Jak co roku Sterling Rise Group, światowy lider w dziedzinie zintegrowanych strategii marki, innowacji i kreatywności, wspólnie z doświadczonymi kucharzami oraz nowoczesnymi firmami działającymi w branży gastronomicznej opublikował 10 trendów w kulinariach, jakie będą królowały w lokalach w 2015 r.
Hitem trendów żywieniowych ma być matcha – napój rodem z Japonii ze sproszkowanych liści zielonej herbaty, a niezwykle wysoko ceniony przez wszystkich konsumentów ceniących zdrowy tryb życia. Matcha zawiera L – teaninę i beta – karoten, a także kofeinę – jest doskonała jako energetyk np. dla organizmu zmęczonego ćwiczeniami fizycznymi. Może więc zagości w menu polskich ośrodków SPA?
Do pubów i barów na pewno trzeba będzie wprowadzić piwa nie tylko z małych, lokalnych browarów, ale przede wszystkim napoje, których smaki naturalnej goryczki łagodzą i wzbogacają smaki ziół, przypraw, kwiatów, a nawet grzybów! Czy aż tak fantazyjne smaki przypadną do gustu polskim amatorom piwa, którzy do tej pory preferowali wyraziste trunki?
Swój wątek w dokumencie SGR ma także problem otyłości. Propozycją na 2015 rok dla tych, którzy lubią słodycze jest cukier wytwarzany z kwiatów kokosa, nie dość, że posiadający niski indeks glikemiczny to na dodatek bogaty w wiele składników odżywczych, których nie posiada zwykły cukier.
Doskonałym trendem, który na pewno przyjmie się w naszej kuchni, jest trend dotyczący tzw. brzydkich owoców i warzyw. Pierwsi takie powykrzywiane przez matkę Naturę dary łąk, pól i lasów docenili Francuzi przeciwstawiając się ogromnemu marnotrawieniu żywności na świecie. Do tej pory koślawą marchew, wygiętą gruszkę i dziesiątki innych owoców i warzyw sprzedawano taniej, jako mniej atrakcyjne. Część z nich, niesprzedanych, trafiała do kompostowania. Teraz do tej kwestii świat kulinarny ma podejść bardziej racjonalnie. Czasem „krzywe” znaczy po prostu wyhodowane naturalnie.
Coraz więcej konsumentów zachwyca się bogactwem smaków Wschodu. Można więc wnioskować, że kuchnia azjatycka wciąż zyskiwać będzie na popularności i nie będzie ograniczać się do sushi i „china box”. W restauracjach pojawią się zupełnie nowe (poza Azją) produkty i smaki. Wśród nowości znajdą się także konopie tak popularne w tzw. cannabis cuisine, które będą dodawane już nie tylko do kawy i ciasteczek, ale również do dań głownych. W przypadku tego produktu problemem mogą okazać obostrzenia prawne…
Na koniec najważniejszy światowy trend dla polskiej kuchni. To zdecydowany wzrost zainteresowania konsumentów potrawami wędzonymi i kiszonymi. A przecież w tych technikach akurat jesteśmy bardzo dobrzy, jeśli nie najlepsi w świecie. Dzięki zagranicznym praktykom i stażom nauczyliśmy się wędzić nie tylko mięsiwa, sery i ryby, ale także warzywa, owoce, a nawet czekoladę. Z doświadczenia wiemy też, że nie ma nic lepszego za jesienne przeziębienia, jak sok z kiszonej kapusty. Czy właśnie ona, ogórki i inne naturalnie sfermentowane produkty przyciągną do Polski zagranicznych turystów kulinarnych?
Piotr Zaborowski
Szef Kuchni WARS
W obecnych czasach mamy coraz więcej świadomych konsumentów. Dlatego tak naprawdę trendy kulinarne zaczynają się od wyboru najlepszych produktów wysokiej jakości od sprawdzony producentów. To one zagwarantują nam doskonały smak potrawy. Dziś kuchnia polska wraca do łask, coraz bardziej doceniamy rodzime smaki, a nawet niektóre z nich odkrywamy na nowo. Oczywiście tradycyjny schabowy to król polskiego obiadu, ale coraz częściej wybieramy też dania grillowane, gotowane lub dania wegetariańskie. Wracamy także do staropolskich przepisów i smaków z regionów. Maczanka krakowska, gęsina, czy karp z leśnymi grzybami, to tylko niektóre z propozycji. Ważny jest także sposób przygotowania potrawy – tu istotną rolę odgrywają nowoczesne technologię, jak na przykład metoda sous-vide, dzięki której zachowujemy naturalny smak i jakość potrawy.
Michał Karadżow
Szef Kuchni Akademii Kulinarnej Farutexu
Ze względu na popularyzację zawodu kucharza i promocję gastronomii przez media, a w szczególności liczne programy kulinarne, polski rynek restauracyjny w roku 2015 ma szansę na dalszy, intensywny rozwój i zmiany w podejściu zarówno do kuchni jak i do oczekiwań konsumentów. Coraz częściej pozytywnie zaskakują nas dania młodych, ambitnych kucharzy, którzy nie boją się ryzykować i eksperymentować, a czerpią z wiedzy i doświadczeń najlepszych polskich i zagranicznych Szefów Kuchni. Ponadto wśród polskich restauracji zauważamy silny trend powrotu do źródeł, czyli inspiracji z kuchni staropolskiej. Szefowie Kuchni podają ją w nowoczesny sposób, przy wykorzystaniu nowinek technicznych oraz produktów regionalnych. Przewidujemy również, że na rynku pojawi się więcej restauracji mających w swojej ofercie ustalone, dopracowane set menu, składające się z 3 do 17 dań. Jeśli natomiast chodzi o noworoczne zmiany na rynku fast food, uważam, że należy stawiać, tak jak dotychczas, na takie dania jak burgery, zapiekanki i hot-dogi, jednak spróbować wprowadzić do nich pierwiastek polskości, wykwintności i produktów regionalnych, na przykład pod postacią trufli, sera koziego czy konfitury z czerwonej cebuli.