystkim turyści z Polski, ale wracają także goście z Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Stanów Zjednoczonych, Izraela, Indii czy regionu Zatoki Perskiej – informuje Paweł Mroziak.

Warszawa, wiadomo, rządzi się nieco innymi prawami i tu hotelowy gość, z zagranicy czy rodak przybywa w ściśle określonym celu. – Można przyjąć, że turyści polscy i zagraniczni odwiedzają Warszawę średnio w tej samej proporcji 50/50 – różnice mogą występować w zależności od danego miesiąca. Wiodące kraje to oczywiście: USA, Izrael, Niemcy. W weekendy występuje przewaga gości z Polski – uważamy, że city-breaki wróciły na dobre – z optymizmem podkreśla Kamil Dębski. – Goście odwiedzają Warszawę na nowo jako atrakcję samą w sobie, a oprócz tego dodatkowym wabikiem są stand-upy, komedie teatralne, koncerty. W dalszym ciągu w Centrum Nauki Kopernik nie można kupić biletów bez wyprzedzenia, co świadczy o tym, że turyści zawsze łączą zwiedzanie z wypoczynkiem – trafnie zauważa Head of Revenue & Reservation Department Warsaw Marriott Hotel.

ZMIANY WYMUSZONE PRZEZ PANDEMIĘ

Każdy z hoteli w okresie pandemii i obowiązywania obostrzeń przeszedł pewne zmiany w zakresie organizacji pracy i funkcjonowania. Niektóre obiekty musiały przeanalizować sytuację i wytyczyć kierunki modernizacji tak, by w ogóle funkcjonować, inne przeszły głęboką, stałą przemianę. Do tych ostatnich należy Hotel HP Park Plaza****Wrocław.

Przed pandemią nasz hotel był chętnie odwiedzany przez grupy niemieckich turystów a zagraniczni goście stanowili 50-80 %. Dziś to 20-40 % – mówi Przemysław Biechowiak, dyrektor Hotel HP Park Plaza****Wrocław.To wymagało z naszej strony przebudowania oferty. Staliśmy się hotelem uniwersalnym. Otworzyliśmy się na gości indywidualnych, poszerzyliśmy ofertę gastronomiczną. Jest bardziej urozmaicona: z jednej strony mamy menu biznesowe, konferencyjne, a z drugiej strony menu rodzinne. Zbudowaliśmy salkę zabaw dla dzieci – dodaje.
Hotelowa restauracja Panorama szczyci się m.in. daniami kuchni wege, a cały obiekt stara się funkcjonować dążąc do zasad zero waste i eko. Hotel zasilany jest częściowo energią z paneli słonecznych.  – Zmieniliśmy główny segment docelowy z gości zagranicznych na Polaków, ale nawiązaliśmy kontakty z biznesem turystycznym operującym na rynku czeskim i słowackim. Wprowadziliśmy też własną markę – Wyroby Mistrza Jacka, który specjalizuje się w slow food – dodaje dyrektor. Wkrótce obiekt wzbogaci się także o zmodernizowaną salę konferencyjną na ok. 250 osób. Wszystko to w połączeniu ze współpracą z instytucjami kulturalnymi, klubami sportowymi, przyciąga gości do jednego z największych hoteli stolicy Dolnego Śląska – mówi Przemysław Biechowiak.

NOWE OBIEKTY

Dobrą kondycję branży potwierdzać mogą także liczne inwestycje. W 2022 r. Radisson Hotel Group ogłosił otwarcie Radisson RED Gdańsk, z kolei pięciogwiazdkowy Hotel Altus Palace zaczął funkcjonować we Wroclawiu, Grupa Saltic Hotels otworzyła w Łebie czterogwiazdkowy butikowy hotel, ze 126 pokojami, natomiast sieć B&B Hotels zaprasza gości do nowego B&B Lublin Centrum, działa już także Wave Międzyzdroje Resort & SPA grupy Green House Development. W najbliższych miesiącach otwarcie trzech hoteli zapowiada Louvre Hotels Group – dwa staną we Wrocławiu i jeden w Wojcieszycach. Nawet sieć Hampton by Hilton, ogłaszając plany otwarcia sześciu hoteli w Niemczech, Włoszech oraz Wielkiej Brytanii, wskazał także na Polskę i lokalizację w Szczecinie. To chyba najlepszy znak, że idzie ku lepszemu…

Tekst: Beata Marcińczyk

 

 

MAGDALENA ELIASZ
General Manager
Sheraton Poznan Hotel*****

Pomimo braku turystyki zorganizowanej, przez co doświadczyliśmy ogromnych anulacji z uwagi na atak Rosji na Ukrainę, śmiało można mówić o powrocie do obłożenia osiąganego przed okresem pandemii.

 

PAWEŁ MROZIAK
Director of Sales & Marketing
Sheraton Grand Krakow*****

Obłożenie w Hotelu Sheraton Grand Krakow systematycznie rośnie od początku roku i w wakacje przekraczało już średnio 75 %. Jest to poziom znacznie wyższy od ostatnich dwóch lat, ale do poziomu sprzed pandemii brakuje jeszcze kilku punktów procentowych.

 

PRZEMYSŁAW BIECHOWIAK
Dyrektor Hotelu
Hotel HP Park Plaza****
Wrocław

Jestem zadowolony ze zmian przeprowadzonych w hotelu, bo przychód przekracza ten, który osiągnęliśmy w 2019 r. A wszystko to dzięki intensywnemu zaangażowaniu zespołu, wysokiemu obłożeniu, uzyskanej średniej cenie, większej elastyczności usług hotelowych i gastronomicznych, ofertom dedykowanym poszczególnym segmentom docelowym gości i poprawie infrastruktury.

 

KAMIL DĘBSKI
Head of Revenue & Reservation Department
Warsaw Marriott Hotel*****

Niestety utrzymujący się brak dużych kongresów międzynarodowych, mocno wpływa na mniejszy udział gości z zagranicy w sezonie wysokiego obłożenia. Czekamy na rok 2023, kiedy to mają ruszyć większe wydarzenia międzynarodowe.