Blisko 3/4 hoteli dobrze ocenia półmetek wakacji – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji w branży. Lipiec przyniósł obiektom większą liczbę gości niż czerwiec, szczególnie w hotelach wypoczynkowych.
Wyniki lipca były lepsze od ubiegłego miesiąca dla obiektów wypoczynkowych i nieco słabsze dla hoteli biznesowych, co wynika z trwających wakacji. W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku hotele utrzymały obłożenie na zbliżonym poziomie, natomiast na uwagę zasługuje wyraźne zwiększenie odetka obiektów, które uzyskały wyższe średnie ceny.
Łącznie, ankietowanych hoteli z frekwencją poniżej 30% było 8%, natomiast obłożenie powyżej 50% zanotowało 77% (na poziomie czerwca), w tym prawie połowa (47%) obiektów powyżej 70% (również tyle samo co w czerwcu).
W grupie hoteli biznesowych blisko 2/3 uzyskało obłożenie powyżej 50%, w tym 26% powyżej 70%. To wyniki niższe niż w czerwcu o ok. 13 pp. Frekwencji 30% nie osiągnęło 14% hoteli. Wśród obiektów wypoczynkowych obłożenie było zdecydowanie wyższe niż miesiąc temu: 86% hoteli zapełniło się więcej niż w połowie, w tym 70% z obłożeniem powyżej 70%. Obiektów, które zanotowały frekwencję poniżej 30%, było tylko 3%.
Wyniki podobne do zeszłorocznych
Wskaźniki obłożenia były na zbliżonym poziomie do uzyskanych rok temu, równoliczne grupy zanotowały spadki jak i wzrosty. Dla 45% hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 27% obiektów zanotowała obniżenie do 5 pp. Z kolei 44% hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 23% obiektów uzyskało frekwencję wyższą do 5 pp. 11% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku.
Hotele biznesowe wypadły nieco słabiej od wypoczynkowych. Dla 36% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym 1/5 obiektów zanotowała wzrost frekwencji do 5 pp. 46% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 22% stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 45% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do lipca ubiegłego roku, w tym najliczniejszą grupę 21 proc. stanowiły obiekty, które zanotowały wzrost frekwencji do 5 pp. Z kolei 48% obiektów pogorszyła obłożenie, z najliczniejszą grupą 35% hoteli z frekwencją niższą do 5 pp.
Tempo wzrostu cen przybrało na sile
W lipcu średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu ponownie przybrało na sile (po słabszym czerwcu). Odpowiedzi wskazują, że 69% hoteli (o 17 pp. więcej niż w czerwcu) podniosło ceny w stosunku do lipca 2023 r., w tym prawie połowa (47%) odnotowała wzrost do 10 pp. 31% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 1/5 utrzymała te same ceny, a 8 proc. zanotowało spadek do 10%.
Pozytywne prognozy na resztę wakacji
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na sierpień wskazują na umiarkowane prognozy w hotelach biznesowych (co tłumaczy trwający sezon wakacji) choć lepsze niż miesiąc temu, oraz na bardzo dobre, i znacznie optymistyczniejsze niż miesiąc temu, w obiektach wypoczynkowych. Dla całej grupy ankietowanych 24% hoteli (o 7 pp. mniej niż w czerwcu) wskazuje aktualną – na dzień wypełnienia ankiety – frekwencję poniżej 30%. Obłożenie powyżej 50% posiada 41% (o 3 pp. więcej niż w czerwcu). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wyniosła 36%.
W hotelach biznesowych dokładnie 1/3 nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 10 proc. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% jest najliczniejsza i wynosi 58%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 3/4 z frekwencją powyżej 50% (o 11 pp. więcej niż w czerwcu), w tym 24 proc. jest zapełniona w więcej niż 70%, a obiektów z obłożeniem poniżej 30% jest 7%.
Optymistyczny półmetek wakacji
Okres wakacyjny na jego półmetku wypada korzystnie i jest to zgodne z prognozami sprzed miesiąca. Dla całej grupy ankietowanych blisko 3/4 (72%) hoteli ocenia go dobrze, choć w tym 46% poniżej oczekiwań. 19% obiektów oceniło go źle, a dla 9% nie ma on istotnego znaczenia.
Co zrozumiałe, oceny różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe. Te pierwsze w 62% oceniając pierwszy miesiąc wakacji dobrze (44% poniżej oczekiwań), 28% źle, a dla 10% nie ma on znaczenia. Obiekty wypoczynkowe w 86% oceniają dobrze (55% poniżej oczekiwań), 10% źle i dla 3% nie ma on znaczenia.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 1-6 sierpnia 2024 roku wzięły udział 123 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 74 proc. położonych jest w miastach. 28% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (85%) to hotele liczące do 150 pokoi, 62% hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 41%, 24% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 35%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (93%).