Nowe badanie i raport Made For Restaurant 2024/2025

Aktualności

Nowe badanie i raport Made For Restaurant 2024/2025

Czy wiesz, że tylko dla 1% gości znany szef kuchni jest najważniejszym powodem wyboru restauracji? Ciekawe, że wyższe ceny w restauracjach nie odstraszają, a nawet 78% gości restauracji jest skłonnych dopłacić za dodatkową przyjemność wokół jedzenia. Na naszych talerzach rządzi patriotyzm i miłość do kuchni polskiej, ale 41% z nas kocha też kuchnię azjatycką, a 30% – turecką – wynika z Raportu Made For Restaurant.

Badania, komentarze, raport Instytutu ARC Rynek i Opinia oraz platformy Made For Restaurant. Przebadaliśmy 1000 gości restauracji, a badanie skomentowało 6 restauratorów z różnych polskich miast oraz wielu ekspertów: prawników, marketingowców, producentów, dostawców oraz ekonomistów. Zapraszam do odkryć – mówi inicjatorka badania Agnieszka Małkiewicz.

Oto cała prawda o polskiej gastronomii AD 2024.

Koniec ery szefów kuchni – celebrytów? Tylko dla 1% gości znany szef kuchni jest najważniejszym powodem wyboru restauracji. Bardziej zależy nam na jakości jedzenia (dla 35% gości jest to najważniejsze), cenach (17% wskazań na pierwszym miejscu) i czystości (12% wskazań). Być może nie oznacza to jednak końca ery szefów kuchni – celebrytów. Dla części gości – szczególnie tych bardziej wymagających i poszukujących unikalnych doświadczeń kulinarnych – obecność znanego szefa kuchni wciąż może być istotnym atutem, który podnosi prestiż lokalu.

Nie żałujemy na restauracje. Lubimy jeść na mieście i nie przeszkadza nam aż tak bardzo, że jest drożej, gdy w zamian otrzymujemy coś ekstra. 60% gości lokali jest skłonnych zapłacić więcej za wyższą jakość jedzenia, 46% – jeśli może liczyć na doskonałą obsługę, a 42% – gdy lokal wyróżnia się wyjątkową atmosferą i wystrojem. W większości wydajemy w restauracjach więcej (27% gości) lub tyle samo co w ubiegłym roku (40%). Jednocześnie 62% gości ma oko na dobre ceny i wskazuje, że jest to czynnik wpływający na decyzję o ponownej wizycie w lokalu.

No Lo. Nowy bezalkoholowy kierunek w polskich restauracjach zdobywa serca klientów. Niemal dwie trzecie gości (63%) uważa, że obecność koktajli bezalkoholowych (mocktajli) w menu restauracji to atrakcyjny trend. Równie wysoko oceniany jest trend na lokalne napoje alkoholowe – np. rzemieślnicze piwa czy regionalne wina, ale to już inna kultura picia.

Kulinarny patriotyzm, ale… Kulturowo z naszą tolerancją bywa różnie, ale kulinarnie jesteśmy otwartym narodem. I choć na naszych talerzach dominuje patriotyzm (83% gości restauracji zamawia dania kuchni polskiej), to jednocześnie 58% gości wybiera kuchnię włoską, 41  – azjatycką, 36 – amerykańską, a 30 – turecką. Co ciekawe, 46% badanych jest bardzo ciekawych nowych dań o nieznanych nazwach i chętnie lub nawet bardzo chętnie wybiera je z menu.

Trip Advisor do lamusa. Nie tylko tradycyjna poczta pantoflowa (62%), ale też jej bardziej nowoczesna forma, czyli social media, są najbardziej skutecznym nośnikiem informacji o restauracjach. 42% gości tam właśnie dowiaduje się o lokalach gastronomicznych. Wciąż najczęściej czerpiemy wiedzę o lokalach z boomerskiego Facebooka (33%). Za nim pozbawiony ostatnio kultowego ludzkiego głosu Google Maps (25%), potem Instagram (15%), a na szarym końcu Trip Advisor, na którego punkcie restauratorzy do tej pory szaleli. Tylko 4% gości czerpie wiedzę o restauracjach z tego źródła.

Kochamy środowisko i kochamy restauracje, które je kochają. Goście pozytywnie odbierają restauracje korzystające z produktów od lokalnych dostawców (74%), ograniczające marnowanie żywności (72%), redukujące użycie plastiku (66%), korzystające z ekologicznych środków do mycia naczyń (59%) czy też ekologicznych zmywarek (54%).

Wege wszędzie? Niekoniecznie. 55% Polaków uważa, że każda restauracja powinna posiadać w ofercie dania wege. Biorąc pod uwagę te opinie i modę na kuchnię bezmięsną, zaskakiwać może, że tylko 3% badanych z reprezentatywnej grupy określiło siebie jako jaroszy albo wegan czy wegetarian. Niemniej jednak należy pamiętać, że wiele osób ogranicza spożycie mięsa – 15% badanych je mięso tylko okazjonalnie, a 60% spożywa je kilka razy w tygodniu. Preferencje klientów w zakresie kuchni roślinnej wskazują na dominację dań powszechnie kojarzonych z komfortem i tradycją, takich jak makaron (49%), sałatki (48%), pizza (40%), pierogi i gnocchi (40%) czy zupy (37%). Tylko mniej więcej co 10. gość zamawiający dania wege wybiera tacos (12%) lub paellę (11%).

Nagrody rządzą, a jednak… Goście restauracji, którzy przy wyborze lokalu zwracają uwagę na nagrody kulinarne/wyróżnienia, lubią mieć w oczach gwiazdki Michelin (dla 41% pytanych z tej grupy mają one znaczenie przy wyborze miejsca do jedzenia). Jedyny na świecie polski Ranking restauratorów Forbes&For liczy się dla 28%, natomiast indywidualne nagrody szefów, restauratorów i barmanów – dla 38%. Co ciekawe, aż 16% gości wskazało, że jada w restauracjach typu fine dining, co przy 71% jadających w fast foodach może nie robi wrażenia, ale pokazuje, że kuchnia premium ma się naprawdę dobrze. Polska gastronomia i jej twórcy powinni więc ambitnie prężyć pierś po wyróżnienia i walczyć o nie.

Menu – majstersztyk. Goście wysoko zawieszają restauracjom poprzeczkę. Największe wrażenie robią na nich chleb z kraftowego wypieku (78%), własne przetwory (70%), burgery z ekskluzywnym mięsem (61%) czy też skomplikowane mieszanki ziół (51%). Kawa też musi być wyjątkowa, a lokal powinien oferować gościom szeroki wybór jej mieszanek (64% badanych, którzy piją kawę w restauracjach, wskazało, że aspekt ten jest dla nich kluczowy w kontekście budowania wartościowych i nowatorskich doświadczeń związanych z kawą).   

Rewolucja technologiczna w restauracjach to fakt. To już fakt wymuszony przez życie – 58% gości ocenia jako przydatne systemy do rezerwacji stołów, 32% – indywidualne platformy do zamawiania jedzenia, 26% – menu z QR kodem na stolikach, a 11% –  napiwki przez aplikacje. Jednocześnie 66% badanych wskazało, że korzysta z co najmniej jednego rozwiązania technologicznego. Nie tylko zmieniająca się rzeczywistość, ale i oczekiwania gości zmuszają restauratorów do wyjścia poza strefę komfortu, zeszyty, telefony i Excele.

Tak oto wygląda zbiorowy portret gości polskich restauracji odmalowany w raporcie Made For Restaurant, przygotowanym przez FOR Sp. z o.o. we współpracy z ARC Rynek i Opinia. Więcej znajdziecie Państwo w raporcie do pobrania https://forsolutions.pl/raport-made-for-restaurant-2024/.

źródło: Made For Restaurant

oprac. H. Handkowska