Technologia stała się podstawowym czynnikiem decydującym o zainteresowaniu gości hotelem. Co to oznacza dla właścicieli obiektów noclegowych? Przede wszystkim konieczność inwestowania w rozwiązania IT, które przyciągną gości. Według raportu HT’s 2016 Lodging Technology Study, aż 54% hoteli zainwestowało w ubiegłym roku we wdrożenie technologii.
Jakie obszary zostały wybrane przez hotelarzy jako najistotniejsze? Na podium znalazła się ochrona danych i płatności, którą wskazało aż 62% z nich. Równie dużą popularnością cieszyły się inwestycje w nowe technologie w pokojach hotelowych, które wybrało 56% hotelarzy oraz przepustowości sieci, na którą postawiło 45% obiektów. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę? W jakim stopniu wskazane wyżej trendy determinują decyzje hotelarzy?
Inwestycja w technologie mobilne
Technologie mobilne to rozwiązanie, które najczęściej wybierali zarówno właściciele dużych, jak i mniejszych obiektów noclegowych. Za pośrednictwem aplikacji telefonicznych możliwe jest m.in. dokonywanie rezerwacji on-line, meldowanie się czy otwieranie zamków do pokoi. Można powiedzieć, że mobilne rozwiązania zdominowały branżę hotelową. Ich wdrożenie sprawia, że zarządzanie staje się efektywniejsze, co w dłuższej perspektywie przekłada się na wyższe dochody. Warto zwrócić uwagę na aspekt poprawy bezpieczeństwa w hotelu. Dzięki mobilnym rozwiązaniom kadra zarządzająca ma szerszą wiedzę dotyczącą poszczególnych gości oraz personelu.
Waga informacji
Dane są obecnie najbardziej pożądaną wartością, o którą walczą przedsiębiorstwa. Mając wiedzę o klientach, jego preferencjach i przyzwyczajeniach firma zyskuje bazę, na której może oprzeć swoje działania. Naturalnie nie wszystkie dane są ważne, jednak w gąszczu tych mało wartościowych informacji, z pewnością znajdą się perełki, które warto wykorzystać. – „Jeśli klienci nie uznają oferty za interesującą, a obsługa ich nie zadowoli, to wybiorą konkurencję. Skoro więc można pozyskać informacje, które odpowiednio wykorzystane, zaowocują satysfakcją klienta i dobrą opinią o hotelu, to warto to zrobić” – przekonuje Rafał Marek, Prezes firmy NetPOS.
Według Location Based Marketing Association, niemal 80% informacji, które możemy pozyskać o kliencie zawiera element lokalizacji. Jak twierdzi założyciel LBMA Asif R. Khan, obecnie lokalizacja stała się nowym Cookies. Łącząc informacje o rezerwacjach z informacjami o lokalizacji, obiekty noclegowe mogą optymalizować ofertę pod konkretnego gościa. Według badania HT’s 2016 Lodging Technology Study, aż 30% hoteli ma w planach wdrożenie rozwiązań tego typu. Obserwując zainteresowania potencjalnego gościa możemy dostosować poszczególne obszary działania hotelu do wymagań klienta, stając się tym samym bardziej atrakcyjną alternatywą.
Nowy wymiar pokoju
Pokoje hotelowe są nie lada wyzwaniem dla osób zarządzających i architektów. Nie są już jedynie sypialnią. Dla gości stają się źródłem rozrywki, relaksu, a często i miejscem pracy. Na przestrzeni lat zmieniła się jakość wybieranych mebli, urządzeń oraz sprzętu. Mówi się, że obecnie inwestycje w technologie w pokojach mają status priorytetowych. Skąd ten trend? Aż 56% właścicieli hoteli za główny cel bierze podniesienie standardu w pokojach, właśnie za sprawą nowoczesnych rozwiązań technologicznych. – „Co rozumiemy przez wyższy standard? Przede wszystkim klient oczekuje podobnych rozwiązań jakie otaczają go na co dzień np. wydajnego telewizora z dostępem do sieci, który może w prosty sposób połączyć ze swoimi mobilnymi urządzeniami. Gość potrzebuje całkiem nowego podejścia do oferowanej rozrywki. Oczekuje dedykowanych rozwiązań, które go zainteresują i będą dla niego atrakcyjne” – przekonuje Aleksander Gawęda, specjalista firmy NetPOS.
Usprawniona łączność
Klienci wybierając hotele w pierwszej kolejności sprawdzają dziś dostępność WiFi. Stąd w 2016 dla 45% hotelarzy najważniejsza była inwestycja w stabilne, szybkie łącze internetowe. Właścicielom obiektów noclegowych zależy na spełnieniu standardów, które zadowolą klientów dlatego takie inwestycje nie powinny dziwić. Według danych pochodzących z raportu HT’s 2016 Lodging Technology Study, to właśnie na inwestycje w szybką sieć w 2016 przeznaczyli znaczną część budżetu. Warto zwrócić uwagę na to, że nie wystarczy jedynie zająć się wdrożeniem Internetu w hotelowym lobby czy w restauracji. Teraz klienci oczekują dostępu do sieci również w pokojach, które są dla nich miejscem rozrywki oraz pracy. Warto zatem zainwestować w wysokiej jakości technologie, z których klienci będą mogli korzystać bez problemów przez lata.
Dobre łącze WiFi to również szansa na szersze wdrożenie technologii w hotelach. Dzięki ogólnodostępnemu Internetowi możemy między innymi zastosować zamki elektryczne, które będą otwierały pomieszczenia za pomocą jednego kliknięcia na smartfonie. – „Warto podkreślić, że dobre połączenie z Internetem to również duża wygoda dla pracowników, którzy korzystając z rozległych systemów do obsługi gości, potrzebują stałego dostępu do sieci. Dzięki stałej kontroli, która jest możliwa właśnie dzięki rozwiązaniom działającym w sieci możliwe jest bieżące zarządzanie każdym z obszarów działania hotelu” – dodaje Aleksander Gawęda.
Gwarancja bezpieczeństwa
Obecnie goście przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa danych. Coraz więcej czynności związanych z pobytem w hotelu dokonują za pośrednictwem sieci, stąd tak ważna jest dla nich ochrona informacji, których udzielają. Poczynając od danych teleadresowych zostawianych podczas dokonywania rezerwacji, poprzez mikro płatności za obejrzane na hotelowych telewizorach programy, kończąc na przelewach za cały pobyt. Warto podkreślić, że w 2016 roku hotelarze poświęcili na ochronę danych średnio 12% swoich budżetów. Jest to wzrost o niemal 25% w stosunku do roku poprzedniego.
Mówiąc o bezpieczeństwie danych nie należy zapominać o wszelkich informacjach o samym obiekcie. Zebrane w systemach raporty, rozliczenia i analizy powinny być jak najlepiej strzeżone dlatego inwestycja w odpowiednie oprogramowanie powinna być przemyślana i poprzedzona analizą dostępnych na rynku rozwiązań.