Kultura picia wina w Polsce

Newsy

Kultura picia wina w Polsce

03 lutego 2014

Wino z roku na rok zyskuje kolejne rzesze nowych zwolenników. Według danych TNS OBOP obecnie już niemal połowa Polaków deklaruje jego picie. Stabilny wzrost i coraz większa popularność sprawiają, że powoli możemy mówić o wyłaniającej się, odrębnej, typowo już polskiej kulturze picia wina. O jej obrazie oraz o tym, co, gdzie i jak pijemy mówi Polska Rada Winiarstwa i jej członkowie.

Polska, a reszta świata

Na kulturę picia wina składają się takie elementy jak: sposób i miejsce konsumpcji oraz cały związany z tym ceremoniał, rodzaje spożywanych trunków i oczywiście wiedza, tj. znajomość podstawowej terminologii, umiejętność czytania etykiet itp. Porównując Polskę do krajów zachodnich, w szczególności tych z regionu Morza Śródziemnego, które cechuje utrwalona i długoletnia tradycja winiarska wciąż jesteśmy nowicjuszami. Świadczyć o tym mogą chociażby podstawowe dane dotyczące spożycia wina per capita. Podczas gdy w Polsce wynosi ono nieco ponad 3 l, na zachodzie średnia oscyluje między 25-40 l na osobę . Faktem jest jednak to, że polski rynek wina gronowego od lat odnotowuje systematyczny wzrost, a Polacy coraz bardziej interesują się tym, co i jak piją. Co prawda sami deklarujemy, że nasza wiedza jest ciągle niewielka (80% Polaków ocenia ją, jako żadną lub bardzo ograniczoną) to jednak zainteresowanie tematyką winiarską zdecydowanie rośnie? Pozytywny wpływ na kulturę picia wina niewątpliwie mają takie czynniki jak: wzrost dochodów społeczeństwa polskiego, rozwój zainteresowań Polaków kuchniami z całego świata oraz turystyka. Polacy są coraz bardziej otwarci na świat, podróżują, zwiedzają, szukają nowych smaków. Z zagranicznych wyjazdów wracają z bogatymi doświadczeniami dotyczącymi również świata win – przekonuje Elżbieta Pawłowska Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstw.

Co i jak pije polski konsument?

Wino pijemy coraz chętniej, ale przede wszystkim w domu w gronie najbliższych – przyjaciół i rodziny. Na restauracje, jako miejsce najczęstszego spożycia wina wskazuje jedynie 9,10% wszystkich badanych . Polacy sięgają przede wszystkim po wina stołowe (61,7%).  Zdecydowanie rzadziej po wina deserowe i wermuty (19,8%) oraz wina musujące i szampany (18,4%). W obrębie win stołowych rok do roku widać systematycznie przesuwające się preferencje z win słodkich na półwytrawne i wytrawne (obecnie w sumie 62% całości udziału w rynku) . Jeżeli chodzi o kolor to gustujemy w odmianach czerwonych (65%), jednak najszybciej rośnie popularność win różowych. Dokonując wyboru polski konsument coraz częściej kieruje się jakością i smakiem, nadal jednak ważnym kryterium pozostaje cena. Najczęściej kupowane wina znajdują się w przedziałach 15-20zł oraz 20-25 zł za butelkę. Na wina powyżej 30 zł decyduje się zaledwie 3,2 % ogółu kupujących. – relacjonuje Konrad Działak, Dyrektor Marketingu firmy Jantoń S.A Sp.K.

– Najpopularniejszymi winami w ostatnich latach były wina bułgarskie. Rok 2013 r. w ilościowej sprzedaży należał przede wszystkim do win francuskich oraz amerykańskich i hiszpańskich. Wśród 10 marek najchętniej polecanych przez Polaków niezmiennie znajdują się produkty naszych członków, m.in. Cin&Cin (Ambra S.A.), Kadarka Prestige (Jantoń S.A Sp.K.) czy Nalewka Babuni (Vinpol Sp. z o.o.) – mówi Elżbieta Pawłowska, Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa.