Odważnie, bez półśrodków i głaskania po głowie – tak stawiliśmy czoła technologii i sztucznej inteligencji podczas konferencji Made For Restaurant: Maszyny kontra romantyzm. Tematyka? Gastronomia w Nowym Świecie – czyli tam, gdzie aplikacje, automatyzacja i cyfryzacja wdzierają się do każdego zakątka branży, niezależnie od tego, czy tego chcemy, czy nie. Jak dostosować się do nowych reguł gry, zyskać przewagę i uprościć codzienną pracę, jednocześnie nie tracąc romantyzmu, który przyciąga gości do restauracji? Szukaliśmy odpowiedzi na to pytanie w Poznaniu, w Hotelu Andersia, podczas intensywnych dyskusji, warsztatów i inspirujących spotkań. Poradnik Restauratora był partnerem medialnym tego wydarzenia.
O poznańskiej gastronomii opowiedział nam w wywiadzie Prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak – /tu link/.
Ale zanim przejdziemy do przewodnika po 10 przykazaniach dla restauratora nowego świata, gratulujemy raz jeszcze Aleksandrze i Jackowi Dojnikowskim (Bułkę przez Bibułkę, Polly Pizza, Baken) zdobycia nagrody dla TOP Restauratora w kategorii Open to Technology&Digital! Do tego miana startowało dziewięciu nominowanych restauratorów z całej Polski, którzy swoje lokale prowadzą z romantyczną czułością i jednocześnie świadomością biznesową, technologiczną oraz otwartością na to, co nowe i funkcjonalne. Wśród nich: Dawid Szulc, Sławomir i Anna Wolf (Good Lood), Monika Pojawa (Ciociagotuje.pl), Agata Czyż, Ewa Kołatkowska (Pełną Parą), Pablo Stachów, Robert Ziemiański (Under Seoul), Matteo Liscaio (Bottegas), Justyna i Tomasz Kosmala (Feste Group/Lupo), Piotr i Maciej Śliwa (Mr. Pancake, Pizza Boyz), Rafał Brzostek, Dominika Grabowska, Tomasz Marczyński (Ramen People, Wschód Bar Kraków, Equipo Cycling Spot).
SCENA: 10 NOWYCH PRZYKAZAŃ RESTAURATORA
Rozmowa otwierająca konferencję połączona z prezentacją najnowszego raportu przygotowanego na zlecenie Made For Restaurant przez ARC Rynek i Opinia – Badanie i raport Made For Restaurant – inauguracja 2024/25 rok – prowadzona przez Agatę Tkaczyk z ARC Rynek i Opinia, skupiła się wokół czynników, które decydują obecnie o sukcesie lokali, najnowszych trendach w menu, niewybaczalnych grzechach restauracji oraz analizie zmian, które pomogą restauracji odnieść sukces w kolejnym roku. Oto najważniejsze wnioski:
– klienci zwracają przede wszystkim uwagę na higienę, czystość, jakość jedzenia, atmosferę oraz wystrój lokalu,
– rośnie zainteresowanie polską kuchnią, a trendy w menu koncentrują się wokół jakości i autentyczności: chleb i pieczywo z własnego wypieku, własne przetwory, burger z ekskluzywnym mięsem, domowe lemoniady,
– wciąż rośnie popularność jedzenia z dowozem do domu; rynek dostaw rośnie rok do roku, a wpływa na to technologia – tak jak kiedyś restaurator liczył w minutach czas oczekiwania na kuriera, teraz liczy go w sekundach; ważna jest też prezentacja dania online – nadchodzi czas prezentacji wideo w aplikacjach z dowozem – oraz powtarzalność, wygląd i jakość podania jedzenia w dowozie,
– w trendach są inwestycje w aplikacje i sprzęty wysokiej jakości technologicznej, żeby odpowiedzialnie planować budżet, wydajnie zaplanować pracę restauracji a w dłuższym czasie zminimalizować wydatki i działać proekologicznie,
– restauracja romantyczna polegająca na spontanicznym i nonszalanckim podejściu do biznesu jest skazana na klęskę – tym bardziej, że w Polsce pojawił się kapitał i know-how z Ukrainy, Białorusi, Gruzji i Turcji, a tam są ogromne pieniądze i nowe pomysły gastronomiczne, które wkrótce wyleją się na polski rynek gastro.
W panelu wzięli udział: Joanna Sobczyk, prezes Winterhalter, Piotr Kawicki z Nespresso, krytyk kulinarny Maciej Nowak, Kamil Ośka z Woosabi oraz Tomasz Suchodolski z Glovo Polska.
Panel o przyszłości rynku uzupełnił warsztat Bartłomieja Małkiewicza z Kancelarii Prof. Marek Wierzbowski i Partnerzy. W jasnych punktach przedstawił newsy prawne obecnego roku, które już wkrótce wpłyną na życie restauratora. Najważniejsze z nich:
– e-Doręczenia dla przedsiębiorców to duża reforma, która rozpocznie się w przyszłym roku; każdy przedsiębiorca będzie musiał założyć specjalną skrzynkę elektroniczną,
– niedługo zacznie działać Krajowy System e-Faktur obowiązkowy dla każdego przedsiębiorcy, Ministerstwo Finansów zapowiedziało już takie rozwiązanie technologiczne i teraz pracuje nad datą jego wprowadzenia.
Magdalena Kunc z Chefs Culinar w rozmowie z Anną Orzech, która prowadzi jedne z najlepszych w Polsce restauracji wegańskich Manna 68 (Gdańsk) i Manna 2 (Warszawa) wyjaśniły, jakimi zasadami rządzi się projektowanie nowoczesnego menu roślinnego w restauracji. Co jest najważniejsze?
– różnorodność, zwracanie uwagi na wszystkie szczegóły: kolory, głębię smaku, teksturę, wyjątkowe dodatki wysokiej jakości,
– znajomość technologii kuchni wegańskiej, która różni się od technologii kuchni mięsnej: nie można opierać się tylko na smaku głównego produktu, zamiast tego ważna jest formuła czterech głównych smaków, wzorując się na kuchni tajskiej,
– komunikacja marketingowa opierająca się na: budowaniu zaufania, szkoleniu pracowników, edukacji społeczności, pokazywaniu gościom przygody związanej z odwiedzeniem restauracji.
Gastronomia to biznes dla odważnych. Z drugiej strony – spora jest różnica między odwagą a brawurą. Jak skalować biznes w modelu franczyzy, czyli skutecznej i pewnej strategii wzrostu? Na to pytanie odpowiedziała ze sceny Monika Ferreira (I’GS in Good Strategy), ekspertka doradztwa strategicznego w zakresie strategii skalowania franczyzy – wraz z wybitnymi postaciami branży: Arturem Gorczycą (Dominos Pizza), Bartoszem Brusikiewiczem (Thai Wok, Tuk Tuk) i Wojciechem Skoczylasem (North Food). Najważniejsze wnioski to:
– franczyza jest trudnym biznesem, który wymaga wiedzy, doskonałego przygotowania i dogłębnego przemyślenia biznes-planu, sprawności operacyjnej i technologicznej, a przede wszystkim – trzeba sprawdzić czy przewaga konkurencyjna naszej restauracji jest w ogóle skalowalna w modelu franczyzy,
– franczyza musi być jednolitą całością strategii rozwoju, nie ma jednego jej modelu – franczyza działa w służbie całościowego modelu biznesowego firmy,
– franczyza to przede wszystkim temat człowieka i relacji,
– franczyzobiorca musi nadawać na tych samych falach, co korporacja, rozumieć kulturę marki od której kupuje franczyzę, mówić tym samym językiem – z drugiej strony bardzo ważna jest otwartość korporacji na pomysły franczyzobiorców,
– tu złote trio to: kultura organizacji, technologia i ludzie z czego najważniejsi są ci ostatni.
Na brzmienie słowa „technologia” znakomitej części restauratorów i restauratorek jeży się włos na głowie. Na ile ten lęk jest uzasadniony, a na ile wynika z niewiedzy? Co restaurator musi wiedzieć, żeby nie odstawać od rynku? – z tymi pytaniami skonfrontowaliśmy się na scenie w panelu prowadzonym przez Fryderyka Szydłowskiego (Embargo). Oto najważniejsze wnioski:
– kombinacja technologii i marketingu jest coraz częściej kluczem do sukcesu: rosną potrzeby społeczeństwa jeśli chodzi o cyfryzację i digitalizację rynku restauracyjnego, więc trzeba na nie odpowiedzieć,
– ważne, żeby rozwój biznesu w kontekście technologii był organiczny i skontaktowany z rzeczywistością: nie chodzi o to, żeby rzucać się na aplikacje i technologie, które nie są dopasowane do naszego modelu biznesowego,
– innowacją nie musi być technologia: to może być innowacyjne podejście do ludzi i konsekwencja w utrzymywaniu modelu biznesowego, który odnosi sukces; jeśli doświadczenie przebywania w restauracji, kontakt międzyludzki, budowanie relacji na żywo jest kluczem do sukcesu miejsca, jeśli je wyróżnia i tą relacyjnością przyciąga gościa – nie ma sensu na siłę wprowadzać tam modnych nowinek technologicznych, one mogą działać przeciw skutecznie,
– warto otworzyć się na zmiany i traktować technologię jako narzędzie, które pomaga w codziennej pracy, usprawnia czynności – nie warto korzystać z technologii niedoskonałej, która tę pracę utrudnia, mnoży problemy; warto znaleźć rozwiązanie technologiczne szyte na nasze potrzeby,
– technologia odgrywa dużą rolę w dotarciu i dobrej współpracy z pracownikiem z Generacji Z,
– warto się zdecydować na daną platformę/ rozwiązanie technologiczne/ apkę – nie dzielić włosa na czworo, nie korzystać z pięciu różnych rozwiązań i tabletów – bo idzie zwariować,
– istotne jest przeliczenie w budżecie, ile nas kosztuje technologia i ile realnie dajemy jej czasu, żeby nam się zwróciła.
W panelu wzięli udział: Tomasz Zieliński (Kura Warzyw), Łukasz Kuźma(Chleboteka), Agata Polityło (Wolt), Aleksander Majchrzak (Wealthon) i Gaweł Czajka (Cały Gaweł).
Gastro-influecerka Edita Kaite (86 tys. obserwujących na Instagramie), która rozsławiła polską kuchnię na litewskim internecie, oceniła social media polskich restauracji w rozmowie z dziennikarzem Codziennypoznan.pl, Piotrem Szulcem. Edita odwiedziła konferencję na zaproszenie Polskiej Organizacji Turystycznej, która kolejny rok wspiera Made FOR Restaurant, a jej wystąpienie zapowiedział ze sceny Tomasz Kempka.
Wnioski:
– profile części polskich restauracji zatrzymały się w czasie lata temu albo czerpią wzorce z estetyki, która wyszła z trendów lata temu – przekaz postów jest nieatrakcyjny, nudny i pozbawiony strategicznego sensu,
– żeby odnieść sukces marketingowy na SM należy zamieszczać treści zaplanowane wcześniej w strategii komunikacji, która jest konsekwentnie realizowana: post puszczany raz w tygodniu czy raz w miesiącu nie ma sensu – algorytm premiuje powtarzalność, regularność i systematyczność,
– forma ma być atrakcyjna: wideo, rolka, karuzela, ciekawy podpis, otwarte pytanie, które rozkręca dyskusje i zwiększa zasięgi,
– jeśli kierujemy treści do turysty zagranicznego piszemy posty w dwóch językach: polskim i angielskim,
– celem komunikacji na SM jest wyróżnienie się i budowanie lojalnej społeczności wokół naszego lokalu: jeśli nie jesteśmy oryginalni, atrakcyjni, nie mamy strategii wizerunkowej – nic z tego nie wyjdzie.