Kinga Rylska: Social media – co, kiedy i jak zamieszczać?

Porady

Kinga Rylska: Social media – co, kiedy i jak zamieszczać?

15 lutego 2022

Czy zastanawiałeś się co publikować, kiedy i jak to zrobić, żeby media społecznościowe restauracji zaczęły przynosić wymierne efekty biznesowe?

Na wstępie tego felietonu pozwolę sobie przytoczyć definicję social mediów. Choć myślę, że każdy doskonale ją zna, warto sobie od czasu do czasu przypomnieć, czym one w ogóle są. Pomoże nam to na pewno w odpowiedzi na zadane w tytule tego artykułu pytanie. A więc wg K. Polańskiej (2011 r.) – biznesowy charakter mediów społecznościowych, Media społecznościowe (ang. Social Media) to forma przekazu informacji następująca za pośrednictwem stron bądź aplikacji działających w sieci internetowej, w ramach społeczności tworzonych poprzez użytkowników tych serwisów”.

Jak już przypomnieliśmy tę definicję, warto zadać sobie następujące pytanie: Do jakiej społeczności chcemy trafić? A może bardziej – kim jest nasz odbiorca? Nasza społeczność offline, która jest w naszej restauracji, albo ta której nie ma, a chcielibyśmy by była. Zadawanie pytania, czy dotrzemy do niej online, raczej sobie darujmy. Grubo ponad  połowa Polaków korzysta z social mediów, więc jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że na pewno dotrzemy do Twojego odbiorcy.

Lepiej jednak zadać sobie pytanie, czy Twoje komunikatory online oraz treści na nie dodawane są tzw. mobile-friendly (tu warto też zweryfikować to w kwestii strony www, jeżeli taką posiadasz). A dlaczego? Ano prawie 99 % Polaków korzysta z social mediów w większości właśnie przez telefon.

Jeżeli te kwestie mamy już domknięte, pora na kolejny etap. Nie tylko Twój odbiorca ma „swój język” (inaczej komunikuje się młodzież, inaczej osoby 45+, inaczej biznes i lifestyle), ale także każdy z kanałów mediów społecznościowych można powiedzieć, że ma swój „własny język”.

Stare powiedzenie w świecie marketingowców głosi: „Nie masz Facebooka, nie istniejesz”. I mimo tego, że to już nie najpopularniejszy kanał SM, to wciąż ma najwięcej użytkowników (wg danych NapoleonCat z grudnia 2021 – prawie 22,2 mln naszych rodaków). Fanpage to taka można by powiedzieć wizytówka naszego biznesu. To tu najczęściej Twoi goście sprawdzają Menu przed przyjściem do Ciebie, godziny otwarcia, promocje czy telefon kontaktowy. To medium traktują także jako tzw. czat do zadania pytania, często też chcą złożyć przez Facebook rezerwację.

Tu musi być wszystko dopięte na ostatni guzik i bardzo czytelne. Każda zakładka uzupełniona, wiadomości i komentarze odpisane.

Instagram – rodzina Facebooka i jego przedłużenie, uzupełnienie. Tu przekazujesz piękne zdjęcia, treść wizualną. Perfekcyjne zdjęcie czy video to podstawa. Tu treść pisana spada na zdecydowanie drugorzędną pozycję. Mało tego, masz około 2 sek., żeby złapać uwagę Twojego odbiorcy. Byle jaki przekaz niestety „nie przejdzie”. Obecnie do grona kanałów social mediów, o których warto pamiętać, dołączył Tik Tok. Tempo w jakim nabywa nowych użytkowników po prostu nie zwalnia! Tu musisz angażować użytkownika, a treść nie może być nudna czy statyczna. Kreuj! W śmieszny sposób przekazuj treści. Uwaga – ten kanał powoli wkracza w erę nie tylko dla tych najmłodszych odbiorców.

Już na tzw. „kolację” napomknę jeszcze o największym serwisie, a mianowicie YouTube, który powoli ponownie powraca do gry jako warty uwagi komunikator.  „Wstał na nogi” dzięki branży e-gamingu i vlogerów działających w tej tematyce, lecz warto się mu także przyjrzeć w tematyce gastronomii. Jeżeli masz świetnego Szefa Kuchni, super ciekawostki i dłuższe interesujące materiały do przekazania odbiorcy, ten kanał będzie najlepszy. Co powiesz np. na wspólne gotowanie z Twoim Szefem Kuchni? Jak już wiemy, jak się poruszać na jakim kanale, by przynosiło to efekty, wiesz co jest ważne na jakim medium i że jakościowy kontent to podstawa, a także dostosowanie języka do odbiorcy, to teraz sięgnij po statystyki, na jakim kanale/kanałach jest ich najwięcej i na nich się skup najmocniej, by mieć wymierne efekty.

Facebook: Największa grupa odbiorców w wieku 25-34 lata oraz 35-44. Prawie 60 % to kobiety.

Instagram: Największa grupa odbiorców w wieku 18-24 lata oraz na drugim miejscu 35-44. Także ponad 55 % to kobiety.

LinkedIn: Największa grupa w przedziale wiekowym 25-34 lata.

TikTok: Jak wynika z najnowszego raportu OpenMobi „Użytkownik TikToka w Polsce”, dominującą grupę na platformie stanowią obecnie młodzi dorośli, a więc osoby w przedziale 18-34 lat (60 %). Tuż za nimi plasuje się młodzież w wieku 13-17 lat (34 %). Około 8 mln osób w Polsce aktywnie korzysta z tego medium.

Słowo klucz, które warto dodać jeszcze na końcu, choć mam nadzieję, że jest to dla większości oczywistość: systematyczność.

Nie chodzi o to, byś zabrał się teraz za wszystkie kanały naraz, bo a nóż widelec na którymś trafisz zawsze na swojego potencjalnego odbiorcę. To tak nie działa. Aby ten odbiorca z Tobą pozostał i by mieć wymierny efekt, musisz z nim nawiązać „relację online”, czyli komunikować się na bieżąco, a treści te buduj konkretnie. Nie rozpisuj się, a streszczaj jak najbardziej możesz. W sieci liczy się pigułka treści, to jak bieg po ruchomych schodach.

Oprac. red.

 

KINGA RYLSKA
Head of Marketing
NINE’s Restaurant & Sports
Restauracja Roberta Lewandowskiego
w Browarach Warszawskich