Ponad 300 wystawców z całego świata, ponad 10 tysięcy branżowych gości – 30% więcej profesjonalistów w odniesieniu do 2010 r., Krakowski Bieg Kelnerów, Salon Produktów Regionalnych i Enoturystyki, Salon Kawy i Herbaty, konkursy i pokazy sztuki kulinarnej oraz przyjazd gwiazd światowego winiarstwa. Tak w telegraficznym skrócie wyglądała tegoroczna edycja największych jesiennych Targów branży HORECA w Polsce, na które złożyły się trzy imprezy: 19. Międzynarodowe Targi Wyposażenia Hoteli i Gastronomii HORECA®, 10. Targi Artykułów Spożywczych i Napojów dla Gastronomii GASTROFOOD® oraz 9. Międzynarodowe Targi Wina w Krakowie ENOEXPO®.
– Jesteśmy na HORECE® co roku. Bardzo dobrze się tutaj czujemy. Mam porównanie z podobnymi imprezami organizowanymi w Poznaniu i Warszawie,
i uważam, że krakowska HORECA® jest na takim samym poziomie, a nawet na wyższym. Jest tu odpowiedni klimat, życzliwość i wspaniała organizacja. Nie mamy z niczym problemów, a to detale świadczą o klasie – chwalił pobyt w Krakowie Jerzy Jamroz z firmy Strauss Cafe.
Największy producent i jeden z największych dystrybutorów kawy w Polsce był jednym z wystawców Salonu Kawy i Herbaty – specjalnie wydzielonego miejsca poświęconego tylko i wyłączenie zagadnieniom związanym z tymi napojami. Strefa była szansą na nawiązanie kontaktów biznesowych oraz świetną okazją do poznania sztuki parzenia i przygotowania kawy oraz herbaty.
Nowością tegorocznej edycji był Salon Produktów Regionalnych. Przez trzy dni swoją ofertę prezentowali małopolscy producenci żywności – wyrobów oryginalnych, niespotykanych, wyjątkowych w skali światowej – serów, wędlin, alkoholi (miodów pitnych, nalewek, piwa, wina), pieczywa, miodów, soków i przetworów. Formuła została doskonale przyjęta przez wystawców i zwiedzających.
– Jest ogromne zainteresowanie produktami lokalnymi. Restauracje chcą je wprowadzać do swojej oferty. Najczęściej bierzemy udział w targach turystycznych. W porównaniu do nich tutaj klienci chcą się czymś poczęstować, a nie zainteresować jakimś obszarem. Więc wypadają bardzo pozytywnie. Mieliśmy bardzo dużo konkretnych gości, rozmów, klientów, dobrze rokujących na przyszłość – mówi Katarzyna Janos, prezes Stowarzyszenia „Na Śliwkowym Szlaku”.
Doskonałym uzupełnieniem oferty produktów regionalnych był Salon Enoturystyki, gdzie polscy producenci wina zachęcali do odwiedzenia polskich winnic i poznania tajników powstawania wina.
Największe wydarzenie winiarskie w Polsce, czyli Enoexpo® 2011 zgromadziło ponad 100 producentów i importerów wina z całego świata. – Te Targi mają największą duszę winiarską w Polsce. W tym roku jestem bardzo mile zaskoczony zainteresowaniem naszą ofertą. Jest kilkukrotnie większe niż na poprzednich edycjach. Dlatego za rok na pewno tu wrócimy – mówił Michał Mychajliw, prezes Georgian Wine Center. Nowością Targów Enoexpo była prezentacja sprzętu do produkcji wina i soków, a niewątpliwą atrakcją przyjazd gwiazd światowego winiarstwa. Tytuł „Człowieka Roku” nadawany przez Magazyn „Czas Wina” odbierali Michel Rolland (najsłynniejszy winemaker świata) i Jair Agopian. Po raz kolejny Targom towarzyszyły konkursy winiarskie: III Konkurs Polskich Win o Medal ENOEXPO® 2011 oraz III Konkurs Winiarski o Medal ENOEXPO® 2011, w których przyznano aż 80 medali.
Targi HORECA® i GASTROFOOD to przede wszystkim pełna oferta wyposażenia dla restauracji, barów, kawiarni, hoteli i innych obiektów noclegowych. Kolejny raz sprawdziła się formuła łącząca trzy branże: hotelarską, gastronomiczną oraz winiarską. – Przyjechałam do Krakowa, bo chcę urządzić pensjonat. To, co mi się podoba, to fakt, że jest tu oferta dla klienta ekskluzywnego, wymagającego. Udało mi się zakupić świetny ekspres do kawy – zdradza Katarzyna, zwiedzająca z Poronina.
W targowej strefie wiedzy odbył się cykl otwartych seminariów i warsztatów na temat projektowania i aranżacji nowoczesnej kuchni, sali restauracyjnej, baru oraz pokoju hotelowego. Można było dowiedzieć się
o aktualnych trendach i uzyskać praktyczne wskazówki, jak uniknąć różnych błędów. Jeden z wystawców oferował także szkolenia ze standardów obsługi klienta w hotelarstwie i gastronomii. – Zainteresowanie naszą ofertą było dość duże i dobrze, bo pomimo iż poziom obsługi polskich hoteli i restauracji nie jest szczególnie niski, to wciąż odstajemy od krajów zachodniej Europy. Obserwuję, co było zresztą widać podczas Targów, że właściciele restauracji, czy hoteli zaczynają budować odpowiedni wizerunek miejsc, którymi zarządzają – stwierdza Katarzyna Pisarczyk z firmy hr compass.
Podczas Targów HORECA® rozstrzygnięto Konkurs na Najlepszy Produkt dla Hotelarstwa i Gastronomii. Nagrody przyznano w trzech kategoriach:
1. Wyposażenie i urządzenia gastronomiczne
Nagroda ex aequo dla DORA METAL Sp. z o.o. za produkty z linii BAR LINE i dla RATIONAL Sp. z o.o. za SelfCookingCenter Whitefficiency
2. Artykuły spożywcze i napoje dla gastronomii:
Nagroda dla PGH DEVELOPMENT za Zioła MILERB AG Szwajcaria
3. Oprogramowanie dla hoteli i gastronomii
Nagroda dla LSI SOFTWARE S.A. za POSitive Restaurant wersja 2012