Rozmowa z Maciejem Gajkowskim, Dyrektorem Sieci Foodservice w Lagardère Travel Retail Polska, która zarządza siecią kawiarni Costa Coffee.
Heidi Handkowska: W lutym 2023 r. Costa Coffee, najbardziej popularna sieć kawiarni w kraju, dołączyła do szerokiego portfolio marek zarządzanych przez Lagardère Travel Retail w Polsce. Na czym dokładnie polega masterfranczyza Costa Coffee?
Maciej Gajkowski: Obejmując masterfranczyzę Costa Coffee w Polsce i Łotwie, nabyliśmy ekskluzywne, 10-letnie prawo do rozwoju marki w obu tych krajach. Dzisiaj Lagardère Travel Retail prowadzi odpowiednio 131 kawiarni w Polsce i 11 w Łotwie – w różnych segmentach rynku. Odkąd przejęliśmy zarządzanie Costa Coffee w lutym 2023 r., otworzyliśmy w Polsce aż 3 nowe kawiarnie – w Warszawie: w biurowcu Orange i w centrum handlowym Westfield Arkadia oraz na wrocławskim lotnisku. Do końca tego roku chcemy uruchomić jeszcze 5 lokali. Lokalnie przejęcie oznacza dla Lagardère Travel Retail wzmocnienie dotychczasowej pozycji na rynku kawiarni w Polsce, gdzie od ponad 10 lat działamy już z So Coffee. Dla naszego oddziału Costa Coffee w portfolio to także jeszcze szersza oferta konceptów m.in. dla obiektów handlowych, ulic i przestrzeni koncesjonowanych, takich jak lotniska i dworce. Natomiast z perspektywy globalnej, to kolejny krok spółki w kierunku objęcia pozycji lidera w segmencie foodservice.
Jakie mają Państwo plany na najbliższy czas? Jak oceniacie sytuację na polskim rynku gastronomicznym?
Plany na rozwój Costa Coffee są ambitne – oczywiście, chcemy kontynuować dynamiczny rozwój sieci w Polsce i jednocześnie umacniać naszą pozycję rynkową. W planach dla marki Costa Coffee mamy także kampanię jesienną i nowości produktowe w korzennych smakach. Czeka nas również premiera odświeżonej oferty food oraz kolejne nowości w ofercie zimowej. Mam nadzieję, że będziemy też mieli więcej okazji do podejmowania współprac podobnych do tej, jaką udało nam się zrealizować w tym sezonie ze spółką Wedel i marką Ptasie Mleczko pod hasłem „Przyjemniej razem”. W jej ramach powstały limitowane, inspirowane napojami Costa Coffee smaki pianek Ptasie Mleczko – dostępne w sklepach, oraz napoje Ptasie Mleczko Caffè Frappé i Ptasie Mleczko Costa – dostępne w naszych kawiarniach.
Strategia rozwoju Costa Coffee skupia się na dużych miastach – biurowce, centra handlowe, lotniska. Odzwierciedla to multikanałową strategię rozwoju. Czy wykluczacie wejścia z brandem do mniejszych miejscowości?
Costa Coffee to tradycyjnie wielkomiejska kawiarnia. W końcu wywodzimy się „z serca Londynu”. Nasze lokale można znaleźć przy najbardziej znanych ulicach europejskich miast, na starówkach, w największych centrach handlowych. W Warszawie jesteśmy np. przy ul. Miodowej, niemalże na Placu Zamkowym. W Krakowie mamy lokal na Rynku Głównym i przy ul. Floriańskiej. W Poznaniu działamy na Starym Rynku, w Gdańsku – przy ul. Długiej, czyli zaledwie parę kroków od Fontanny Neptuna. Na celowniku mamy głównie duże miasta, ale nie wykluczamy też otwarć w miejscowościach liczących powyżej 50 tys. mieszkańców. Będziemy uważnie obserwować rynek, analizować możliwości i podejmować decyzje na bieżąco.
W ostatnim czasie dużo się na rynku zmieniło. To nie był łatwy czas dla konceptów gastronomicznych, które odbudowywały się po pandemii nieco wolniej niż inne formaty handlowe. Z drugiej strony, na rynku pojawiły się nowe szanse i nowe obszary do zagospodarowania. Czy centra outletowe stały się dla Waszych konceptów foodserwisowych naturalnym polem rozwoju?
Costa Coffee stawia na rozwój w centrach handlowych i w lokalizacjach high-streetowych. Outlety nie zajmują istotnej pozycji w planach rozwoju tej marki. Dostrzegamy jednak ich potencjał i uwzględniamy w strategiach innych konceptów, m.in. So Coffee. To prawda, że pandemia znacząco wpłynęła na spowolnienie rynku kawiarnianego. Nie sprzyjają mu też inflacja i niestabilność nastrojów konsumenckich. Warto jednak zauważyć, że zapotrzebowanie na kawiarnie w naszym kraju wzrasta, co potwierdzają dostępne badania. Najnowszy raport Café Monitor, przygotowany przez ARC Rynek i Opinia, wykazuje, że ponad połowa Polaków spożywa kawę poza domem, a odsetek ten wzrósł o 12 punktów procentowych w latach 2020-2022. To oznacza, że trend picia kawy „na mieście” umacniał się nawet w czasie pandemii. Wizyta w kawiarni kojarzy się Polakom z chwilą przyjemności, celebracji, po którą klienci chętnie wracali po okresie lockdownów. Widzieliśmy i nadal widzimy to również w naszych kawiarniach.
Z jakimi problemami na drodze rozwoju kolejnych punktów najczęściej się spotykacie?
Rynek kawiarni, podobnie jak wszystkie inne branże, odczuwa dotkliwie skutki kryzysu gospodarczego, takie jak wzrost kosztów najmu lokali czy wzrost cen towarów i usług. Wyzwaniem dla wszystkich podmiotów działających w biznesie kawiarnianym jest też wyróżnienie się i przyciągnięcie do kawiarni gości w warunkach, w których odnotowujemy zauważalny wzrost aktywności konkurencji – ze strony zarówno brandów międzynarodowych, jak i piekarni oraz coraz liczniej otwieranych niszowych kawiarni. Jako Lagardère Travel Retail mamy jednak bogate doświadczenie w obszarze projektowania innowacyjnych konceptów handlowych. Mamy też know-how oraz elastyczne, partnerskie podejście do współpracy, dzięki czemu możemy sprostać różnym
wyzwaniom. Poza tym doskonale znamy potrzeby zarządzających powierzchniami handlowymi i konsumentów w różnych segmentach rynku, co pomaga nam wynieść masterfranczyzę Costa Coffee na kolejny poziom.
Ostatnio panuje moda na zdrową żywność. W jaki sposób marka Costa Coffee próbuje przekonać do siebie klientów liczących każdą kalorię?
Zdrowa żywność i zdrowe odżywianie to nie tylko liczenie kalorii – chociaż systematycznie ograniczamy ich liczbę w naszych kawach. Równie ważna jest jakość: świeże produkty z dobrym składem i tzw. czystą etykietą, które chętnie wprowadzamy do swojego menu. Stawiamy też mocno na współpracę z lokalnymi producentami i zrównoważony rozwój. Przykładowo, mamy już bardzo szeroką ofertę dla wegetarian, wegan i flexitarian. Promujemy w niej napoje roślinne i bezmięsne przekąski. W przyszłości będziemy wprowadzać kolejne rozwiązania w tym obszarze.
Raz do roku Costa Coffee organizuje konkurs Barista of the Year. W tym roku drugie miejsce przypadło Adrianowi Matuszewskiemu.
Costa Coffee organizuje konkurs Barista of The Year już od 15 lat. Co roku wyłaniamy kandydatów krajowych, którzy następnie reprezentują Polskę na poziomie globalnym. W tym roku zwycięzcą polskiego etapu i naszym reprezentantem w światowych finałach był Adrian Matuszewski. W wielkim finale Global Costa Stars zdobył tytuł wicemistrza świata. To pierwszy taki sukces polskiego reprezentanta w tych zawodach! Na co dzień Adrian pracuje w jednej z naszych kawiarni w Galerii Bałtyckiej w Gdańsku Jest związany z Costa Coffee od 2014 r. Rozwija się szczególnie w segmencie Specialty Coffee. Jego baristyczna pasja wyraża się w przygotowywaniu kaw metodami alternatywnymi, cuppingu i nieustannych szkoleniach.
Costa Coffee została nagrodzona w maju 2023 r. Hermesem Kulinarnym Poradnika Restauratora za multikanałową strategię rozwoju. Co znaczy dla sieci to wyróżnienie?
Cieszymy się, że Costa Coffee dołączyła do naszego portfolio i z przyjemnością odebraliśmy statuetkę w imieniu sieci. To dla nas symboliczne o tyle, że multikanałowość i podążanie za konsumentem to wartości, które podziela cała nasza spółka. Lagardère Travel Retail jako grupa wyróżnia się właśnie różnorodnym portfolio i obecnością w wielu różnych segmentach rynku.
Costa Coffee Polska
• Laureat Hermesa Kulinarnego Poradnika Restauratora 2023 za multikanałową strategię rozwoju.
• Brytyjska sieć kawiarni Costa Coffee, należąca do koncernu Coca-Cola, powstała w Londynie w latach 70-tych XX w. Obecnie to globalna marka z siecią ponad 3,8 tys. lokali na całym świecie.
• W Polsce Costa Coffee działa od 2012 r. Posiada 131 obiektów przy największych ulicach oraz centrach handlowych w dużych i średnich miastach. Costa Coffee gwarantuje nie tylko najwyższej jakości kawę, ale także bogate, różnorodne menu oraz profesjonalną obsługę.
• Od lutego 2023 r. zarządza nią, w ramach masterfranczyzy, Lagardère Travel Retail, globalny lider branży travel retail, który zawiaduje siecią 4,8 tys. sklepów na lotniskach, dworcach kolejowych i w innych przestrzeniach koncesjonowanych w 42 krajach i regionach. W Polsce firma działa również w obiektach handlowych i przy ulicach.