IGHP: Widać ożywienie w hotelach

Aktualności

IGHP: Widać ożywienie w hotelach

W kwietniu hotele odnotowały lepsze wyniki niż w marcu i po raz pierwszy od początku roku wyniki miesiąca nie były słabsze niż rok wcześniej. Tegoroczną majówkę hotelarze również mogą uznać za udaną, blisko 60% obiektów odnotowało obłożenie powyżej 70% miejsc. Szczególnie dobre wyniki osiągnęły hotele wypoczynkowe – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Wyniki hoteli w kwietniu były zbliżone do analogicznego okresu ubiegłego roku. Powiększyła się różnica pomiędzy hotelami biznesowymi a wypoczynkowymi. Te pierwsze znacznie poprawiły obłożenie w stosunku do poprzedniego miesiąca. Natomiast obiekty wypoczynkowe zanotowały w kwietniu słabsze obłożenie. Wszystko wskazuje na to, że „efekt majówki”, mimo, że jej początek, z uwagi na korzystny układ kalendarza w tym roku, mógł przypadać już na 27 kwietnia, będzie widoczny w wynikach maja.

Łącznie, hoteli z frekwencją poniżej 30% było 15% (na poziomie marca), ale obłożenie powyżej 50% zanotowało 57% (11 pp. więcej niż w marcu), w tym 21% obiektów powyżej 70% (4 pp. lepiej niż miesiąc temu).

W grupie hoteli biznesowych ponad 2/3 (68%) uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym dokładnie 1/4 powyżej 70%. To wyniki lepsze niż w marcu aż o 19 pp. Frekwencji 30% nie osiągnęło tylko 5% hoteli. Natomiast wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było wyraźnie niższe niż miesiąc temu: tylko 28% hoteli (spadek o 22 pp.) zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 7 proc. z obłożeniem powyżej 70%. Frekwencję poniżej 30% zanotowała ponad połowa obiektów (55%).

Wskaźniki obłożenia były na porównywalnym poziomie do uzyskanych rok temu. Dla 41 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 1/5 obiektów zanotowała obniżenie do 10 pp. I również 41% hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do kwietnia zeszłego roku, ze zdecydowanie najliczniejszą grupą 33% obiektów z frekwencją wyższą do 10 pp.  18% obiektów uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co rok temu.

Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych, a więc odwrotnie niż to miało miejsce w ubiegłym miesiącu. Dla 43% hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym 36% obiektów zanotowało wzrost frekwencji do 10 pp. 38% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 23% stanowiła grupa z frekwencją niższą do 10 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, w blisko połowie (48%) wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do kwietnia ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 28% stanowiły obiekty, które zanotowały obniżenie frekwencji w przedziale 11-20 pp. 35 proc. obiektów poprawiło obłożenie, z najliczniejszą grupą 31 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 10 pp.

Ceny nieco wyższe niż rok temu

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w kwietniu średnie ceny rosły rok do roku, a ich tempo było praktycznie takie same jak dane z marca. Odpowiedzi wskazują, że 57% hoteli podniosła ceny w stosunku do kwietnia 2023 r., w tym 45% odnotowało wzrost do 10 pp. 43% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 17% utrzymało te same ceny, a 21% zanotowało spadek do 10%.

W kwietniu goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 23%, z dużą różnicą pomiędzy hotelami biznesowymi i wypoczynkowymi, odpowiednio 27% i 17%.

Mocne ożywienie w hotelach

Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na maj wskazują na dalsze mocne ożywienie w hotelach biznesowych oraz podobny stan prognoz, jak miesiąc temu dla kwietnia, w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych hoteli 13% (o 23 pp. mniej niż w marcu) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 40% (o 18 pp. więcej niż w marcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% wyniosła 47%.

hotelach biznesowych tylko 7% nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 43%. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% wynosi dokładnie połowę. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 21% z frekwencją poniżej 30% i 35% z obłożeniem powyżej 50% a więc bardzo podobnie, jak miesiąc temu dla kwietnia.

Majówka udana, szczególnie w obiektach wypoczynkowych

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie zaledwie 4% nie przekroczyło obłożenia 30%, Do tego należy dodać 19% obiektów, które w ogóle nie sprzedawały oferty na ten okres. Obiektów, które uzyskały frekwencję powyżej 50 proc., było ponad 2/3 (68%), w tym 59% hoteli wypełniło się więcej niż w 70%, a ponad 1/4 (27%) osiągnęła frekwencję powyżej 90%.

Hotele biznesowe uzyskały w okresie majówki zaskakująco dobre wyniki. 1/3 (34%) nie sprzedawała oferty, a obłożenie poniżej 30% zanotowało tylko 8% obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie było 46%, w tym powyżej 70%. Natomiast obiekty wypoczynkowe zanotowały oczywiście jeszcze lepsze wskaźniki. Tylko 3% nie sprzedawało oferty i nie było obiektów nie tylko takich, których obłożenie wyniosło poniżej 30%, ale nawet poniżej 50%. Obiektów zapełnionych powyżej 70% było 86%, a 38% osiągnęło frekwencję powyżej 90%.

Co przyniesie „czerwcówka”?

Kolejny wydłużony weekend, związany ze świętem Bożego Ciała, wypada w dniach 30 maja – 2 czerwca. W przeciwieństwie do majówki, dla której prognozy na miesiąc przed były o kilkanaście pp. lepsze niż w analogicznym okresie rok temu, czerwcówka, przynajmniej na razie, planuje się na bardzo podobnych poziomach co w roku ubiegłym. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie blisko 1/4 (24%) posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Do tego należy dodać grupę 23%. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest blisko 1/3 (32%). Hotele biznesowe wypadają słabiej niż wypoczynkowe. 38% nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30% notuje 29% obiektów. W hotelach wypoczynkowych wszystkie ankietowane obiekty sprzedają oferty, 24% posiada aktualnie obłożenie poniżej 30% 45% jest już zapełniona w ponad połowie, w tym z frekwencją powyżej 70% jest 28% hoteli.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej w dniach 7-10 maja 2024 roku wzięło udział 117 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 72% położonych jest w miastach. 32% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (85%) to hotele liczące do 150 pokoi, 62% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 96 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 48%, 25% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to również 27%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (92%).