22 sierpnia firma McDonald’s ogłosiła program „Szansa dla młodzieży” (Youth Opportunity), którego celem jest wsparcie 2 milionów młodych osób w wejściu na rynek pracy. W Europie firma i jej franczyzobiorcy zadeklarowali stworzenie do 2025 r. aż 43 tys. stanowisk na praktykach.
Aż 1/3 młodych osób na świecie nie jest aktywna zawodowo, nie uczy się ani nie doskonali swoich umiejętności. McDonald’s będący głównym pracodawcą dla młodych ludzi, wierzy, że program Youth Opportunity to możliwość wyrównania ich szans na rynku pracy. W ramach programu, firma zobowiązuje się stworzyć do 2025 r. kursy przygotowujące do wejścia na rynek pracy, miejsca pracy oraz programy rozwojowe w miejscu pracy. Aby osiągnąć swoje cele firma dołączyła do Światowej Inicjatywy na rzecz Godnego Zatrudnienia Młodych, prowadzonej przez Międzynarodową Organizację Pracy, która wspiera globalne działania zwalczające bezrobocie wśród młodych.
– Jako jeden z największych pracodawców ludzi młodych, czujemy się odpowiedzialni, aby wspierać tą grupę w starcie na rynku pracy. McDonald’s był pierwszą firmą w Polsce, która uzyskała ogólnokrajowe zezwolenie na zatrudnianie pracowników młodocianych w 2007 r. Jako firma, której 59 proc. pracowników stanowią ludzie poniżej 26 lat, wiemy jak ważny jest to etap w ich rozwoju osobistym
i zawodowym. Dobrze ilustrują to nasze wewnętrzne statystyki rozwoju pracowników – aż 98 proc. kierowników zaczynało od stanowiska pracownika restauracji – mówi Anna Borys-Karwacka, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska.
Połącz studia z pracą
Pierwszy etap programu Youth Opportunity rozpoczął się już w Stanach Zjednoczonych, w Chicago. W ramach inicjatywy McDonald’s przyzna organizacjom lokalnej społeczności granty, o łącznej wartości 1 miliona dolarów. Organizacje te będą odpowiedzialne za aranżację kursów przygotowawczych dla młodych osób, które mają utrudniony start na rynku pracy. Kolejny 1 milion dolarów zostanie zainwestowany w stworzenie nowego programu stażowego, który pozwoli młodym pogodzić ze sobą pracę zawodową i naukę.
Młodzi Polacy wybierają McDonald’s
Według ostatnich danych, McDonald’s w Polsce zatrudnia obecnie 24 tys. osób. Aż 59 proc. z nich to młodzi pracownicy, w wieku poniżej 26 lat. Restauracje McDonald’s znajdują się w każdym województwie, zaś najwięcej pracowników zatrudniają w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi.
– Znacząca obecność naszych restauracji w dużych ośrodkach miejskich to szansa dla młodych ludzi. Przyjeżdżającym na studia, dajemy szansę na znalezienie pierwszego zatrudnienia, które wprowadza ich na rynek pracy. Tym samym dajemy im szansę na zdobywanie cennego doświadczenia od samego początku ich drogi zawodowej – tłumaczy Anna Borys-Karwacka.
W tym roku McDonald’s zadebiutowała w czołówce rankingu AIESEC „Pracodawca Roku”, notując największy wzrost – o 12 pozycji. Według Renaty Prys – Dyrektor Działu People McDonald’s, nagroda jest odzwierciedleniem szeregu działań, jakie podjęła firma, aby stać się dobrym miejscem pracy oraz przełamać stereotyp pracodawcy u którego podejmuje się pracę jedynie dorywczo. Oferujemy naszym pracownikom doskonałe warunki rozwoju, liczne szkolenia i przejrzyste zasady awansu. Przykłady osób, które jeszcze w trakcie studiów zostają managerami można mnożyć. Najmłodszy z kierowników miał w chwili awansu 18 lat – dodaje.
McDonald’s daje uczniom i studentom nie tylko możliwość dorabiania w wakacje, ale także pozwala godzić pracę z nauką. Jednym z elementów motywacyjnych McDonald’s jest szansa otrzymania stypendium za najlepsze wyniki osiągane na uczelni i w pracy. Ze względu na to, że McDonald’s jest dla wieku młodych osób pierwszym pracodawcą, ma on ogromne znaczenie dla kształtowania ich nastawienia do rynku pracy, budowania podstawowej wiedzy o prawach pracowniczych, jak również umiejętności pracy w grupie i zdolności komunikacyjnych.
Jestem jeszcze uczniem technikum, pracuję więc w McDonald’s w ferie i wakacje. Wybrałem McDonald’s, bo z opinii moich znajomych wynikało, że to dobre miejsce, żeby dorobić, dla osób, które się uczą. Podoba mi się atmosfera w zespole i to, że każdy może porozmawiać z każdym – kierowniczka, menedżer i szeregowi pracownicy są ze sobą w dobrym kontakcie. – podsumowuje swoje doświadczenia z pracy w McDonald’s Maciej Gierczycki (17 lat).
Program praktyk w ramach programu Youth Opportunities w Europie ma być najpierw wprowadzony w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Włoszech i Szwajcarii, aby w następnej fazie objąć inne rynki. Potwierdzeniem tej deklaracji jest przyłączenie się McDonald’s do Europejskiego sojuszu na rzecz przygotowania zawodowego, który wspiera działania promujące i poszerzające dostęp młodych do programów praktyk.