Polak na mieście jada kilka razy w miesiącu. Zdecydowanie najczęściej wybiera kebab, a za jedzenie płaci między 21 a 30 złotych. Z jedzenia na mieście korzysta zazwyczaj bez szczególnej okazji. Wybierając restaurację kieruje się głównie cenami potraw. Opinie znajomych i rodziny na temat restauracji są dla niego dużo ważniejsze niż opinie blogerów czy krytyków kulinarnych – wynika z badania ARC Rynek i Opinia „Polacy o jedzeniu na mieście”.
86% badanych deklaruje, że co najmniej raz w miesiącu jada na mieście. Najbardziej liczną grupę stanowią ci, którzy jadają na mieście kilka razy w miesiącu (35%), najmniej liczną ci, którzy jadają codziennie (3%). Najczęściej na mieście jadają osoby młodsze (do 34 roku życia) z dużych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców).
Polacy za modne uważają jedzenie sushi, dań kuchni azjatyckiej oraz potraw wegetariańskich, jednak na co dzień wybierają kebab (40%), kuchnię polską (29%) i pizzę (23%).
Co piąta osoba za jedzenie za mieście płaci nie więcej niż 20 złotych. Aż 65% osób twierdzi, że ich rachunek za jedzenie na mieście wynosi pomiędzy 21 a 50 złotych. Nieliczni (14%) płacą powyżej 50 złotych.
Ponad połowa badanych (56%) deklaruje, że z jedzenia na mieście korzysta bez szczególnej okazji, tylko wtedy, kiedy odczuwa głód. Często wskazywanymi okazjami do spożywania posiłków na mieście są kolacja z partnerem lub spotkanie z przyjaciółmi czy rodziną.
54% Polaków uważa, że jest duża różnorodność lokali, w których można coś zjeść, jednak co czwarta osoba jest zdania, że lokali jest za mało. Wybierając restaurację Polacy kierują się przede wszystkim ceną potraw (90%). Dużo bardziej ufają opiniom rodziny i znajomych na temat danego miejsca niż krytykom czy blogerom kulinarnym.
Jedzenie na mieście ma sporą rzeszę fanów, szczególnie wśród ludzi młodych. Patrząc jednak po wysokości rachunków oraz preferowanych rodzajach jedzenia, wyraźnie widać, że Polacy częściej wybierają bary szybkiej obsługi czy pizzerie niż klasyczne restauracje. Co ciekawe, mimo coraz liczniejszych blogów o tematyce kulinarnej, gdzie czasami można znaleźć również opinie o poszczególnych restauracjach, respondenci częściej zasięgają opinii znajomych i rodziny. Z wielu naszych badań wyraźnie wynika , że Polacy lubią w różnych sprawach radzić się swoich najbliższych – to im najbardziej ufają, i w zakresie gastronomii nie jest inaczej. Polacy są też ostrożni względem różnych trendów jedzeniowych – niekoniecznie jedzą to, co uważają za modne. Wyjątkiem jest tutaj kebab, który uważany jest za modny i jednocześnie jest najczęściej wybierany – komentuje Salomea Świerkowska, badacz z ARC Rynek i Opinia.
Informacja na temat badania
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI na ogólnopolskiej próbie Polaków N=516 osób, którzy w ciągu ostatnich 3 miesięcy przynajmniej raz spożywali posiłek „na mieście. Próba reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, wielkość miejscowości zamieszkania oraz region. Termin realizacji badania: sierpień 2017.
ARC Rynek i Opinia już od 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. http://www.arc.com.pl