Za nami już 15 – jubileuszowa edycja jednego z najbardziej prestiżowych konkursów kulinarnych w Polsce – L’Art de la cuisine Martell 2017. 4 marca mury Zamku Ryn przeżyły wielkie oblężenie miłośników dobrej kuchni zarówno profesjonalistów jak i amatorów.
16 dwuosobowych drużyn – młodych adeptów sztuki kulinarnej – reprezentujących najlepsze restauracje w Polsce stanęło do kulinarnych potyczek by zdobyć wymarzony Puchar Przechodni Martell. Zwycięzców XV Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Talentów Sztuki Kulinarnej – Petera Bartosza i Rafała Kudlińskiego z Copernicus Toruń Hotel wyłoniło jury pod przewodnictwem Pawła Oszczyka. Mistrzem ceremonii był Dariusz Struciński – szef kuchni hotelu Anders, który od dziesięciu lat dba o prawidłowy przebieg konkursu i jego wysoki poziom. Zaś konkurs oraz wieczorną galę poprowadzili Karol Okrasa i Dariusz Maląg. Ten doborowy duet od wielu już edycji Martella opowiada publiczności konkursowe smaczki, przedstawia zawodników i ich dania jak również przybliża sylwetki jurorów oraz dopełnia wyjątkową atmosferę tego kulinarnego turnieju.
Zgodnie z regulaminem zawodnicy wystąpili w czterech odsłonach na specjalnie przygotowanych stanowiskach. Na wykreowanie każdego dania w 12 porcjach, które najlepiej komponuje się z koniakiem Martell kucharze mieli godzinę. Kulinarnym tematem przewodnim tegorocznej edycji konkursu a tym samym głównym produktem, który zawodnicy byli zobowiązani wykorzystać w swoich daniach była Ryba Kulbin Black Label.
Kulbin, nazywany jest również Orłorybem, jest morskim gatunkiem szelfowym Morza Śródziemnego i wybrzeży zachodniej Afryki. Ryby te dorastają do 2m długości i 50 kg masy ciała. Ich mięso jest białe i soczyste, które nadaje się do przygotowania w najróżniejszych formach (gotowanie, pieczenie, grillowanie, sashimi).
Black Label – produkty najwyższej jakości, specjalne wyselekcjonowane, estetycznie zapakowane i przechowywane tak, by po otwarciu produkt zachował swoją świeżość.
Patronat tytularny: Wyborowa Pernod Ricard
Sponsorami strategicznymi konkursu byli: SELGROS cash & carry, TRANSGOURMET
Potrawy oceniane były przez trzy zespoły jurorskie. Pierwsze to JURY TECHNICZNE, które oceniało potrawę pod kątem jej sposobu przyrządzenia, prezentacji na talerzu i samego jej smaku, a zasiedli w nim: Paweł Oszczyk – przewodniczący, Ernest Jagodziński, Patryk Dziamski, Paweł Kałuski i Dawid Szkudlarek.
Drugie to JURY DEGUSTACYJNE, w którym znaleźli się szefowie kuchni jak: Kurt Scheller, Adam Chrząstowski, Jarosław Uściński, Tomasz Purol i Tomasz Deker.
W trzecim JURY KONESERÓW, które przyznaje swoją własną nagrodę dania oceniali: Bogdan Kalus, Andrzej Szumowski, Jean-Jacques Regnault, Daria Ładocha oraz Jarosław Kowalski. Asystentami konkursu byli: Tomasz Dziura i Grzegorz Krupa.
W tym roku liczył się również głos publiczności. Już po raz drugi w historii konkursu dzięki aplikacji mobilnej Smarten każdy pobierając aplikację stawał się członkiem nieformalnego, czwartego składu jurorskiego, który również wyłonił swojego zwycięzcę.
Wszystkim zespołom kibicowały autorytety ze świata gastronomii, blogerzy kulinarni, gwiazdy showbiznesu, wielbiciele dobrej kuchni oraz wszyscy rządni wielkich emocji a takich tego dnia nie brakowało.
Tegoroczni laureaci konkursu:
1 miejsce – Peter Bartosz, Rafał Kudliński, Copernicus Toruń Hotel
2 miejsce – Jarosław Owczarczyk, Łukasz Andruszkiewicz, Strefa Restauracja & Bar, Warszawa
3 miejsce – Dominik Drąg, Rafał Stegnicki, Natura Mazur Hotel & Spa Warchały, Jedwabno
Nagroda Jury Koneserów – Rafał Koziorzemski, Oskar Nowicki, Restauracja Biały Królik, Gdynia
Nagroda Publiczności – Dominik Drąg, Rafał Stegnicki, Natura Mazur Hotel & Spa Warchały, Jedwabno
Zwycięzcy konkursu otrzymali liczne nagrody ufundowane przez Sponsorów i Partnerów konkursu:
– Wyborowa Pernod Ricard – Wyjazd do Domu Koniaku Martell (Martell Chanteloup Cognac)
– Selgros – bony pieniężne do wykorzystania w Selgros cash&carry
– Sokołów S.A. – vouchery na zakup wołowiny
– Convotherm – wyjazd do fabryki Convotherm w Niemczech oraz upominki
– Tork – wyjazd do gwiazdkowej restauracji The Jane (Antwerpia)
– Dajar – voucher na wyjazd do fabryki Churchill w Stoke on Trent
– Smarten PR – książki „El Celler De Can Roca”
L’Art de la cuisine Martell od lat jest wielkim widowiskiem kulinarnym, a jego widzów czeka mnóstwo dodatkowych atrakcji, które idealnie wpisują się w program tego wyjątkowego konkursu, jednego z najbardziej prestiżowych w Polsce. W tym roku na publiczność czekały prezentacje sponsorskie i degustacje, tasting koniaków Martell, warsztaty z sushi i dziczyzny jak również szkolenia z zarządzania gastronomią.
Dzień pełen kulinarnych wrażeń zakończył się wieczorną galą, podczas której organizatorzy połączyli legendarnego ducha zamku z dzisiejszą nowoczesnością. Uroczystość utrzymana była w konwencji średniowiecznej i połączona z teraźniejszymi trendami technologicznymi. Całość wyglądała naprawdę imponująco, jak 15 jubileusz przystało.
Słodkim zwieńczeniem tego pełnego emocji dnia poza ogłoszeniem wyników oczywiście, był wspaniały deser w wykonaniu Moniki Ignaciuk (Ambasador 92), członkini Klubu Szefów Kuchni, która do jego przygotowania użyła składników jak: czekolada Callebaut (ok 15 kg), koniak Martell VS (4 butelki 0,7l), lody na bazie kawy (10kg), gorące śliwki (12kg) i krem waniliowy (17kg). Nie tylko smak zrobił ogromne wrażenie, ale i ilość produktów, które zostały wykorzystane.
XIV-wieczny Zamek krzyżacki Ryn usytuowany w samym sercu Krainy Wielkich Jezior Mazurskich to miejsce urokliwe i pełne legendarnego ducha, a dzięki konkursowi L’Art de la cuisine Martell także i kulinarnego.
4 marca 2017 roku po raz dziesiąty ta dawna siedziba Komtura, zamieniła się w pole kulinarnej walki, w której zwyciężył jak zawsze dobry smak.
MARTELL
To uznana na całym świecie marka, najbardziej szlachetnych i wyrafinowanych w smaku koniaków pochodzących z południowo – zachodniej Francji, których historia powstania sięga 1715 roku. W całej gamie produktów odnajdziemy takie trunki jak: Martell VS, Martell VSOP, Martell XO. To co wyróżnia Martell od innych koniakow, to metoda podwójnej destylacji w tradycyjnych alembikach, jedynie sklarowanej części wina, która pozwala na wydobycie esencji wina zwanej eaux-de-vie.
Organizatorami Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Talentów Sztuki Kulinarnej L’Art de la cuisine Martell jest Hotel ZAMEK RYN **** należący do Grupy Anders przy merytorycznej współpracy Klubu Szefów Kuchni i Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Kuchni i Cukierni.
Smarten PR
Biuro prasowe L’Art de la cuisine Martell
Autor zdjęć: Wiktor Zdrojewski