Kampania Teraz Pstrąg, której pomysłodawcą jest Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych, prowadzona jest w Polsce po raz trzeci. Każdorazowo zadaniem akcji jest propagowanie pstrąga, jako zdrowej, pysznej ryby hodowanej w ekologicznych warunkach. Co roku przedstawiane są inne walory pstrąga. Rozpowszechniano już jego zalety wpływające na zdrowie i urodę, polecano, jako alternatywne danie z grilla.
W tym roku hasło przewodnie kampanii to „Smak pstrąga przyciąga”, oraz zachęcenie do przyrządzania i spożywania go w domu. Dlaczego? Bo jest prosty i szybki w przygotowaniu. Jest idealny, jako zdrowy i smakowity posiłek dla zabieganych, współczesnych ludzi.
„Widzimy głęboki sens prowadzenia kampanii Teraz Pstrąg. Z roku na rok obserwujemy większą popularność pstrągów. Dzięki naszym działaniom Polacy zaczynają się lepiej odżywiać, eksperymentować z przepisami na pyszne dania z pstrąga, jeść ryby częściej niż raz w tygodniu.” – mówi Anna Pyć, członek Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych.
Aby zjeść dobre danie rybne trzeba kupić świeżą rybę. Czy Polacy wiedzą jak ją kupować? Najważniejsze to sprawdzić pochodzenie i świeżość ryb oraz znaleźć zaufanego dostawcę. Najlepiej kupować je od hodowców albo od sprawdzonych dostawców i w wypróbowanych sklepach. Dobry i odpowiedzialny hodowca czy dostawca zadba o odpowiednie warunki hodowli, transportu oraz przechowywania ryb. Nigdy nie pozwoli kilkukrotnie rozmrażać
i zamrażać się rybie, aby uniknąć utraty jakości ich mięsa.
Najlepiej spożywać ryby złowione dzień lub dwa dni wcześniej oraz sprzedawane
w odpowiednio przechowywanych, zamkniętych opakowaniach z nadrukowaną datą przydatności do spożycia. Czas odłowienia ryby można poznać po kolorze, konsystencji, zapachu i oczach ryby. Świeża ryba będzie miała intensywny, charakterystyczny dla swojego gatunku kolor, a jej oczy będą błyszczące i wypukłe. Mięso będzie jędrne i sprężyste. Jeśli tego rodzaju oględziny wzbudzają nasze wątpliwości, zrezygnujmy z zakupu.
Jeśli nie mamy dostępu do świeżej ryby i musimy kupić mrożoną, zwróćmy uwagę na to jak jest pakowana i przechowywana. Ryby mrożone powinny być przechowywane w temperaturze minimum -18°C, przez okres nie dłuższy niż 6 miesięcy. Ważny jest też sposób pakowania ryb mrożonych- najwłaściwszy jest ten uniemożliwiający dostanie się powietrza do produktu.
W ostatnim okresie w handlu detalicznym pojawiła się także nowa technologia przechowywania świeżych produktów (tzw. MAP), który umożliwia sprzedaż ryb w szczelnie zapakowanych czystych pudełkach, wypełnionych mieszaniną gazów opóźniających utratę jakości świeżego mięsa. System ten posiada drugą, bardzo ważną cechę – umożliwia łatwą identyfikację dostawcy oraz miejsca pochodzenia ryb, wskazuje również datę przydatności do spożycia. Dzięki tej formie sprzedaży możemy zaopatrzyć się w świeże pstrągi bez konieczności samodzielnego sprawdzania ich jakości – możemy również zidentyfikować kraj, w którym ryby zostały wyhodowane. Wart uwagi jest fakt, że większość pstrąga oferowanego na naszym rynku pochodzi z polskich hodowli – położonych często bardzo blisko nas.
Jemy więcej pstrągów
Prowadzona kampania reklamowa wpłynęła znacząco na zwiększenie spożycia pstrąga.
W ubiegłym roku wzrost sprzedaży pstrąga rok do roku wyniósł 30%. Spożycie na jednego Polaka wzrosło natomiast z 390 do 440g. Oznacza to, że pstrąg, obok karpia i łososia, to najpopularniejsze ryby słodkowodne w naszym kraju i wszystko wskazuje też na to, że jego popularność będzie rosła także w najbliższym okresie. Ten trend poprawia też jakość pstrągów oferowanych w handlu – im większe jest zapotrzebowanie, tym większa dostępność i szybszy obrót rybami – co znacznie skraca okresy przechowywania. Nie bez znaczenia jest również fakt, że większość pstrąga w handlu detalicznym pochodzi z polskich hodowli, co znacznie skraca łańcuch dostaw. Polscy hodowcy w 2012 roku wyhodowali 17 tys. ton tej szlachetnej ryby, co plasuje Polskę wśród 5 największych producentów tej ryby w Europie.
Stowarzyszenie Producentów Ryb Łososiowatych to organizacja skupiającą ponad stu hodowców ryb, którzy stanowią ponad 80% wolumenu polskiej produkcji. Najwięcej hodowców pstrąga skupionych jest w północnej części kraju z uwagi na warunki środowiskowe – dostępność wartkich i krystalicznie czystych rzek i potoków. Do końca lat dziewięćdziesiątych pstrąg hodowany w Polsce w ogromnej większości eksportowany był na rynki krajów zachodnich – głównie do Niemiec. Począwszy od lat dwutysięcznych coraz większą popularnością cieszy się on wśród krajowych konsumentów, m.in. dzięki akcji promocyjnej trend ten udało się przełamać w 2012 roku – większość polskiego pstrąga znalazło uznanie na naszym rynku! Hodowla ryb łososiowatych to stosunkowo młoda branża, która rozwinęła się w ciągu ostatnich czterdziestu lat, od ilości śladowych – do produkcji dorównującej hodowli karpia, który w Polsce gości od 800 lat! Obecnie wartość produkcji pstrąga szacuje się na ok. 190 mln zł.
„Jako hodowcy i pasjonaci jesteśmy pełni optymizmu. Stosujemy coraz lepsze metody, aby zapewnić naszym rybom najlepsze warunki wzrostu. Pstrąg to bardzo wymagająca ryba, która prawidłowo rozwija się tylko w czystych wodach. Dlatego tak ważnym aspektem naszego istnienia jest czynny udział i praca na rzecz zachowania czystości środowiska naturalnego. Apelujemy do wszystkich świadomych konsumentów o szanowanie otaczającego środowiska, bo to z niego mamy najlepsze dobrodziejstwa.” – mówi Jacek Juchniewicz, prezes SPRŁ i hodowca.
Mnóstwo inspiracji kulinarnych, nowych przepisów na pstrągowe rarytasy znaleźć można na stronie www.terazpstag.pl. W tegorocznej odsłonie kampanii Teraz Pstrąg można poznać przepisy na zachwycające dania z pstrąga. Przepisy od Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych są bardzo przystępne nawet dla początkujących adeptów kulinarnych. Dzięki temu można wdrożyć jedzenie ryb w domu według zaleceń lekarzy i specjalistów, czyli kilka razy w tygodniu.