Nowe smaki czy ponadczasowe klasyki – przed jakimi wyzwaniami stają producenci lodów w sezonie 2025?

Aktualności

Nowe smaki czy ponadczasowe klasyki – przed jakimi wyzwaniami stają producenci lodów w sezonie 2025?

Każdego sezonu producenci lodów zastanawiają się nad tym, jak zaskoczyć konsumentów i sprostać ich rosnącym oczekiwaniom. Czy postawić na innowacyjne, nietypowe kompozycje smakowe, czy może zadbać o to, by klasyczne propozycje smakowały tak, jak w najlepszych wspomnieniach z dzieciństwa? Sprawdźmy, jak radzą sobie z tym wyzwaniem profesjonaliści.

Doświadczeni przedstawiciele branży doskonale wiedzą, że wspomniany podział stanowi jedynie punkt wyjścia. Rzeczywistość rynku lodziarskiego to gąszcz zróżnicowanych trendów i wymagań – od zmieniających się preferencji smakowych, przez rosnącą świadomość konsumencką dotyczącą jakości i pochodzenia składników, po potrzeby związane z dietami, alergiami czy ekologicznym podejściem do produkcji. Wszystko to sprawia, że producenci muszą nie tylko tworzyć ofertę atrakcyjną dla odbiorców, le także praktyczną i elastyczną dla restauratorów oraz właścicieli lodziarni. Jak wyróżnić się na tle konkurencji? Jakie nowości, rozwiązania technologiczne i propozycje współpracy oferują dzisiaj liderzy rynku? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w dalszej części artykułu.

KLASYKA ZAWSZE NA CZASIE

W świecie przepełnionym sensorycznymi bodźcami i coraz śmielszymi smakowymi eksperymentami konsumenci lodów chętnie wracają do tego, co dobrze znane i kojarzące się z beztroskimi chwilami dzieciństwa.Letnie klasyki — śmietanka, wanilia, czekolada i truskawka — wciąż nie mają sobie równych. Robert Kopacz, szef kuchni Flora Professional, zauważa: – Choć na rynku pojawiają się coraz to nowe, czasem zaskakujące smaki – jak czekolada dubajska czy lody o smaku ogórka kiszonego – branża wciąż utrzymuje równowagę między klasyką a odważniejszymi propozycjami. Konsumenci oczekują czegoś nowego, ale nie rezygnują z tego, co sprawdzone.

Podobnego zdania jest Piotr Gąsiorowski, dyrektor marketingu PPL Koral: – W naszej ofercie dla segmentu HoReCa nie może zabraknąć klasyków. Lody śmietankowe, czekoladowe, bakaliowe, pistacjowe, truskawkowe, waniliowe czy miętowe z kawałkami czekolady niezmiennie cieszą się dużym powodzeniem. Uzupełnia je szeroka paleta smaków owocowych – od wiśni po jagody.

Również marka Grycan – Lody od Pokoleń, jak podkreśla Wojciech Kwestorowski, dyrektor handlowy, konsekwentnie łączy tradycję z nowoczesnością: – Nasze lody są wytwarzane na bazie śmietanki kremówki, z najlepszych składników. W tym sezonie przygotowaliśmy specjalne opakowania dla sektora HoReCa, zawierające 16 wariantów smakowych. Wśród nich prym wiodą klasyki: wanilia, czekolada i truskawka.

CZYM ZASKOCZĄ NAS LODOWE DESERY W SEZONIE 2025?

Czy możliwe jest stworzenie oferty tak różnorodnej, by klienci nie mogli się zdecydować, a jednocześnie tak smacznej, by zawsze wracali po więcej? Piotr Gąsiorowski odpowiada jednoznacznie: – W sezonie 2025 stawiamy na wyjątkowe połączenie oryginalności, jakości i atrakcyjności wizualnej. Hasło „Wybierz Koral” nabiera nowego znaczenia – nasza oferta zaskakuje i przyciąga. Wśród nowości Koral na ten sezon znajdziemy m.in. lody Limoncello nawiązujące do włoskiej tradycji oraz tropikalną Piñę coladę. Obie propozycje uzupełniają linię smaków inspirowanych koktajlami. Na liście hitów znajdują się również m.in. tarta cytrynowa, śmietanka z wiśniami, słony karmel, beza z sosem truskawkowym, mascarpone z malinami, a także bogaty wybór sorbetów.

NAJMŁODSZY KLIENT PRAWDĘ CI POWIE

Dzieci to jedna z najbardziej wymagających grup odbiorców – ale też najwdzięczniejszych, gdy trafi się w ich gusta. Kolory, tekstury i znane postacie z bajek odgrywają tu kluczową rolę. Piotr Gąsiorowski dyrektor marketingu PPL Koral zdradza, że dla najmłodszych gości gastronomii przygotowano barwne propozycje: – W tym roku wprowadzamy smaki, takie jak marshmallow, guma balonowa, azzurro, a ponadto lody licencyjne: Barbie™ (wata cukrowa) i Hot Wheels™ (karmelowe). Nowością jest też popcorn z sosem karmelowym – idealny dla poszukiwaczy oryginalnych, lecz wyważonych smaków.

Z kolei Wojciech Kwestorowski, dyrektor handlowy Grycan – Lody od pokoleń poleca dobrze przyjęty smak Tutti Frutti oraz sorbety z owoców.

Na praktyczne rozwiązania zwraca uwagę Robert Kopacz: – Nasza Flora Professional Baza do lodów włoskich i gałkowych to produkt gotowy do użycia, dostępny w formatach 1 i 10 litrów, przystosowany do większości maszyn do lodów. Co istotne, topi się wolniej niż tradycyjne lody na bazie nabiału – z pewnością docenią to rodzice małych dzieci.

ODPOWIEDŹ NA SPECJALNE POTRZEBY

Współczesny konsument coraz częściej poszukuje lodów, które nie tylko smakują, lecz także odpowiadają jego stylowi życia i potrzebom zdrowotnym. – Innowacje w lodziarstwie to nowe smaki, a jednocześnie otwartość na potrzeby tych, którzy dotąd czuli się wykluczeni – podkreśla Robert Kopacz, szef kuchni Flora Professional.Lody bez laktozy, bez glutenu, roślinne czy pozbawione alergenów to przyszłość branży. Dzięki takiej ofercie możemy rozszerzyć grupę odbiorców, co jest niezwykle wartościowe.

O estetyce ekspozycji mówi Wojciech Kwestorowski: – Nasze nowe opakowania 5-litrowe zyskały złotą kuwetę i atrakcyjny projekt graficzny nawiązujący do pudełek lodów familijnych. Doskonale prezentują się zarówno w bonetach, jak i pionowych zamrażarkach, zapewniając widoczność i estetykę, na jaką zasługuje wysokiej jakości produkt.

Sezon lodowy 2025 to czas kreatywnych smaków, silnych powrotów do klasyki i rosnącej świadomości konsumenckiej. Kluczem do sukcesu w segmencie HoReCa jest umiejętność połączenia tradycji z innowacją – i dostarczenia klientom orzeźwienia w upalny dzień, a zarazem autentycznej przyjemności z każdej porcji lodów.

Marta Rybko