Działalność wznowiła już zdecydowana większość ankietowanych hoteli (99%). Najliczniejszą grupę wśród nich stanowią hotele obsługujące ruch biznesowy (40%) i łączące segment biznesowy z turystycznym (33%). Hotele specjalizujące się w turystyce wypoczynkowej stanowią 28%.
W lipcu 34% hoteli odnotowało średnią frekwencję poniżej 30%. Taka sama grupa ankietowanych osiągnęła frekwencję do 60%. Frekwencję powyżej 60% zadeklarowało 32% hoteli.
Blisko połowa hoteli realizuje niższe ceny niż w roku ubiegłym. W lipcu było to 48% obiektów, z czego 28% zanotowało spadki wyższe niż o 10% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Nadal na bardzo niskim poziomie utrzymuje się ruch gości zagranicznych – 82% hoteli odnotowało udział poniżej 10%. Również segment tzw. przyjęć okolicznościowych, pomimo zniesienia kolejnych ograniczeń dotyczących wesel, notuje słaby wynik – 79% hoteli wskazało udział poniżej 10%.
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kolejne miesiące wskazują nadal na dużą niepewność na rynku usług hotelowych, jak również potwierdzają tendencję odkładania decyzji zakupowych usług turystycznych do ostatniej chwili. 63% hoteli deklaruje stan rezerwacji na sierpień nieprzekraczający 40% posiadanych pokoi. Odpowiednio dla września jest to już 91% hoteli, a dla października 97%.
Nowym, bardzo niepokojącym trendem, jest rozwiązywanie umów o pracę z inicjatywy pracowników. Wobec zgłaszanych takich sytuacji wśród członków IGHP, w lipcowej ankiecie zostało umieszczone pytanie dotyczące tej kwestii. Niestety, aż 59% hoteli potwierdziło takie przypadki.
Blisko połowa ankietowanych hoteli (49%) ma trudności związane z utrzymaniem płynności finansowej. Aż 96% hoteli nie przewiduje osiągnięcia zysku z działalności operacyjnej wcześniej niż na koniec 2021 r., 59% nie wcześniej niż w 2022 r. Podobnie hotele prognozują powrót do poziomu obrotów z lat 2018-19: 90% nie wcześniej niż w roku 2022 r. W ankiecie lipcowej pojawiło się również po raz pierwszy pytanie dotyczące zmian nastrojów branży hotelarskiej. 52% hoteli odnotowało brak zmiany w stosunku do czerwca, a 24% wskazało na bardziej pesymistyczny.
W ostatnim tygodniu lipca hotele mogły rejestrować się w katalogu bazy przedsiębiorców turystycznych ZUS, aby wziąć udział w programie „Polski Bon Turystyczny” – 79% hoteli już tego dokonało.
W ankiecie organizowanej przez IGHP wzięło udział 215 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. 28% to obiekty sieciowe, a 66% hoteli położonych jest w miastach. Większość ankietowanych stanowiły hotele liczące do 150 pokoi (82%) oraz reprezentujące mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (84%). Badanie online trwało od 31 lipca do 6 sierpnia 2020 r.
Fot: Pixabay
oprac. red.