Pod względem spożycia piwa na głowę mieszkańca Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie (97 litrów w 2012r.), po tak piwnych krajach jak Czechy (145 l.) Austria (108,1 l.) Niemcy (107,2 l.) Jednak tylko 15% piwa wypijamy poza domem, podczas gdy Czesi i Belgowie wypijają w piwiarniach 49% łącznej konsumpcji piwa, Austriacy 33%, a Niemcy 25%. Dzięki podniesieniu kultury serwowania piwa w lokalach ta tendencja może się zmienić, a lokale, które zwracają uwagę na jakość serwowanego piwa i czystość instalacji, zyskują wielką szansę na rozwój biznesu.
Powodem zamówienia drugiego piwa w lokalu jest doskonały smak pierwszego. W lokalach, które na całym świecie przeszły program edukacyjny Heinekena i zdobyły certyfikat potwierdzający perfekcyjne umiejętności serwowania, sprzedaż piwa wzrasta średnio o 6% (m.in. w Holandii i Irlandii). W Australii lokale uczestniczące w takim programie sprzedały średnio 28% piwa Heineken więcej, niż w poprzednim roku, a na Węgrzech zapewniły piwu Soproni z Grupy Heinekena pozycję lidera i wzrost udziałów w rynku z 32.9% do 36.5% (dane za rok 2011).
Polski odpowiednik tej akcji – program „Sztuka Serwowania Piwa”, realizowany przez Grupę Żywiec w 2012r. umożliwił zdobycie specjalnego certyfikatu, potwierdzającego umiejętności serwowania piwa 500 lokalom. W ramach programu przeszkolonych zostało 2250 barmanów z całej Polski, a 5 najlepszych lokali, wybranych przez internautów, zdobyło specjalne nagrody: dedykowane kampanie marketingowe o wartości 20 tys. złotych netto.
Perfekcyjnie serwowane piwo wymaga 7 kroków, na które składają się: dobór odpowiedniego szkła, sprawdzenie jakości i czystości szklanki, opłukanie jej zimną wodą, nalewanie pod kątem 45 stopni, budowanie odpowiedniej piany i zasada, aby nie zanurzać kranu w piwie i wreszcie perfekcyjne podanie nalanego piwa na tekturowej podkładce. W ten sposób odpowiednio zbudowana piana chroni piwo i pozwala dłużej cieszyć się jego orzeźwiającym smakiem.
W maju 2013 w internetowym i sms-owym głosowaniu konsumenci wybrali 5 spośród 500 certyfikowanych lokali, w których perfekcyjnie serwowane piwo najlepiej smakuje. Zwyciężyły w nim:
- METRO Club z Bydgoszczy,
- Free Blues Club ze Szczecina,
- Bar Febo z Warszawy,
- KOSMO Coctail Bar ze Starachowic,
- Gondola PUB z Dąbrowy Górniczej.
Zwyciężyli ci, którzy rzetelnie podeszli do kwestii serwowania piwa, kładąc nacisk nie tylko na przestrzeganie rytuału 7 kroków, ale także na budowanie relacji z konsumentami. Bar Febo z Warszawy, lokalny bar restauracyjny z warszawskiego Gocławia jest tego najlepszym dowodem. To dzięki staraniom klientów udało im się pokonać konkurencję, w tym wielkie i znane bary i puby z całej Warszawy. Pełna lista certyfikowanych lokali dostępna jest na stronie www.sztukaserwowaniapiwa.pl Tam także znajduje się więcej informacji o perfekcyjnym serwowaniu piwa.