MF wydało objaśnienia dotyczące ulgi na zakup kas wirtualnych

Aktualności

MF wydało objaśnienia dotyczące ulgi na zakup kas wirtualnych

16 sierpnia 2021

Ministerstwo Finansów przygotowało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad przyznawania ulgi na zakup kas wirtualnych – poinformował w komunikacie resort finansów. Dodał, że dzięki temu, realizacja ulgi stanie się prostsza, a podatnicy zyskają dodatkowo pewność prawa.

Kasa wirtualna to kasa fiskalna w postaci aplikacji, instalowana na tablecie, smartfonie lub laptopie. Kasą jest zatem oprogramowanie, a nie urządzenie, na którym jest ona zainstalowana. Kasy wirtualne stosować mogą podatnicy działający przede wszystkim w branżach transportowej, hotelarskiej czy gastronomicznej, tj. wskazanych w rozporządzeniu w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas wirtualnych.

– Korzystanie z kasy wirtualnej to bezpieczny i tani sposób ewidencjonowania transakcji pomiędzy biznesem a konsumentem. Kasa wirtualna jest wygodna i prosta w użyciu. Zależy nam na tym, aby używało ich jak najwięcej firm. Dlatego przy ich zakupie przysługuje podatnikowi prawo do ulgi podatkowej. Dzięki objaśnieniom, zasady jej zastosowania nie będą już budzić żadnych wątpliwości – wyjaśnia wiceminister finansów Jan Sarnowski.

Objaśnienia dotyczą zasad odliczania (zwrotu) od podatku należnego kwoty wydanej na zakup kas wirtualnych.

Objaśnienia podatkowe doprecyzowują m. in. zasady ewidencjonowania płatności za sprzedaż, gdy następuje ona na przełomie miesięcy, za pośrednictwem poczty, banku czy spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Chodzi o moment ujęcia transakcji w ewidencji sprzedaży, gdy płatność otrzymano po zakończeniu sprzedaży w danym dniu.

– Jeśli podatnik o dokonaniu wpłaty na jego rachunek bankowy dowiaduje się dopiero następnego dnia po jej zleceniu, w chwili otrzymania odpowiedniej informacji z banku, to ma obowiązek niezwłocznego zaewidencjonowania płatności na kasie rejestrującej (w dniu odczytu płatności w banku).

Jeśli wpłata ma miejsce 31 marca, a podatnik dostał z banku informację o wpłacie 1 kwietnia, to powinien dokonać rozliczenia VAT z tej wpłaty za marzec, pomniejszając o te wartości dane wynikające z raportu okresowego za kwiecień – wyjaśnia Paweł Selera, dyrektor Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów.

źródło: PAP