Braki kadrowe w gastronomii to jej odwieczny problem, zwłaszcza w zbliżającym się okresie wakacyjnym. W związku z tym już teraz powinniśmy rozpocząć rekrutację pracowników tymczasowych w miejscowościach turystycznych, aby pozwolić im spokojnie wdrożyć się w nowe obowiązki.
Zatrudnienie odpowiedniego personelu sezonowego może być kluczowe dla sukcesu działalności gastronomicznych w okresach zwiększonego popytu, takich jak wakacje lub święta. Każdy właściciel czy manager musi zastanowić się nad tym, kogo poszukuje. Warto precyzyjnie określić, jakimi zdolnościami czy doświadczeniem powinien się wykazać dany pracownik – np. obsługa klienta, umiejętność pracy w zespole, znajomość kuchni.
Rekrutację najlepiej zacząć od skonstruowania i opublikowania ogłoszenia o pracę. Zdefiniujmy swoje potrzeby dotyczące personelu oraz wybranego stanowiska, w tym liczbę pracowników, kompetencje i doświadczenie wymagane do wykonywania konkretnych czynności. Najlepiej zamieścić ogłoszenie w lokalnych gazetach, portalach internetowych z ofertami pracy, w grupach na portalach społecznościowych czy na tablicach ogłoszeń w okolicy.
Pracodawcy niejednokrotnie poszukują osób zaufanych, sprawdzonych, z polecenia innych. Dlatego też warto zapytać nasz zespół, czy znają kogoś, kto byłby zainteresowany pracą tymczasową. Zwykle takie polecenie przynosi dobre rezultaty. Skontaktujmy się również z lokalnymi szkołami gastronomicznymi lub innymi placówkami edukacyjnymi oferującymi kursy związane z gastronomią. Studenci często chcą zatrudnić się w okresie wakacji, aby zdobyć praktyczne doświadczenie. Osobiście korzystam z usług agencji pracy tymczasowej, specjalizujących się w rekrutacji pracowników sezonowych. Dzięki nim można znaleźć wykwalifikowanych kandydatów szybko i skutecznie.
Po wstępnej selekcji i wyborze potencjalnych pracowników spośród nadesłanych CV zorganizujmy dni rekrutacyjne, podczas których osoby te mogą zaprezentować się wykazać kreatywnością. Zaproponujmy im płatne dni próbne – wówczas poznamy kandydatów osobiście i rozpoczniemy budowanie relacji.
Jeśli już zdecydujemy się na zatrudnienie konkretnych osób, zagwarantujmy im właściwe przeszkolenie dotyczące procedur pracy, obsługi klienta, standardów bezpieczeństwa i higieny oraz, co najważniejsze, bezpieczeństwa żywności. Przedstawmy nowym osobom w zespole wszystkie dokumenty, formularze HACCP oraz GHP/GMP, karty higieny lokalu, karty kontroli przyjęcia towaru. Zadbajmy o odpowiedni zakres szkolenia, które będzie dopasowane do danego stanowiska pracy (co dotyczy np. kucharzy). Nie zapominajmy również o kwestiach, takich jak aktualna książeczka zdrowia, badania okresowe i odzież ochronna dla pracowników na poszczególnych stanowiskach.
Regularnie monitorujmy pracę personelu sezonowego, zapewniajmy wsparcie, a jednocześnie motywujmy do działania, aby utrzymać wysoką jakość usług przez cały czas. Być może po zakończeniu pracy w sezonie letnim taki pracownik zdecyduje się zostać u nas na dłużej bądź poleci nasz lokal innym osobom.
Co ważne, sprawdzajmy i koordynujmy harmonogram pracy personelu sezonowego zgodnie z zapotrzebowaniem na pracowników w naszej restauracji – to pozwoli uniknąć niedoborów lub nadmiaru osób w załodze.
Pamiętajmy także o tym, że w naszym biznesie wiele zależy od ludzi, których zatrudniamy. Szanujmy i wymagajmy szacunku od innych, bo wystarczy jeden negatywny wpis w mediach społecznościowych byłego pracownika, a sala dla gości w restauracji może zacząć świecić pustkami.
MICHAŁ WAWRO
Szef kuchni
Hotel Country Club Żywiec
Trener kulinarny
Euro Toques Polska
Właściciel Gastrobanda.com
Oprac. red.