Samochody, z których serwuje się potrawy, na przestrzeni ostatnich lat stały się bardzo popularne i zagościły na ulicach i parkingach w mniejszych i większych miastach. Ich liczba z roku na rok się zwiększa, podobnie jak spektrum oferowanych potraw. Chcąc otworzyć food truckowy biznes, należy odpowiedzieć na pytanie, jakie auto kupić, by najlepiej spełniało wymagania stawiane przez branżę gastronomiczną.
Biznes polegający na sprzedaży potraw bezpośrednio z samochodu przyciąga do branży gastronomicznej nowe osoby oraz umożliwia otwarcie własnej działalności pracownikom HoReCa. Pomysłów na food trucka jest tyle, ile samych pojazdów poruszających się po drogach.
KONSTRUKCJA: RAMOWA CZY SAMONOŚNA?
Większość aut przystosowanych do sprzedaży jedzenia bazuje na pojazdach o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Niezależnie czy mówimy tutaj o klasycznych, blaszanych furgonach lub modelach z zabudową, potrzebna będzie krótka szoferka z jednym rzędem siedzeń dla dwóch lub trzech osób. Za adaptacją furgonu z konstrukcją samonośną przemawia wiele, plusów m.in. najbardziej kompaktowy rozmiar umożliwiający łatwe manewrowanie oraz najniższe koszty zakupu i adaptacji. Minusem pozostaje relatywnie niewielka powierzchnia w stosunku do wariantów z osobną zabudową. Furgony występują w różnych konfiguracjach napędowych, z przednią (FWD), tylną (RWD) lub obiema osiami pędnymi (AWD). Jeśli zależy nam na najniższej wysokości podłogi w części ładunkowej najlepszym wyborem jest wariant FWD. Obowiązkowym wyposażeniem tego typu samochodu zostaje podwyższony dach, najlepiej do maksymalnej wysokości oznaczanej jako H3. Przeróbka furgonu na food trucka oznacza głęboką ingerencję w nadwozie. Wycięcie okna znajdującego się przy ladzie wydawczej musi przebiegać tylko w określonych miejscach, z ominięciem fabrycznych wzmocnień. Tylko takie działanie gwarantuje utrzymanie odpowiedniej sztywności nadwozia.
Większą swobodę przy tworzeniu pojazdu do sprzedaży posiłków mamy w przypadku podwozi do zabudowy. Na ramie można umieścić kontener gastronomiczny dedykowany food truckom lub zwykły kontener, który może być zaadaptowany do działalności restauracyjnej. Wyróżniają się one większymi rozmiarami umożliwiającymi łatwiejsze zaaranżowanie przestrzeni. Ze względu na fakt, że kontener nie jest częścią nośną pojazdu, ma się dużą możliwość jego przeróbki, poprzez wycięcie dużych okien i drzwi.
JAKIE WYPOSAŻENIE?
Podstawą każdego food trucka jest oczywiście w pełni wyposażona kuchnia, która w zależności od przygotowywanych potraw różni się urządzeniami. Oprócz tego niezbędne okazuje się webasto, czyli niezależny od silnika układ ogrzewania postojowego ogrzewający kabinę kierowcy i przestrzeń do pracy. Ze względu na duże zapotrzebowanie na energię elektryczną wymagane jest zarówno wewnętrzne źródło zasilania, jak i możliwość szybkiego podłączenia do zewnętrznej sieci. Oprócz kwestii czysto praktycznych, niezmiernie istotna pozostaje kwestia personalizacji pojazdu. Przyciągające wzrok malowanie, dobrze widoczne logo, markiza z oświetleniem, to absolutne must have dobrego food trucka. Jeśli nasz samochód przez dłuższy czas będzie przebywał w jednym miejscu, można także rozłożyć przed nim leżaki oraz potykacz z informacjami o promocjach.
Patryk Łusiewicz