Wyniki hoteli w listopadzie były słabsze niż w październiku, głównie za sprawą niezadowalających rezultatów hoteli biznesowych – wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Satysfakcjonujące obłożenie powyżej 50% zanotowała nieco ponad połowa ankietowanych obiektów. Średnie obłożenie w minionym miesiącu okazało się jednak wyższe niż rok temu.
Lepiej niż roku temu
Wskaźniki obłożenia były wyższe od uzyskanych rok temu. Dla dokładnie połowy ankietowanych hoteli frekwencja wzrosła w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 26% obiektów zanotowało wzrost do 5 pp. 38% hoteli pogorszyło obłożenie w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym 21%. obiektów uzyskało frekwencję niższą do 5 pp. 12% hoteli miało wyniki na tych samych poziomach, jak w zeszłym roku. W listopadzie odwróciła się tendencja ostatnich miesięcy i tym razem hotele biznesowe wypadły słabiej od wypoczynkowych. Dla 43% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do listopada ubiegłego roku, z najwyższym udziałem 22% w grupie do 5 pp. 38% hoteli zanotowało obniżenie obłożenia, w tym 19% stanowiła grupa z frekwencją niższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych dla 56% wskaźnik obłożenia poprawił się w stosunku do listopada ubiegłego roku, w tym dominowała grupa 36% z wzrostem do 5 pp. Natomiast 44% obiektów pogorszyło obłożenie, w tym 20% ze spadkiem do 5 pp.
Stabilny wzrost cen w hotelach
Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu było na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi ankietowanych hoteli wskazują, że 62% hoteli (o 2 pp. więcej niż w październiku) podniosło ceny w stosunku do listopada 2023 r., w tym 45% odnotowało wzrost do 10 pp. 38% hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 1/5 utrzymała te same ceny, a 13% zanotowało spadek do 10%.
Grudzień z niskim poziomem rezerwacji
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na grudzień są na niższym poziomie niż miesiąc temu dla listopada, również w segmencie obiektów wypoczynkowych, pomimo dwóch okresów świątecznych, tj. Bożego Narodzenia i Sylwestra. Dla całej grupy ankietowanych 45% hoteli (o 11 pp. więcej niż w listopadzie) wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30%. Natomiast obłożenie powyżej 50 proc. posiada 21% obiektów (o 6 pp. mniej niż w listopadzie). Grupa hoteli „środka”, tj. z prognozą obłożenia w zakresie 30-50%, wynosi 34%.
W hotelach biznesowych ponad połowa (52%) nie przekracza frekwencji 30%, a powyżej 50% wskazuje 10%. Grupa hoteli z prognozą obłożenia w zakresie 30-50% stanowi 38%. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to również 52% z frekwencją poniżej 30%, a obiektów z obłożeniem powyżej 50% jest 16%. Grupa hoteli „środka” stanowi 32%.
Rezerwacje na Święta i Sylwestra
Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, 55% posiada aktualnie obłożenie w okresie Świąt Bożego Narodzenia (25-29 grudnia) poniżej 30%. W tym spora grupa, bo 34% obiektów, nie przekracza frekwencji 10%, co prawdopodobnie oznacza, że w ogóle nie sprzedaje oferty specjalnej w tych dniach. 1/3 hoteli wypełniona jest więcej niż w połowie. Hotele biznesowe wypadają w okresie świątecznym zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. Obłożenie poniżej 30% notuje 85% obiektów, w tym ponad połowa (52%) ma frekwencję na ten moment nie większą niż 10%. W hotelach wypoczynkowych 16% posiada obłożenie poniżej 30%, a 68% obiektów zapełniło się w ponad połowie, w tym 44% ma już frekwencję powyżej 70%.
Z kolei w okresie noworocznym (29 grudnia – 1 stycznia) wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 39 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30%. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 48%. Hotele biznesowe ponownie wypadają gorzej niż wypoczynkowe, ale lepiej niż w okresie świątecznym. Obłożenie poniżej 30% posiada 55% obiektów, w tym 31% nie przekracza 10 proc. frekwencji. Hotele wypoczynkowe prezentują na ten moment wskaźniki niemal identyczne do świątecznych. 16% ma obłożenie poniżej 30%, natomiast 72% obiektów wypełniło się w ponad połowie, w tym 44% ma frekwencję powyżej 70%.
O ankiecie
W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 1-6 grudnia 2024 r. wzięło udział 127 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 72 proc. położone jest w miastach. 29% to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych 85% to hotele liczące do 150 pokoi, 61% ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 90 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 46%, 20% specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej a łączące segment biznesowy z turystycznym to 34%. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (94%.).
źródło: Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego
oprac. H.Handkowska