W maju br. w Bistro Melon na warszawskim SGH ruszył ogólnopolski program firmy Unilever Food Solutions, którego celem ma być „odtajnienie” menu w restauracjach, barach i jadłodajniach. Dodatkowe informacje na temat zawartości białka, tłuszczów, węglowodanów oraz kalorii w daniach pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji żywieniowych.
Z badań World Menu Report przeprowadzonych między innymi Polsce przez Unilever Food Solutions wynika, że blisko 88% osób jadających poza domem odczuwa potrzebę uzyskania dodatkowych informacji na temat serwowanych dań. Wpływ na to ma wiele czynników. Jednym z nich jest rosnące zainteresowanie zdrowym żywieniem, innym wzrost popularności różnego rodzaju diet, które narzucają ograniczenia dotyczące spożywanych kalorii, tłuszczów lub węglowodanów. „Studenci warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej spędzają na uczelni dużą część dnia. Naszą stołówkę traktują często jako miejsce, gdzie spożywają większość posiłków. Zauważyliśmy, że wiele osób dopytuje szczegółowo o to, w jaki sposób przygotowywane są poszczególne dania. Panie często interesują się, czy aby dana potrawa nie jest zbyt tłusta lub słodka. Dlatego z entuzjazmem przyjęliśmy propozycję Unilever Food Solutions, by zaangażować się w zainicjowany przez nich program” – tłumaczy Andrzej Bryk, Szef Kuchni, ekspert Programu Menu Bez Tajemnic i właściciel Bistro Melon.
„Menu Bez Tajemnic” to program, mający zachęcać restauratorów i właścicieli lokali gastronomicznych do umieszczania w swoim menu bardziej szczegółowych informacji niż te, do których przywykliśmy. Jest on świadomym nawiązaniem do doświadczeń producentów żywności, którzy już od paru lat umieszczają na swoich produktach tego typu informacje.
„Chcielibyśmy, aby restauratorzy umieszczali w swoich menu przy poszczególnych daniach co najmniej informacje na temat zawartych w nich węglowodanów, białka, tłuszczów i kalorii, a także informacje o tym, w jakim procencie zaspokajają one dzienne zapotrzebowanie na te składniki odżywcze” – tłumaczy Janina Śliwa, Specjalista ds. Public Relations w Unilever Food Solutions. „W pierwszej fazie projektu postanowiliśmy przeprowadzić eksperyment w wybranych lokalach, by zbadać, jak tego typu informacje wpłyną na decyzje klientów. Ogromnie cieszymy się, że jako pierwszy zgłosił się do nas MELON”.
Menu w restauracji pozostanie takie samo, zmianie ulegnie jedynie opis poszczególnych dań, poszerzony o dodatkowe informacje. Przez miesiąc studenci i wykładowcy będą mogli wybierać dania opierając się nie tylko na nazwie dań, ale także na dostarczanych im dodatkowych informacjach.
Czy pomoże im to w lepszym planowaniu własnej diety? Możemy przewidywać, że tak, jednak na finalne wyniki eksperymentu przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę www.menubeztajemnic.pl oraz na profil Tajemnice restauracji na Facebooku.