7 listopada, podczas targów HoReCa® w Krakowie, odbędzie się trzecia edycja prestiżowego, międzynarodowego konkursu kulinarno-cukierniczego dla szkół gastronomicznych Trophée Mille Poland. To jedno z najważniejszych wydarzeń dla młodych adeptów sztuki kulinarnej w Polsce, którzy powalczą o przepustkę do światowego finału w Reims i szansę reprezentowania naszego kraju na arenie międzynarodowej. Poradnik Restauratora jest partnerem medialnym tego wydarzenia.
Formuła i zasady
Konkurs adresowany jest do uczniów szkół gastronomicznych – zawodowych, średnich i wyższych – którzy w dniu międzynarodowego finału (marzec 2026) nie ukończą 25 lat. Zgłaszać mogą się drużyny nominowane przez szkoły o profilu gastronomicznym. Każdy zespół tworzy dwoje uczniów (uczeń i uczennica) specjalizujących się w kuchni lub cukiernictwie oraz nauczyciel-trener. Szkoła może wystawić maksymalnie dwie drużyny.
Zgłoszenia przyjmowane są drogą mailową pod adresem: smarten@smarten.pl. W wiadomości należy uzasadnić, dlaczego to właśnie dana szkoła powinna znaleźć się w finale. W odpowiedzi organizatorzy prześlą regulamin i formularz zgłoszeniowy. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa 15 października 2025 r.
Na ich podstawie Krajowy Komitet Organizacyjny wyłoni maksymalnie sześć drużyn, które zaprezentują swoje umiejętności przed publicznością i jury. W składzie jury znajdą się wybitni szefowie kuchni i mistrzowie cukiernictwa, m.in. Aleksandra Sowa-Trzebińska (przewodnicząca), Kurt Scheller, Karol Okrasa, Marcin Popielarz czy Urszula Janusz „Urszi”.
Tematy obowiązkowe
Podczas finału każda drużyna w ciągu 3 godzin i 30 minut przygotuje dwa dania (po osiem porcji każdego):
danie słone – z wykorzystaniem piersi z kaczki firmy Cedrob, dowolnych grzybów leśnych oraz produktu regionalnego,
danie słodkie (deser) – na bazie kawy Lavazza, owocu cytrusowego oraz kruchego ciasta.
Cel i znaczenie konkursu
Misją Trophée Mille jest promowanie nowoczesnych technik kulinarnych i cukierniczych, rozwój kompetencji zawodowych młodych kucharzy oraz budowanie mostów między szkołami a profesjonalnym środowiskiem gastronomicznym. Konkurs inspiruje uczniów do twórczego myślenia, odwagi w łączeniu smaków i aktywnego udziału w życiu branży. Zwycięska drużyna z Polski wystąpi wśród zespołów z całego świata podczas wielkiego finału Trophée Mille International 2026 we Francji.
Trophée Mille to uznany międzynarodowy konkurs, który od lat odkrywa kulinarne talenty młodego pokolenia, rozwija ich kompetencje i motywuje do wyboru ścieżki zawodowej w gastronomii. Organizatorzy wierzą, że udział polskich uczniów w finale we Francji stanie się dla nich nie tylko wyróżnieniem, lecz także impulsem do dalszego rozwoju i podnoszenia kwalifikacji.

Organizator: Smarten Public Relations
oprac. H.Handkowska
źródło i fot.: Smarten Public Relations