Ministerstwo Zdrowia poinformowało, że projekt ustawy o wychowaniu w trzeźwości przekazano do konsultacji. Nowe regulacje przewidują między innymi zakaz sprzedaży alkoholu w opakowaniach o pojemności do 300 mililitrów, jeśli nie są one wykonane ze szkła lub metalu.
Zgodnie z projektem Ministerstwa Zdrowia, napoje alkoholowe sprzedawane w opakowaniach o pojemności do 300 ml będą mogły być pakowane wyłącznie w szkło lub metal. Ponadto, wprowadzanie na rynek alkoholu w formie innej niż płynna będzie zasadniczo zabronione. Oznacza to zakaz sprzedaży alkoholu w postaci proszku, kryształu, żelu czy pasty.
“Na rynku pojawiają się napoje alkoholowe w opakowaniach w postaci tubek czy też saszetek, wizualnie podobnych do opakowań musów owocowych, czy przekąsek śniadaniowych m.in. dla dzieci i młodzieży. Powoduje to krytyczną reakcję opinii publicznej i zaniepokojenie Ministra Zdrowia” – wyjaśnia resort zdrowia.
Projekt Ministerstwa Zdrowia zakłada, że wygląd opakowania nie może budzić wątpliwości ani sugerować, że zawartość jest inna niż alkohol. Opakowanie powinno umożliwiać jednoznaczne odróżnienie napoju alkoholowego od innych produktów.
Obowiązek weryfikacji wieku
Projekt przewiduje, że sprzedawcy będą zobowiązani do poproszenia o dokument potwierdzający wiek w sytuacji, gdy pojawią się wątpliwości, czy osoba kupująca alkohol ukończyła 18 lat.
“Obecnie, w przypadku wątpliwości co do pełnoletności nabywcy napoju alkoholowego, sprzedający lub podający napoje alkoholowe jest uprawniony do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy. Taka konstrukcja powoduje, że sprzedający napoje alkoholowe osobie niepełnoletniej unikali odpowiedzialności karnej przez wykazanie, iż nie mieli możliwości rozstrzygnąć wątpliwości co do wieku nabywcy” – wyjaśnia Ministerstwo Zdrowia.
Nowe zasady dotyczące promocji alkoholu
Ministerstwo Zdrowia planuje zaostrzenie przepisów dotyczących zakazu promocji napojów alkoholowych. Nowa definicja promocji obejmie m.in. sprzedaż alkoholu z rabatami, upustami, bonami, programami lojalnościowymi, nagrodami, darowiznami, wycieczkami, grami losowymi, zakładami wzajemnymi, transakcjami wiązanymi oraz innymi formami korzyści materialnych lub osobistych dla kupującego.
źródło: PAP
oprac.: K. Walkowiak