17 maja w Bistro Melon, w warszawskiej Szkole Głównej Handlowej rozpoczął się eksperyment Menu Bez Tajemnic. Studenci, profesorowie oraz goście lokalu przez miesiąc testowali autorski Program Unilever Food Solutions, którego celem jest „odtajnienie” menu w restauracjach, barach i jadłodajniach. Wśród gości Bistro Melon zostało przeprowadzone badanie ankietowe, dotyczące programu.
Założenia Programu Menu Bez Tajemnic
Menu Bez Tajemnic to program zachęcający restauratorów i właścicieli lokali gastronomicznych do umieszczania w swoim menu bardziej szczegółowych informacji niż te, do których przywykliśmy. „Przygotowując założenia Programu opieraliśmy się na World Menu Report, czyli wynikach badań przeprowadzonych na zlecenie Unilever Food Solutions w 2010 roku. Jest to pierwszy globalny raport na temat wymagań konsumentów względem branży gastronomicznej. Pokazuje on wyraźnie, że stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami i coraz częściej dbamy o to, co jemy” – mówi Janina Śliwa, Specjalista ds. Public Relations w Unilever Food Solutions.
Miesięczny eksperyment w Bistro Melon
W czasie trwania eksperymentu na miejscu zostały przeprowadzane badanie socjologiczne. Pytania zawarte w ankietach dotyczyły zarówno sposobu odżywiania się gości lokalu, jak i samego Programu. Wyniki badania opracowane zostały przez Piotra Mendygrała, socjologa oraz psychologa społecznego z Fundacji Manzana. „Badanie miało na celu ocenę stosunku gości Bistro Melon do założeń Programu. Wypełniając ankietę, deklarowali oni swoje podejście do popularnego ostatnio trendu zdrowego trybu życia” – mówi socjolog. Ankietowani odpowiadali na pytania dotyczące ich preferencji żywieniowych oraz częstotliwości korzystania z usług Bistro Melon. Sprawdzono również czy zmiany wprowadzone w menu lokalu zostały zauważone. Socjologa interesowały również opinie, które z podanych w menu danych były dla respondentów najbardziej istotne oraz jak ocenili oni fakt pojawienia się w menu Bistro Melon dodatkowych informacji o składnikach odżywczych.
Menu Bez Tajemnic okiem socjologa
“Prawie połowa badanych zadeklarowała, że ważną informacją przy wyborze dania jest jego wartość kaloryczna. Dane na temat GDA wskazało ponad 33% respondentów, zawartość białka 25%, zawartość tłuszczów prawie 24%, a 17,5% zawartość węglowodanów. Ciekawe różnice pojawiają się, kiedy popatrzymy, które informacje wydawały się najbardziej istotne w zależności od płci. Wartość kaloryczna dania interesowała aż 57% kobiet i tylko 37,5% mężczyzn. Zawartość białka była ważniejsza dla 36% mężczyzn, w stosunku do zaledwie 16,7% kobiet. Natomiast tyle samo kobiet i mężczyzn wskazało na GDA jako informację istotną i wpływającą na wybór dania (po 33% w obu grupach)” – komentuje Piotr Mendygrał.
Zmiany w menu zauważyło ponad 33% respondentów, z lekką przewagą kobiet. Badani ocenili bardzo pozytywnie fakt pojawienia się dodatkowych informacji o składnikach odżywczych – to opinia aż 85% kobiet i 70% mężczyzn. „Dane te wskazują na coraz większe zainteresowanie zarówno kobiet, jak i mężczyzn kwestią jakości spożywanych posiłków oraz potrzebę umieszczania takich informacji na stałe w menu. Pomysł menu wzbogaconego o informacje o wartościach odżywczych spodobał się większości badanych. Moim zdaniem argumentem „za” jest ułatwienie stosowania zasad zdrowego odżywiania i zwiększenie świadomości konsumenckiej. Ponadto, takie informacje pomagają dostosować danie do stosowanej diety i kontrolować ilość spożywanych kalorii” – podsumowuje Mendygrał.
O spojrzenie na wyniki eksperymentu poprosiliśmy również Andrzeja Bryka, szefa kuchni, właściciela Bistro Melon. „W czasie miesięcznego eksperymentu goście mojego lokalu zadawali wiele pytań związanych ze zmianami w menu. Jedni, patrząc na wartość odżywczą dań, utwierdzali się w swoim wyborze, inni dokonywali zmian. Zainteresowanie wywoływał również sam Program i jego założenia. Cieszę się, że możemy być prekursorem Programu Menu Bez Tajemnic. Wyniki miesięcznego eksperymentu pokazują, że przystąpienie do niego było bardzo dobrą decyzją i będziemy w dalszym ciągu propagować jego ideę”.
A teraz czas na kolejne restauracje
„W najbliższym czasie, w ramach Programu Menu Bez Tajemnic, odbędą się eksperymenty w kolejnych restauracjach – w Krakowie i Poznaniu. Szczegóły przekażemy już niebawem. Jednak już teraz zapraszamy wszystkich zainteresowanych przedstawicieli branży gastronomicznej do odwiedzenia strony www.menubeztajemnic.pl i przystąpienia do naszego Programu” – zachęca Janina Śliwa, Specjalista ds. Public Relations w Unilever Food Solutions. „Na stronie poświęconej Programowi zamieszony został film z relacją ze spotkania prasowego w Bistro Melon. Zapraszamy do jego obejrzenia” – dodaje Śliwa.
GDA – procent wskazanego, dziennego spożycia określonego na podstawie diety 2000 kcal/dzień. Potrzeby żywieniowe każdego człowieka różnią się w zależności od płci, wieku, poziomu aktywności fizycznej oraz innych czynników.