Wyniki września były na dobrym poziomie, choć hotele biznesowe wypadły poniżej oczekiwań, przy jednoczesnym spodziewanym spadku obłożenia w obiektach wypoczynkowych z uwagi na koniec wakacji – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego przeprowadzonej wśród hotelarzy. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele odnotowały niższe obłożenia, jak również zmalało tempo wzrostu średnich cen.
We wrześniu hoteli z frekwencją poniżej 30% było tylko 3%, natomiast obłożenie powyżej 50% zanotowało 79% obiektów (6 pp. mniej niż w sierpniu), w tym 45% powyżej 70% (15 pp. poniżej sierpnia). W grupie hoteli biznesowych 3/4 uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym 35% powyżej 70%. To wyniki praktycznie takie same jak w sierpniu. Frekwencji 30% nie osiągnęło 2% hoteli. Obiekty wypoczynkowe uzyskały słabsze wskaźniki niż w sierpniu, ale nadal należy je uznać za dobre: 77% zapełniło się więcej niż w 50%, w tym połowa z obłożeniem powyżej 70%. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było 9%.
Wrzesień słabszy niż rok wcześniej
Wskaźniki obłożenia były niższe od uzyskanych rok temu. Dla blisko połowy (49%) hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 19% obiektów zanotowała obniżenie w przedziale 6-10 pp. 29% hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do września ubiegłego roku, w tym 17% obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 22% hoteli miała wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. Hotele biznesowe wypadły lepiej od wypoczynkowych. Dla 1/3 wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 23% w grupie wzrostu do 5 pp. 44% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 1/4 stanowiła grupa z frekwencją niższą w przedziale 6-10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych – dla 18% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do września ubiegłego roku, w tym dwie równoliczne grupy po 9% ze wzrostami do 5 pp. oraz w przedziale 6-10 pp. 59% obiektów pogorszyło obłożenie, z najliczniejszą grupą 27% hoteli z frekwencją niższą o więcej niż 10 pp.
Niższe tempo wzrostu cen w hotelach
Średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo ich wzrostu znacznie zmniejszyło się w stosunku do poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że 56% hoteli (o 14 pp. mniej niż w sierpniu) podniosło ceny w stosunku do września 2023 r., w tym 45% odnotowało wzrost do 10 pp. 44% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 19% utrzymała te same ceny, a 17% zanotowało spadek do 10%.
Maleje liczba rezerwacji
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na październik są na wyraźnie niższym poziomie niż miesiąc temu dla września. Po części to prawdopodobnie efekt powodzi z połowy września, która spowodowała masowe anulacje rezerwacji w regionach / powiatach dotkniętych kataklizmem, szczególnie w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych 19 proc. hoteli (o 2 pp. mniej niż we wrześniu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. Natomiast obłożenie powyżej 50% posiada 35% obiektów (o 15 pp. mniej niż we wrześniu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, jest najliczniejsza i wyniosła 45%.
W hotelach biznesowych 1/4 nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje również 1/4. Najliczniejsza grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%. stanowi połowę. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 41% z frekwencją powyżej 50%, a obiektów z obłożeniem poniżej 30% jest 19%. Grupa hoteli „środka” stanowi 40%.
Hotelarze o rynku MICE
IGHP zapytała ankietowanych również o segment spotkań (konferencje, szkolenia, integracje, tzw. MICE). Z odpowiedzi respondentów wynika, że blisko 2/3 (64%) hoteli potwierdza spadek zainteresowania organizacją szeroko rozumianych spotkań. Wiodącymi terminami organizacji spotkań są robocze dni tygodnia i tylko 21% hoteli obserwuje trend zmiany tych terminów na weekendowe. Segment MICE stanowi średnio 1/4 obłożenia hoteli w skali roku. Dla obiektów biznesowych udział jest wyższy, bo 30% natomiast dla wypoczynkowych tylko 10%.
O ankiecie
W ankiecie IGHP przeprowadzonej online w dniach 7-11 października 2024 roku wzięło udział 119 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 71% położonych jest w miastach. 25% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (87%) to hotele liczące do 150 pokoi, 64% ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 88 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 40%, 19% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 41%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (96%).