Międzynarodowe Mistrzostwa Młodych Sommelierów za nami

Wydarzenia

Międzynarodowe Mistrzostwa Młodych Sommelierów za nami

16 października 2017

Kamil Wojtasiak z warszawskiej restauracji Butchery & Wine zwyciężył w pierwszej edycji Międzynarodowych Mistrzostw Młodych Sommelierów Calvet Sommelier Cup by Grands Chais de France. W dwudniowych zawodach w Sopocie pokonał 17 zawodników z Polski, Łotwy, Litwy i Słowacji. Do ścisłego finału konkursu przeszli także Robert Brencēns z Łotwy i Adam Michocki, pracujący na co dzień w Londynie.

Konkurs przeprowadzony w dniach 14-15 października w hotelu Haffner w Sopocie miał dwa etapy. Na zamknięte dla obserwatorów eliminacje składał się test z wiedzy o winie, pisemna degustacja oraz praktyczna część indywidualna. Finał, odbywający się na scenie przed publicznością, sprawdzał przede wszystkim praktyczne umiejętności młodych sommelierów. Wśród zadań znalazły się m.in. degustacja w ciemno, dobranie potrawy do wina, a także obsługa trzech stolików, przy których zasiedli jurorzy wcielając się w role klientów. Finaliści musieli też określić nazwę koktajlu na podstawie listy składników, opisać znaczenie kilku francuskich określeń ze świata gastronomii, czy podać liczbę lub datę w związaną z konkretnym wydarzeniem lub faktem ze świata wina.  

Jurorzy konkursu – sommelierzy z Polski, Litwy i Łotwy – podkreślali wysoki poziom uczestników i fakt, że zadania konkursowe nie były łatwiejsze, niż w przypadku zawodów dla bardziej doświadczonych w zawodzie. Zdaniem uczestników testy były trudne, a zadania praktyczne podchwytliwe, mające sprawdzić także opanowanie w trudniejszej sytuacji podczas obsługi klienta. Formuła była zbliżona do tej znanej z Mistrzostw Polski Sommelierów, dlatego wiele osób biorących udział w konkursie zapowiada swój start w konkursie o tytuł mistrza Polski.

W mistrzostwach brały udział osoby mające nie więcej, niż 30 lat i pracujące jako sommelierzy. Konkurs był prowadzony w po angielsku. Organizatorem zawodów jest Stowarzyszenie Sommelierów Polskich. Partnerami strategicznymi pierwszej edycji byli Calvet by Grands Chais de France, Cisowianka Perlage, Mondial Assistance oraz Hotel Haffner.

Poradnik Restauratora był patronem medialnym tego wydarzenia.