Kantar: 65% Polaków planuje kupować więcej krajowych warzyw i owoców

Aktualności

Kantar: 65% Polaków planuje kupować więcej krajowych warzyw i owoców

Nowe badania Kantar Polska pokazują, że rośnie zainteresowanie Polaków lokalnymi i sezonowymi produktami. Aż 65% konsumentów — czyli około 21 mln osób — deklaruje, że w nadchodzącym sezonie zamierza częściej kupować polskie owoce i warzywa. Szczególnie wzrosło zainteresowanie truskawkami (30% wskazań), jabłkami (29%), malinami, borówkami i czereśniami.

Tendencja ta jest efektem działań dietetyków, szefów kuchni, influencerów, a także większej świadomości społecznej, spotęgowanej przez rolnicze protesty. Wśród warzyw najczęściej wskazywano pomidory (24%), ogórki (21%) i ziemniaki (20%).

– Cieszy rosnące zapotrzebowanie na polskie produkty. To motywacja, by rozwijać lokalne marki, dbać o jakość i odpowiednią komunikację — mówi Maksymilian Karpierz, producent Owoce Henrykowskie. — Cena powinna podkreślać jakość, a produkty lokalne powinny być promowane jako żywność funkcjonalna.

Podobnego zdania jest dr hab. Zbigniew Jarosz z Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie: — Konsumenci oczekują dziś nie tylko nazwy, ale gwarancji jakości, smaku, trwałości i bezpieczeństwa. Truskawki z lokalnych upraw są nie tylko smaczniejsze, ale i zdrowsze od importowanych.

Popularność sezonowych i lokalnych produktów wpisuje się w globalny trend — tzw. “100-Mile Diet” — promujący spożywanie żywności uprawianej w promieniu 160 km od miejsca zamieszkania. Jak podkreśla dietetyk Monika Hajduk: — Im krótsza droga “z pola na stół”, tym większe wartości odżywcze i korzyści zdrowotne.

Od czasów pandemii rośnie także znaczenie warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Konsumenci coraz częściej oczekują promocji polskiej żywności i zdrowych nawyków żywieniowych — zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży.

źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

oprac. H.Handkowska