Ile przyzwyczajamy się do zmiany czasu? Badania Pyszne.pl pokazują, że cztery dni

Aktualności

Ile przyzwyczajamy się do zmiany czasu? Badania Pyszne.pl pokazują, że cztery dni

Po zmianie czasu z zimowego na letni użytkownicy serwisów do zamawiania jedzenia składają zamówienia w porze kolacji średnio o 52 minuty później, niż przed zmianą. Taki stan utrzymuje się jednak tylko przez cztery dni – wynika z wewnętrznych analiz grupy Just Eat Takeaway.com, do której należy Pyszne.pl.
Grupa Just Eat Takeaway.com, której częścią jest serwis do zamawiania jedzenia Pyszne.pl, przeprowadziła analizę wewnętrznych danych dotyczących zamówień po zmianie czasu z zimowego na letni na wszystkich europejskich rynkach. Zgodnie z wynikami analizy, konsumenci zmieniają swoje zwyczaje, zamawiając kolację średnio o 52 minuty później, niż przed zmianą. Użytkownicy powoli powracają jednak do swojego dawnego harmonogramu funkcjonowania. Od zmiany czasu w niedzielę 26 marca minęły cztery dni, nim znowu zaczęli zamawiać posiłki o swojej stałej porze.
Podobną tendencję zaobserwowano na wszystkich dwunastu rynkach Europy kontynentalnej, na których działa Just Eat Takeaway.com. Średnio szczyt liczby zamówień kolacji w krajach południowoeuropejskich przesunął się nieco bardziej niż na rynkach północnoeuropejskich.
W niedziele rynki południowoeuropejskie, w tym Włochy i Hiszpania, zwykle zamawiają kolację około godziny 20.00, jednak w ostatni weekend zamówienia były składane głównie po godzinie 21.00. Konsumenci w krajach takich jak Holandia, Niemcy i Dania nieco szybciej powrócili do stałego harmonogramu, w którym większość zamówień na wieczorny posiłek przypada pomiędzy 18.00 a 19.00. W Polsce szczyt zamówień przypada zwykle na godz. 17.00-18.00, zaś w niedzielę po zmianie czasu był to przedział godzinowy między 18.00 a 19.00.
Co ciekawe, szczyt zamówień obiadowych przypadający w Polsce na godz. 14.00 nie zmienił się w pierwszą niedzielę po zmianie czasu. Zmianie uległy natomiast godziny, w których do serwisu wpływa najwięcej zamówień wieczornych posiłków. Zazwyczaj są to godz. 17.00 – 18.00, jednak 26 marca większość z nich złożono o godzinę później, między godz. 18.00 a 19.00. Zmiana czasu nie wpłynęła na popularność najczęściej zamawianych dań, którymi są: pizza, burgery, kebab oraz zupy. Z danych dotyczących zamówień dokonywanych w Polsce wynika, że pora roku przekłada się na najintensywniejszą dla serwisu porę dnia – w zimie więcej zamówień jest w porze lunchowej, natomiast wiosną i latem jest to pora kolacji.
Tysiące zamówień składanych codziennie na Pyszne.pl to kopalnia wiedzy o przyzwyczajeniach naszych klientów. Zachowania zamawiających są zależne od wielu różnych czynników, czego przykładem jest zmiana czasu z zimowego na letni. Badanie nawyków konsumenckich i analiza trendów rynkowych stale pomagają nam w optymalizacji usług i dopasowywaniu ich do zróżnicowanych potrzeb naszych klientów i partnerów – podkreśla Barbara Pragłowska, Head of Business Analysis w Pyszne.pl.
*Na podstawie wewnętrznych badań zagregowanych danych od konsumentów Just Eat Takeaway.com z Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Niemczech, Francji, Włoszech, Holandii, Polsce, Hiszpanii, Słowacji i Szwajcarii.